SODA11009U Kursus i børne- og ungdomstandpleje 1
Course in Paedodontics and Orthodontics 1
Kurset består af tre delelementer:
a) Pædodonti og klinisk genetik, blokkursus
Kurset skal give den studerende forudsætninger for som tandlæge at
kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og
ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til
børne- og ungdomstandplejen samt have kendskab til og kunne henvise
til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje, videnscentre
m.m. i forhold til relevante patientkategorier. Herunder skal den
studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene
psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende
og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den
studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og
erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen,
herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.
b) Pædodonti, kliniske øvelser 1
Kurset skal give den studerende forudsætninger for som tandlæge at
kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og
ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til
børne- og ungdomstandplejen, samt have kendskab til og kunne
henvise til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje,
videnscentre m.m. i forhold til relevante patient kategorier.
Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere
anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i
relation til forebyggende og behandlende børne- og
ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere
og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og
ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte
sygdomme.
c) Ortodonti, kliniske øvelser 1
Kurset skal give den studerende indblik i
principperne for ortodontisk behandling. Det drejer sig om
behandlingsprincipper for horisontalt maksillært overbid,
horisontalt mandibulært overbid, åbent bid, dybt bid, krydsbid og
saksbid samt retention. Den studerende skal forstå, hvordan
okklusionen, funktionen og væksten samt hvordan den morfologiske
diagnostik på profilrøntgenbilleder påvirker behandlingsvalget.
Kurset skal give den studerende viden om de biologiske forandringer
i parodontalmembranen under tandforskydning. Den studerende skal
have opnået en foreløbig klinisk erfaring inden for faget på en
ikke-kompliceret ortodontisk patient. Denne erfaring baseres på
journalføring, materialeanalyser, udfærdigelse af behandlingsplan
og tekniksedler samt indsætning og kontrol af
apparatur.
a) Pædodonti og klinisk genetik, blokkursus
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:
- redegøre for cariesætiologi, cariesprogression, cariesdiagnostik, indikation for cariesprofylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti og ekstraktioner
- redegøre for diagnostik og behandling af tandtraumer (primære og permanente tænder) herunder prognose og helingskomplikationer
- redegøre for diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
- redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering og generel anæstesi
- forklare klinisk introduktionsrutine, kunne redegøre for etablering af optimal kommunikation med et barn, beskrive acceptgradueringers indhold
b) Pædodonti, kliniske øvelser 1
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:
- optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik, vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
- redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti, ekstraktioner inkl. anvendelse af pladsholdere
- redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
- redegøre for indikation og anvendelse af sedering, samt gennemføre denne under vejledning
- redegøre for, planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 2, 3 (sanering, smertefri behandling, profylakse)
- planlægge og gennemføre henholdende behandling på børn yngre end 3 år under vejledning
- redegøre for tanderuption, tandskifte, okklusionsudvikling og pladsholdere, samt diagnosticere forstyrrelser, herunder tvangsføring og tandvandringer, og evt. behandling deraf og/eller henvisning til relevant regi
- redegøre for og foretage diagnostik af tandtraumer, akut behandling, planlægge og foretage relevant kontrol, vurdere prognose, foretage behandling af helingskomplikationer efter traumer samt planlægge endelig behandling og evt. udføre denne
- redegøre for og foretage diagnostik og behandling af Molar Incisiv Hypomineralisation
- redegøre for og foretage diagnostik af traumer, akut behandling, planlægge og foretage relevant kontrol, vurdere prognose, foretage behandling af traumefølger samt planlægge endelig behandling og evt. udføre denne
- redegøre for, planlægge og gennemføre klinisk introduktionsrutine på et barn med accept 2 og 3 og etablere en optimal kommunikation med barnet
- diskutere kliniske forholdsregler (herunder sedation) samt kognitive og adfærdsterapeutiske metoder til forebyggelse og behandling af frygt- og angstfuld reaktioner hos børn
- udvise empati, forståelse og respekt for barnet som patient og være velforberedt i den kliniske situation, udvise imødekommende og informativ kommunikation til barnets ledsager
- udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
c) Ortodonti, kliniske øvelser 1
Efter endt delkursus forventes den studerende at
kunne:
- redegøre for dentitionsafvigelser og for betydningen af sådanne afvigelser for ortodontisk behandling
- kende de biologiske forandringer, der sker i parodontalmembranen, når en tand flyttes ortodontisk
- have opnået forståelse for principperne i ortodontisk behandling
- være i stand til, under vejledning af en specialtandlæge, at påbegynde en ikke-kompliceret ortodontisk behandling
- kommunikere med patienter om emner relateret til ortodontisk diagnostik og behandling
- kende bestanddele og formål med retentionsapparatur
b) Pædodonti, kliniske øvelser 1, indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/professionssporet
c) Ortodonti, kliniske øvelser 1, indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/professionssporet
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 32
- Holdundervisning
- 14
- Praktiske øvelser
- 96
- I alt
- 142
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseSkriftlig afleveringDeltagelse i øvelsesundervisning, aflevering af opgaver samt beståede tests
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SODA11009U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 90 deltagere
- Studienævn
- Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Kursusansvarlige
- Sven Kreiborg (skrei@sund.ku.dk)
Kursusleder og ansvarlig for Pædodonti og klinisk genetik, pædodonti kliniske øvelser - Liselotte Sonnesen (alson@sund.ku.dk)
Ansvarlig for Ortodonti