SODA11024U Samfunds- og retsodontologi samt oral diagnostik
Community Dentistry, Forensic Dentistry and Oral Diagnostics
Kurset omfatter to delelementer:
a) Samfundsodontologi og retsodontologi
Kurset skal give den studerende forståelse for orale sundheds- og
sygdomsmønstre i befolkningen samt tandplejens mål, struktur og
funktion i relation til forskellige befolkningsgruppers behov for
tandpleje. Herudover skal den studerende opnå kendskab til
planlægning og evaluering af tandpleje, herunder forebyggelse og
sundhedsfremme. De studerende skal forstå og kunne anvende gældende
lovgrundlag og etiske regler med henblik på at kunne udøve
virksomhed som tandlæge. Endelig skal de studerende kunne bistå
offentlige myndigheder med opgaver, som løses af retsodontologer i
deres samarbejde med politi og retsmedicinere. Den studerende skal
kunne redegøre for disse forhold. Hovedvægten i undervisningen
lægges på epidemiologi, sundhedssociologi, tandplejens organisation
herunder sundhedsøkonomi, administrativ odontologi (lovgivning)
samt retsodontologi.
b) Oral diagnostik 2
Kurset skal sætte den studerende i stand til at
gennemføre undersøgelse, diagnostik og overordnet
behandlingsplanlægning under hensyntagen til patientens ønsker og
behov, sundhedstilstand og sociale situation. Det væsentligste
indhold i kursus er sygdoms- og sundhedsmodeller, den diagnostiske
proces, behandlingsplanlægniing, journal og
nødbehandling
a)Samfundsodontologi og
retsodontologi
Efter endt delkursus og for at opnå delkursusattest skal
den studerende kunne:
- overordnet redegøre for epidemiologiske metoder og teori
- forklare begreberne "setting", årsag - virkning samt confounding og kontrol heraf
- redegøre for forskellige epidemiologiske designs
- bruge epidemiologiske sygdomsmål såsom prævalens og incidens, relative risiko, odds ratio
- demonstrere viden om følgende begreber indenfor screening: sensitivitet, specificitet, prædiktiv værdi, samt kalibrering
- forklare aktuelle og fremtidige tandsygdomspanoramaer i Danmark
- bruge odontologiske data-bank-systemer for surveillance, Sundhedsstyrelsens SCOR-register og Sundhedsstyrelsens register for voksenbefolkningen
- redegøre for dataindsamlingsmetoder i oral epidemiologi
- diskutere sundhed/sygdom som sociale fænomener samt sociale årsager til sygdom
- forklare social struktur og funktion, herunder sociale klasser, social mobilitet, normer, værdier og roller
- demonstrere viden om befolkningens viden, holdning og adfærd i relation til tandpleje
- redegøre for befolkningens udnyttelse af tandplejesystemet
- redegøre for sygdomsadfærd, sundhedsadfærd, sygerolle, patientrolle og terapeutrolle.
- forklare socialpsykologiske og sociologiske teorier for sundheds- og sygdomsadfærd
- identificere sundhedspædagogiske interventionsstrategier
- demonstrere principper for planlægning af sundhedsprogrammer/tandpleje
- være bekendt med kommunikation med ældre patienter og personalegrupper inden for ældreplejen og social- og sundhedssektoren
- forklare demografiske forhold vedr. befolkningsstruktur og -udvikling
- forklare sundhedsøkonomiske begreber og metoder
- forklare tandplejerelevant indhold i Sundhedsloven, lov om autorisation af sundhedspersoner og sundhedsfaglig virksomhed
- forklare patienters retsstilling, begreberne ”information og samtykke”, aktindsigt, tavshedspligt, videregivelse af oplysninger, krav til journalføring samt sanktionsbestemmelser
- forklare tandplejesystemets opbygning og forskellige patientgruppers lovmæssige ret til tandpleje, herunder lovbaserede tilskudsmuligheder
- redegøre for klagesagsbehandling i tandplejen
- forklare retsodontologiske definitioner og sagsområder
- gøre rede for procedurer i forbindelse med identifikation af personer
- redegøre for forhold til bedømmelse af alder, køn og etnisk tilhørsforhold samt tand- og bidspor
- redegøre for organisation af identifikationsarbejdet, datasammenligning og den odontologiske journals betydning i forbindelse med enkeltsager og massekatastrofer
b)Oral diagnostik 2
Efter endt delkursus og for at opnå delkursusattest skal den
studerende kunne:
- gennemføre en systematisk diagnostisk undersøgelse på et overordnet niveau under hensyntagen til forskellige diagnostiske fremgangsmåder hos patienter med forskellige behandlingsbehov og ønsker
- vurdere resultatet af patientundersøgelse og kunne foreslå behandlingsplaner, som tager hensyn til patientens ønsker og behov samtidig med at behandlingen opfylder de krav, der stilles til god odontologisk praksis
- foretage nødvendig diagnostik og behandling af patienter, der kommer til akut nødbehandling
- anvende fagspecifik terminologi i klinikken og i journalføringen
- analysere sygdoms- og sundhedsmodeller og finde sammenhæng til diagnostik og behandling
- vurdere pålideligheden og relevansen af sygdomsdata
- redegøre for diagnosebeslutningen og sygdomsklassifikationen
- redegøre for sygejournalens struktur og funktion
samt ekstramurale aktiviteter i form af et praktikophold
b) Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger, klinikker og kliniske øvelser
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Forberedelse
- 8
- Forelæsninger
- 20
- Holdundervisning
- 10
- Praktiske øvelser
- 21
- I alt
- 63
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.---
- Krav til indstilling til eksamen
- Delkursusattester i samfunds- og retsodontologi samt oral diagnostik på baggrund af deltagelse i øvelsesundervisning og praktikophold.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
bortset fra hjælpemidler, der muliggør ekstern kommunikation.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Uge 22, 2014
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Epidemiologi:
- overordnet redegøre for epidemiologiske metoder og teori
- forklare begreberne "setting", årsag - virkning samt confounding og kontrol heraf
- redegøre for forskellige epidemiologiske designs
- bruge epidemiologiske sygdomsmål såsom prævalens og incidens, relative risiko, odds ratio
- demonstrere viden om følgende begreber indenfor screening: sensitivitet, specificitet, prædiktiv værdi, samt kalibrering
- forklare aktuelle og fremtidige tandsygdomspanoramaer i Danmark
- bruge odontologiske data-bank-systemer for surveillance, Sundhedsstyrelsens SCOR-register og Sundhedsstyrelsens register for voksenbefolkningen
- redegøre for dataindsamlingsmetoder i oral epidemiologi
Sundhedssociologi:
- diskutere sundhed/sygdom som sociale fænomener samt sociale årsager til sygdom
- forklare social struktur og funktion, herunder sociale klasser, social mobilitet, normer, værdier og roller
- demonstrere viden om befolkningens viden, holdning og adfærd i relation til tandpleje
- redegøre for befolkningens udnyttelse af tandplejesystemet
- redegøre for sygdomsadfærd, sundhedsadfærd, sygerolle, patientrolle og terapeutrolle
- forklare socialpsykologiske og sociologiske teorier for sundheds- og sygdomsadfærd
- identificere sundhedspædagogiske interventionsstrategier
Organisation af tandpleje:
- demonstrere principper for planlægning af sundhedsprogrammer/tandpleje
- være bekendt med kommunikation med ældre patienter og personalegrupper inden for ældreplejen og social- og sundhedssektoren
- forklare demografiske forhold vedr. befolkningsstruktur og -udvikling
- forklare sundhedsøkonomiske begreber og metoder
Administrativ odontologi og retsodontologi:
- forklare tandplejerelevant indhold i Sundhedsloven, lov om autorisation af sundhedspersoner og sundhedsfaglig virksomhed
- forklare patienters retsstilling, begreberne ”information og samtykke”, aktindsigt, tavshedspligt, videregivelse af oplysninger, krav til journalføring samt sanktionsbestemmelser
- forklare tandplejesystemets opbygning og forskellige patientgruppers lovmæssige ret til tandpleje, herunder lovbaserede tilskudsmuligheder
- redegøre for klagesagsbehandling i tandplejen
- forklare retsodontologiske definitioner og sagsområder
- gøre rede for procedurer i forbindelse med identifikation af personer
- redegøre for forhold til bedømmelse af alder, køn og etnisk tilhørsforhold samt tand- og bidspor
- redegøre for organisation af identifikationsarbejdet, datasammenligning og den odontologiske journals betydning i forbindelse med enkeltsager og massekatastrofer
Oral diagnostik:
- redegøre for sygdoms- og sundhedsmodeller i relation til diagnostik og behandling
- redegøre for diagnosebeslutning og sygdomsklassifikation
- redegøre for patientjournalens struktur og funktion
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SODA11024U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 90 deltagere
- Studienævn
- Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Kursusansvarlige
- Lisa Bøge Christensen (lbch@sund.ku.dk)
Kursusleder og ansvarlig for Samfunds- og retsodontologi - Ulla Mandel (ulma@sund.ku.dk)
Oral diagnostik 2
Eksamenskoordinator: Louise Ørnfeldt Schou, e-mail: louisesc@sund.ku.dk