SSUA13021U  Integreret kursus i hjerte og lunger (2013-studieordning)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Integrated Course in the Heart and Lungs (2013-curriculum)

Uddannelse
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
Kursusindhold

De studerende skal formå at integrere biomedicinsk viden inden for områderne hjerte, lunge og blod i en klinisk og samfundsmæssig sammenhæng.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus skal den studerende kunne: 

  • analysere anvendeligheden af et studiedesign i forhold til et forskningsspørgsmål
  • redegøre for årsager til væsentlige hjerte-, lunge- og karsygdomme ud fra et biomedicinsk, sundhedsfagligt, samfundsmæssigt og psykologisk perspektiv
  • beskrive centrale fysiologiske forhold vedrørende hjerte- lunge- og karfunktion
  • redegøre for væsentlige epidemiologiske forhold ved almindelig hjerte- lunge- og karsygdom
  • redegøre for centrale patogenetiske og diagnostiske forhold, behandlingsprincipper og forløb, samt prognose ved almindelige hjerte- lunge- og karsygdomme
  • redegøre for risikofaktorer for hjerte- lunge- og karsygdomme ud fra et samfunds, adfærds, biologisk og personligt perspektiv
  • redegøre for sundhedsøkonomiske overvejelser ved hjerte- lunge- og karsygdomme
  • forståelse for patientens perspektiv, sygdomsoplevelse, og diskutere patientens autonomi og livskvalitet i forbindelse med hjerte-, lunge- og karsygdomme
  • diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med hjerte-, lunge- og kar sygdomme

 

Forelæsninger, holdundervisning og problembaseret læring.
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus og Eksamen i hjerte og lunger fremgår samlet af Eksamen i hjerte og lunger.
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Aflevering af porteføljebeskrivelser.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Eksamensperiode
Uge 16, 2014
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne: 

  • analysere anvendeligheden af et studiedesign i forhold til et forskningsspørgsmål
  • redegøre for årsager til væsentlige hjerte-, lunge- og karsygdomme ud fra et biomedicinsk, sundhedsfagligt, samfundsmæssigt og psykologisk perspektiv
  • beskrive centrale fysiologiske forhold vedrørende hjerte- lunge- og karfunktion
  • redegøre for væsentlige epidemiologiske forhold ved almindelig hjerte- lunge- og karsygdom
  • redegøre for centrale patogenetiske og diagnostiske forhold, behandlingsprincipper og forløb, samt prognose ved almindelige hjerte- lunge- og karsygdomme
  • redegøre for risikofaktorer for hjerte- lunge- og karsygdomme ud fra et samfunds, adfærds, biologisk og personligt perspektiv
  • redegøre for sundhedsøkonomiske overvejelser ved hjerte- lunge- og karsygdomme
  • forståelse for patientens perspektiv, sygdomsoplevelse, og diskutere patientens autonomi og livskvalitet i forbindelse med hjerte-, lunge- og karsygdomme
  • diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med hjerte-, lunge- og kar sygdomme

 

  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0
  • I alt
  • 0