SVEB13003U Basal statistik og epidemiologi
Basic Statistics and Epidemiology
Data bruges i det videre forløb til opstilling af fuld epidemiologisk undersøgelse af den rumlige og tidsmæssige fordeling og udbredelse af sygdom og sundhed i dyrepopulationer (alle arter) og de herfor tilgrundliggende risikofaktorer (studiedesign, mål for sygdomsforekomst og effekt, evaluering af diagnostiske test, bias og interaktion, spørgeskemaundersøgelser samt klargøring af data til statistisk analyse).
Kurset omfatter endvidere sandsynlighedsregningens og statistikkens grundlag samt brug af statistiske metoder med sigte på biologisk anvendelse, herunder brug af computer til statistisk analyse. Kurset omfatter begreberne relativ hyppighed, sandsynlighed, varians, stikprøve og normalfordelingerne med parameterestimater og statistiske test, herunder chi-i-anden-test, t-test og variansanalyse med F-test samt lineær regression, korrelation og logistisk regression.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at have et
overblik over fundamentale statistiske begreber samt en forståelse
af en række statistiske standardmodeller og -metoder for estimation
og hypotesetestning. Herudover er det målet at den studerende kan
gennemføre alle elementer i en fuld epidemiologisk analyse,
herunder foretage deskriptiv analyse samt statistisk
hypotesetestning af epidemiologiske problemstillinger
Når kurset er færdigt forventes den studerende at:
Viden:
- kunne redegøre for og skelne mellem begreberne
sandsynlighed, fordeling, population, stikprøve og variation
- kunne redegøre for årsager til variation
- kunne redegøre for de statistiske begreber: model,
parameterestimation, konfidensinterval, nulhypotese, test, p-værdi,
signifikansniveau, type 1 fejl, type 2 fejl.
- kunne bruge computer til at udføre statistiske analyser
- kunne identificere forskellige kvantitative og kvalitative
variabeltyper og måleskalaer
- kunne beskrive epidemiologiske mål for sygdomsforekomst og
betydningen af risikofaktorer
- kunne redegøre for metoder til organisering og fejlkontrol af
data
- kunne redegøre for metoder til analyser af populationsdata med
inddragelse af interaktion og konfundering
Færdigheder:
- kunne anvende definitioner og regneregler for
sandsynligheder
- kunne beregne sandsynligheder og middelværdier for
normalfordelingen
- kunne beregne stikprøvestørrelser og deres usikkerhed
- kunne udføre t-test under forskellige forudsætninger
- kunne beregne parameterestimater og konfidensintervaller for en
proportion
- kunne analysere antalstabeller vha. chi-i-anden test
(goodness-of-fit-test)
- kunne foretage en ensidet og tosidet variansanalyse (F-test,
variansanalysetabel)
- kunne anvende lineære regressionsmodeller og kvantificere
sammenhæng
- kunne anvende statistik-programmet R
- kunne afgrænse epidemiologiske problemstillinger mhp. opstilling
af relevante epidemiologiske hypoteser
- kunne opstille de nødvendige elementer i en epidemiologisk
undersøgelse
- kunne beregne og fortolke relevante epidemiologiske mål for
forekomst og association
- kunne begrunde valg af relevant studiedesign
- kunne foretage beregninger af stikprøvestørrelser ved
observationelle studier
- kunne foretage beregninger over validiteten af diagnostiske tests
- kunne udvælge de relevante metoder til beskrivelse og analyse af
epidemiologiske data, herunder inddragelse af konfundering og
interaktion
Kompetencer:
- kunne formulere basale videnskabelige spørgsmål
som statistiske hypoteser
- kunne fortolke resultater af statistiske analyser og drage
relevante konklusioner
- kunne foretage kritisk vurdering og fortolkning af resultater fra
epidemiologiske studier
- kunne forholde sig kritisk til resultaterne af statistiske
analyser, bl.a. ved at vurdere modelantagelser og begrænsninger
- kunne rådgive ved vægtning af betydningen af de enkelte elementer
i en epidemiologisk analyse
Houe, H., Ersbøll, A.K. and Toft, N. (Editors), 2004. Introduction to Veterinary Epidemiology. Biofolia, Frederiksberg, Denmark. 398 pp.
Noter i logistisk regression.
Øvelsesmateriale uploades løbende på Absalon.
Fagets læringsmål bliver gjort tilgængeligt i elektronisk form.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Forberedelse
- 106
- Forelæsninger
- 36
- Teoretiske øvelser
- 60
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, SVEB13003E Basal statistik 3 timer med opsyn.Skriftlig prøve, SVEB13004E Epidemiologi 2 timer med opsyn.Begge eksaminer foregår på Peter Bangsvej og er skriftlige regne- og forståelsesopgaver inden for hhv. statistik og epidemiologi. Eksamen i basal statistik er en 3 timers prøve, og eksamen i epidemiologi er 2 timers prøve. Eksaminerne skal beståes enkeltvis. Vægning på eksamensbevis er: Basal atatisitk 4,5 point og Epidemiologi 3 point.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
På PBV vil der være mulighed for at medbringe USB-stik med noter.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Èn bedømmer til hver deleksamen
Kriterier for bedømmelse
Viden:
- kunne redegøre for og skelne mellem begreberne
sandsynlighed, fordeling, population, stikprøve og variation
- kunne redegøre for årsager til variation
- kunne redegøre for de statistiske begreber: model,
parameterestimation, konfidensinterval, nulhypotese, test, p-værdi,
signifikansniveau, type 1 fejl, type 2 fejl.
- kunne bruge computer til at udføre statistiske analyser
- kunne identificere forskellige kvantitative og kvalitative
variabeltyper og måleskalaer
- kunne beskrive epidemiologiske mål for sygdomsforekomst og
betydningen af risikofaktorer
- kunne redegøre for metoder til organisering og fejlkontrol af
data
- kunne redegøre for metoder til analyser af populationsdata med
inddragelse af interaktion og konfundering
Færdigheder:
- kunne anvende definitioner og regneregler for
sandsynligheder
- kunne beregne sandsynligheder og middelværdier for
normalfordelingen
- kunne beregne stikprøvestørrelser og deres usikkerhed
- kunne udføre t-test under forskellige forudsætninger
- kunne beregne parameterestimater og konfidensintervaller for en
proportion
- kunne analysere antalstabeller vha. chi-i-anden test
(goodness-of-fit-test)
- kunne foretage en ensidet og tosidet variansanalyse (F-test,
variansanalysetabel)
- kunne anvende lineære regressionsmodeller og kvantificere
sammenhæng
- kunne anvende statistik-programmet R
- kunne afgrænse epidemiologiske problemstillinger mhp. opstilling
af relevante epidemiologiske hypoteser
- kunne opstille de nødvendige elementer i en epidemiologisk
undersøgelse
- kunne beregne og fortolke relevante epidemiologiske mål for
forekomst og association
- kunne begrunde valg af relevant studiedesign
- kunne foretage beregninger af stikprøvestørrelser ved
observationelle studier
- kunne foretage beregninger over validiteten af diagnostiske tests
- kunne udvælge de relevante metoder til beskrivelse og analyse af
epidemiologiske data, herunder inddragelse af konfundering og
interaktion
Kompetencer:
- kunne formulere basale videnskabelige spørgsmål
som statistiske hypoteser
- kunne fortolke resultater af statistiske analyser og drage
relevante konklusioner
- kunne foretage kritisk vurdering og fortolkning af resultater fra
epidemiologiske studier
- kunne forholde sig kritisk til resultaterne af statistiske
analyser, bl.a. ved at vurdere modelantagelser og begrænsninger
- kunne rådgive ved vægtning af betydningen af de enkelte elementer
i en epidemiologisk analyse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SVEB13003U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- Tidsplan offentliggøres på Absalon senest 14 dage før kursusstart
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning. Forbeholdt veterinærstuderende.
- Studienævn
- Veterinærstudienævnet
Udbydende institutter
- Institut for Produktionsdyr og Heste
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Christian Bressen Pipper (pipper@sund.ku.dk)
Statistik - Hans Houe (houe@sund.ku.dk)
Hovedansvarlig - Liza Rosenbaum Nielsen (liza@sund.ku.dk)
Veterinær epidemiologi
Medansvar ligger hos Institut for Folkesundhed, Afdeling for Biostatistik (v. Christian Bressen Pipper).