SSUA13014E Eksamen i hjerne og bevidsthed (2013-studieordning)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Exam in the Brain and Consciousness (2013-curriculum)
Uddannelse
Den sundhedsfaglige
kandidatuddannelse - obligatorisk
Kursusindhold
I denne eksamen evalueres
Integreret kursus i hjerne og bevidsthed.
Målbeskrivelser
Eksamen
Formelle krav
Bestået Integreret
kursus i hjerne og bevidsthed
Undervisningsform
Eksamen
Bemærkninger
Den studerendes
arbejdsbelastning for Kursus og Eksamen i hjerne og bevidsthed
fremgår samlet af Eksamen i hjerne og bevidsthed.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 208
- Forelæsninger
- 46
- Holdundervisning
- 20
- I alt
- 275
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 35 minutterMundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i den af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Alle hjælpemidler - dog ikke apparater, der muliggør ekstern kommunikation.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- 2014
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende i acceptabelt grad kunne:
- fortolke evidensgrader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
- angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
- beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne.
- redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
- redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet.
- redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
- beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme.
- redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
- diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang og kriterier for hjernedød
- diskutere håndteringen af dårligt forklarede somatiske symptomer, herunder følger efter lettere nakke- og hovedtraumer
- diskutere (inddragelse af) patient- og pårørende perspektivet
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SSUA13014E
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Eksamen
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning.
- Studienævn
- Studienævn for den Sundhedsfaglige supplerings- og kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Kursusansvarlige
- Lars Hageman Pinborg (lars.hageman.pinborg@regionh.dk)
- Jette Led Sørensen (jette.led.soerensen@regionh.dk)
- Gitta Wörtwein (giwo@sund.ku.dk)
Eksamenskoordinator: Anita Hansen,
anita.hansen@sund.ku.dk
Gemt den
02-07-2014