SSUK12011U Integreret kursus i reproduktion, vækst og cancer (sidste gang 2014/15)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Integrated Course in Reproduction, Growth and Cancer (last time 2014/15)
Uddannelse
Den sundhedsfaglige
kandidatuddannelse - obligatorisk
Kursusindhold
Inddragelse af biomedicinsk viden i en klinisk, etisk og samfundsmæssig kontekst indenfor områderne reproduktion, vækst og cancer.
Målbeskrivelser
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- redegøre for livscyklus herunder reproduktion, vækst, aldringsproces og livets afslutning
- redegøre for relationen mellem tilstande og sygdomme i livscyklus og samfunds- og adfærdsmæssige forhold
- anvende forsknings- og evidensbaserede indgange til at belyse temaer og problemstillinger i relation til livscyklus
- identificere relevante problemstillinger til forskningsprojekter
- beskrive og diskutere de biomedicinske temaer i både en psykosocial kontekst (individ-, samfunds- og globalt niveau) og livsperspektiv samt beskrive udvalgte samfunds- og adfærdsvidenskabelige begreber og teorier med udgangspunkt i undervisningens emneområder
- beskrive og diskutere betydningen af de fysiske rammer i en neonatalafdeling for forældre til et meget for tidligt født og/eller handikappet barn
- brugbare forskningstilgange og yderligere behov for forskning, kommunikationsmønstre vedrørende udviklingsbaseret/familiecentreret pleje/behandling
- sundhedsfarlige eksponeringer i relation til graviditet og samfundets rolle
- sammenhænge mellem forældres livsstil og børns sygdomme
- alder og kønsforskelle i rygevaner
- udfordringer i kommunikation med pårørende om passiv rygning
- forsknings- og undersøgelsesmetoder til brug i studier anorexia nervosa og cutting ud fra en familiedynamisk og systemisk teoretisk tilgang
- forskellige teori- og begrebsdannelser samt forskningsmetoder til undersøgelse af kropsopfattelse og identitet blandt raske og syge, herunder ligheder og forskelle mellem kønnene
- forskellige principper og interventioner, der kan anvendes i praksis for at kompensere for/afhjælpe negativ kropsopfattelse, ændret identitetsdannelse og stigmatisering blandt syge af begge køn
- bestemmelse af og forskning i seksuel sundhed
Undervisningsform
Forelæsninger,
holdundervisning og problembaseret læring.
Bemærkninger
Integreret kursus og
eksamen i reproduktion, vækst og cancer (2012-studieordningen)
udbydes sidste gang i 2013/14 og ækvivalerer med Integreret kursus
og eksamen i livscyklus (2013-studieordningen).
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus og eksamen i reproduktion, vækst og cancer fremgår samlet af Eksamen i reproduktion, vækst og cancer.
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus og eksamen i reproduktion, vækst og cancer fremgår samlet af Eksamen i reproduktion, vækst og cancer.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 0
- I alt
- 0
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringAflevering af porteføljebeskrivelser.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
- redegøre for livscyklus herunder reproduktion, vækst, aldringsproces og livets afslutning
- redegøre for relationen mellem tilstande og sygdomme i livscyklus og samfunds- og adfærdsmæssige forhold
- anvende forsknings- og evidensbaserede indgange til at belyse temaer og problemstillinger i relation til livscyklus
- identificere relevante problemstillinger til forskningsprojekter
- beskrive og diskutere de biomedicinske temaer i både en psykosocial kontekst (individ-, samfunds- og globalt niveau) og livsperspektiv samt beskrive udvalgte samfunds- og adfærdsvidenskabelige begreber og teorier med udgangspunkt i undervisningens emneområder
- beskrive og diskutere betydningen af de fysiske rammer i en neonatalafdeling for forældre til et meget for tidligt født og/eller handikappet barn
- brugbare forskningstilgange og yderligere behov for forskning, kommunikationsmønstre vedrørende udviklingsbaseret/familiecentreret pleje/behandling
- sundhedsfarlige eksponeringer i relation til graviditet og samfundets rolle
- sammenhænge mellem forældres livsstil og børns sygdomme
- alder og kønsforskelle i rygevaner
- udfordringer i kommunikation med pårørende om passiv rygning
- forsknings- og undersøgelsesmetoder til brug i studier anorexia nervosa og cutting ud fra en familiedynamisk og systemisk teoretisk tilgang
- forskellige teori- og begrebsdannelser samt forskningsmetoder til undersøgelse af kropsopfattelse og identitet blandt raske og syge, herunder ligheder og forskelle mellem kønnene
- forskellige principper og interventioner, der kan anvendes i praksis for at kompensere for/afhjælpe negativ kropsopfattelse, ændret identitetsdannelse og stigmatisering blandt syge af begge køn
- bestemmelse af og forskning i seksuel sundhed
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SSUK12011U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglige kandidatstuderende.
- Studienævn
- Studienævn for den Sundhedsfaglige supplerings- og kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Kursusansvarlige
- Hanne Kjærgaard (hanne.kjaergaard@regionh.dk)
Kursussekretær: Jane Siig,
jasi@sund.ku.dk
Gemt den
02-07-2014