SODA11016E Eksamen i pædodonti og klinisk genetik

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Exam in Paedodontics and Clinical Genetics

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i odontologi - obligatorisk
Kursusindhold
I eksamen evalueres dele af Kursus i børne- og ungdomstandpleje 2.
Bestået kursus i børne- og ungdomstandpleje 2
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus i børne- og ungdomstandpleje 2, Eksamen i pædodonti og klinisk genetik samt Eksamen i ortodonti fremgår samlet af Eksamen i pædodonti og klinisk genetik.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 8
  • Forberedelse
  • 325
  • Forelæsninger
  • 16
  • Praktiske øvelser
  • 63
  • I alt
  • 412
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
---
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Uge 2, 2014
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

  • beskrive børns somatiske udvikling
  • redegøre for kraniofaciale og dentale problemer hos børn med generelle sygdomme
  • redegøre for kromosomanomalier og arvelige sygdomme med manifestationer i den kraniofaciale region og tandsystemet
  • demonstrere kendskab til behandling af patienter med fysiske og psykiske handicap
  • vurdere cariesprogression og medinddrage dette i udarbejdelse af behandlingsplanen.på baggrund af relevant anamnese, herunder en psykologisk og social anamnese og diagnostik
  • redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering, og generel anæstesi inkl. udarbejde et behandlingsforslag til sanering af et barn i generel anæstesi
  • diagnosticere lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser, ætiologi, indikation og behov for behandling samt foreslå behandlinger
  • redegøre for og foretage diagnostik af traumer, akut behandling, planlægge og relevant kontrol, vurdere prognose, foreslå behandling af traumefølger samt planlægge endelig behandling
  • diagnosticere og redegøre for antalsforstyrrelser, tanderuption, tandskifte, okklusionsudvikling, pladsforhold, tandvandringer foreslå behandling af disse og/eller henvisning til relevant regi
  • redegøre for klinisk introduktionsrutine på børn og gøre rede for hvorledes der etableres en optimal kommunikation med et barn
  • forklare og anvende de metoder, der kan anvendes til vurdering af børns reaktioner på tandbehandling
  • redegøre for tandlægens (i børne- og ungdomstandplejen) psykologiske og socialpsykologiske kompetence
  • redegøre for de udviklingspsykologiske adfærdsområder (kognitive, moralske, motoriske og sociale) der har relation til det pædodontiske arbejdsområde
  • redegøre for teori og registrering af barnets oplevelse og mestring af stress og smerte