SVEK13015U Veterinært erhvervsprojekt (15 point) IKVH
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Veterinary Project in Practice (15 credits)
Uddannelse
Kandidatuddannelsen i
veterinærmedicin
Kursusindhold
Dette er en individuel projektorienteret
studieaktivitet, hvis indhold defineres af karakteren af den eller
de aktiviteter, som gennemføres hos projektværten og som beskrives
i erhvervsprojektaftalen.
Erhvervsprojektet skal forhåndsgodkendes før gennemførelse.
Hvert institut har en formel kususansvarlig, som er ansvarlig for 1) at vejlede dig i forbindelse med ansøgning om forhåndsgodkendelse og udarbejdelse af samarbejdsaftale med projektværten og 2) af udpege en vejleder. Vejlederen har herefter ansvaret for at give dig konkret faglig vejledning gennem projektperioden, at organisere midtvejsstatus og at bedømme slutrapporten.
For så vidt angår erhvervspraktik på den veterinære kandidatuddannelse, så kan instituttet/den kursusansvarlige/vejlederen på grund af bl.a. dyrlægelovens bestemmelser om rettigheder og pligter fastsætte relevante nærmere krav til fysiske og personalemæssige forhold hos praktikværten, samt fastsætte nærmere krav til arten af arbejdsopgaver.
Erhvervsprojektet skal forhåndsgodkendes før gennemførelse.
Hvert institut har en formel kususansvarlig, som er ansvarlig for 1) at vejlede dig i forbindelse med ansøgning om forhåndsgodkendelse og udarbejdelse af samarbejdsaftale med projektværten og 2) af udpege en vejleder. Vejlederen har herefter ansvaret for at give dig konkret faglig vejledning gennem projektperioden, at organisere midtvejsstatus og at bedømme slutrapporten.
For så vidt angår erhvervspraktik på den veterinære kandidatuddannelse, så kan instituttet/den kursusansvarlige/vejlederen på grund af bl.a. dyrlægelovens bestemmelser om rettigheder og pligter fastsætte relevante nærmere krav til fysiske og personalemæssige forhold hos praktikværten, samt fastsætte nærmere krav til arten af arbejdsopgaver.
Målbeskrivelser
Den studerende vil skulle fungere i en
professionel ramme, det være sig en virksomhed, institution eller
en organisation. De forventninger og krav, der er til de
studerende fra virksomhederne/organisationerne udtrykkes i en
helhed af kompetencer, som det kan være vanskeligt for studerende
at opnå ved alene at følge kurser og mere traditionelle
studieaktiviteter. Et Erhvervsprojekt kan medvirke til udviklingen
mod en professionalisering af kompetenceprofilen.
Den studerende vil opnå:
* Erfaring med at anvende teori og metoder fra studiet i en konkret sammenhæng i en virksomhed/organisation
* En bredere indsigt i og forståelse af den erhvervs- og samfundsmæssige sammenhæng, som dit fag/uddannelse indgår i
* En forståelse for en arbejdsplads- eller organisationskultur
* Erfaring med samarbejde og kommunikation mellem forskellige faggrupper
Efter at have gennemført aktiviteten forventes det, at den studerende kan:
Viden
- redegøre for den specifikke faglige viden, som er nødvendig for, at den studerende kan gennemføre forløbet. Det være sig viden, som den studerende har med sig fra sine forudgående studier, såvel som viden, den studerende som erhverver sig under forløbet
- beskrive og forstå strukturer og kultur i en virksomhed/organisation på en sådan måde, at den studerende kan forklare sin egen placering og specifikke funktion i den samlede organisation
Færdigheder
- anvende faglig viden og relevante metoder i en konkret faglig sammenhæng
- samarbejde og kommunikere effektivt med både fagfæller og folk fra andre fagområder
Kompetencer
- demonstrere forståelse af, hvorledes den nyerhvervede viden og de nye færdigheder bidrager til den personlige og professionelle udvikling
- reflektere over, hvad han/hun har lært i forbindelse med aktiveringen af den faglige viden, som vedkommende havde med sig ved starten af forløbet - reflektere over egen rolle og funktion i organisationen, samt over hvilken konkret læring der er sket i løbet af opholdet
Den studerende vil opnå:
* Erfaring med at anvende teori og metoder fra studiet i en konkret sammenhæng i en virksomhed/organisation
* En bredere indsigt i og forståelse af den erhvervs- og samfundsmæssige sammenhæng, som dit fag/uddannelse indgår i
* En forståelse for en arbejdsplads- eller organisationskultur
* Erfaring med samarbejde og kommunikation mellem forskellige faggrupper
Efter at have gennemført aktiviteten forventes det, at den studerende kan:
Viden
- redegøre for den specifikke faglige viden, som er nødvendig for, at den studerende kan gennemføre forløbet. Det være sig viden, som den studerende har med sig fra sine forudgående studier, såvel som viden, den studerende som erhverver sig under forløbet
- beskrive og forstå strukturer og kultur i en virksomhed/organisation på en sådan måde, at den studerende kan forklare sin egen placering og specifikke funktion i den samlede organisation
Færdigheder
- anvende faglig viden og relevante metoder i en konkret faglig sammenhæng
- samarbejde og kommunikere effektivt med både fagfæller og folk fra andre fagområder
Kompetencer
- demonstrere forståelse af, hvorledes den nyerhvervede viden og de nye færdigheder bidrager til den personlige og professionelle udvikling
- reflektere over, hvad han/hun har lært i forbindelse med aktiveringen af den faglige viden, som vedkommende havde med sig ved starten af forløbet - reflektere over egen rolle og funktion i organisationen, samt over hvilken konkret læring der er sket i løbet af opholdet
Formelle krav
Den studerende skal
opfylde de krav der er beskrevet i studieordningen vedr. fordeling
på differentieringen. Erhvervsprojektet skal være inden for det
område, der ligger indenfor vejelderens fagområde.
Undervisningsform
Den konkrete form aftales
med den faglige vejleder, som er udpeget af den kursusansvarlige.
Vejledning kan ske i form af personlige møder og/eller som
skriftlig udveksling mellem vejleder og studerende. Midtvejs i
projektperioden gennemføres en midtvejsstatus.
Bemærkninger
De kliniske sektioner
modtager ikke erhvervsprojekter af ressourcemæssige og pædagogiske
grunde.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 206
- Projektarbejde
- 200
- Vejledning
- 6
- I alt
- 412
Tilmelding
Ved de sektioner, der har ubegrænset adgang kan erhversprojekt
kun gennemføres såfremt projektet ligger indenfor den pågældende
vejleders fagområde og såfremt den kursusansvarlige fider det
fagligt i orden.
Veterinært erhvervsprojekt kan ikke tilmeldes via STADS af den
studerende, da projektet kun kan indgå i uddannelsen i forbindelse
med alternativ afvikling af differentieringen.
Frist for ansøgning til instituttet i år er den 1. september 2013 -
fremover den 1. juni.
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringVægtning: Projektrapporten vægter 100 %.
I den afsluttende projektraport skal den studerende dokumentere, at han/hun kan reflektere over anvendelsen af sin faglighed i en erhvervsmæssig sammenhæng, og at han/hun kan reflektere over sin læring i forløbet.
Rapporten skal afleveres med udgangen af den blok, opholdet har fundet sted. Det anbefales derfor, at den studerende løbende arbejder på projektrapporten under opholdet. Omfanget af rapporten er ca. 15-20 sider.
Rapporten skal bestå tre dele samt et abstract:
Del 1 omfatter de konkrete rammer for den studerendes erhvervsprojekt: En beskrivelse af virksomheden/organisationen, dens formål (hvem betjener den, hvad producerer den, hvad er andre mål), dens organisering (hvem træffer beslutninger, ledelsesstruktur, arbejdsfordeling) og fysiske rammer, samt en beskrivelse af de konkrete arbejdsopgaver eller aktiviteter, den studerende har været beskæftiget med i forløbet.
Del 2 er den faglige del, hvori den studerende med udgangspunkt i beskrivelsen af de konkrete aktiviteter og arbejdsopgaver diskuterer, hvilke dele af det vidensgrundlag og det metodekendskab, den studerende har haft med sig, der er blevet bragt i spil i forløbet. Den skal også indeholde nogle overvejelser om den konkrete viden og de specifikke metoder, den studerende har erhvervet under forløbet.
Endelig indeholder
Del 3 den studerendes personlige læringsrefleksioner: Hvad har han/hun lært (både faglig indsigt og generelle kompetencer), og hvordan er denne læring foregået (i hvilke situationer og sammenhænge), og på hvilke måder ser han hun forløbet som et bidrag til sin egen udvikling professionelt og personligt. - Krav til indstilling til eksamen
- Aktiv deltagelse i midtvejsstatus.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at bestå kurset forventes det at
den studerende på et acceptabelt niveau kan:
Viden
- redegøre for den specifikke faglige viden, som er nødvendig for, at den studerende kan gennemføre forløbet. Det være sig viden, som den studerende har med sig fra sine forudgående studier, såvel som viden, den studerende som erhverver sig under forløbet
- beskrive og forstå strukturer og kultur i en virksomhed/organisation på en sådan måde, at den studerende kan forklare sin egen placering og specifikke funktion i den samlede organisation
Færdigheder
- anvende faglig viden og relevante metoder i en konkret faglig sammenhæng
- samarbejde og kommunikere effektivt med både fagfæller og folk fra andre fagområder
Kompetencer
- demonstrere forståelse af, hvorledes den nyerhvervede viden og de nye færdigheder bidrager til den personlige og professionelle udvikling
- reflektere over, hvad han/hun har lært i forbindelse med aktiveringen af den faglige viden, som vedkommende havde med sig ved starten af forløbet - reflektere over egen rolle og funktion i organisationen, samt over hvilken konkret læring der er sket i løbet af opholdet
Viden
- redegøre for den specifikke faglige viden, som er nødvendig for, at den studerende kan gennemføre forløbet. Det være sig viden, som den studerende har med sig fra sine forudgående studier, såvel som viden, den studerende som erhverver sig under forløbet
- beskrive og forstå strukturer og kultur i en virksomhed/organisation på en sådan måde, at den studerende kan forklare sin egen placering og specifikke funktion i den samlede organisation
Færdigheder
- anvende faglig viden og relevante metoder i en konkret faglig sammenhæng
- samarbejde og kommunikere effektivt med både fagfæller og folk fra andre fagområder
Kompetencer
- demonstrere forståelse af, hvorledes den nyerhvervede viden og de nye færdigheder bidrager til den personlige og professionelle udvikling
- reflektere over, hvad han/hun har lært i forbindelse med aktiveringen af den faglige viden, som vedkommende havde med sig ved starten af forløbet - reflektere over egen rolle og funktion i organisationen, samt over hvilken konkret læring der er sket i løbet af opholdet
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SVEK13015U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
Aktiviteten kan gennemføres fuldtids i én blok eller halvtids over to blokke. Den kursusansvarlige fra det mest relevante institut er vejleder. Den studerende skal deltage aktivt i en midtvejs-status.
- Placering
- Blok 1, Blok 2, Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- Projektaktiviteterne planlægges af den studerende i samarbejde med projektværten. Efter godkendelse af erhvervsprojektet udpeger den kursusansvarlige en vejleder.
- Kursuskapacitet
- Anatomi og Biokemi: Ubegrænset
Fysiologi og Ernæring: Ubegrænset
Genetik, Kvantitativ genetik, og Bioinformatik: Ubegrænset
Intern medicin, Klinisk onkologi, og Veterinær klinisk patologi: Udbyder ikke erhvervsprojekter
Kirurgi, Neurologi og Kardiologi: Udbyder ikke erhvervsprojekter
Billeddiagnostik: Udbyder ikke erhvervsprojekter
De kliniske sektioner modtager ikke erhvervsprojekter af ressourcemæssige og pædagogiske grunde. - Studienævn
- Veterinærstudienævnet
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Veterinær- og Husdyrvidenskab
Kursusansvarlige
- Dorte Hald Nielsen (dhn@sund.ku.dk)
- Vibeke Sødring Elbrønd (Bibs) (vse@sund.ku.dk)
Gemt den
30-04-2013