SMOA09004U Fagets videnskabsteori og etik for molekylær biomedicinere
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Theory of Science and Ethics for Molecular Biomedicines
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
molekylær biomedicin - obligatorisk
Kursusindhold
Kursets
overordnede målsætning er at gøre naturvidenskabelig forsknings
idemæssige grundlag, og de heraf følgende regler og begrænsninger,
klart for de studerende. Der er tale om et kursus i videnskabsteori
på et elementært niveau, som giver de studerende forståelse for
naturvidenskabelig tankegang og metode. Kurset skal gøre de
studerende bekendt med og give dem lejlighed til at reflektere over
forskellige etiske holdninger vedrørende udvalgte biomedicinske
problemstillinger og biomedicinske forskeres opgaver og roller.
Herved får de studerende lejlighed til at kvalificere deres faglige
specialisering i molekylær biomedicin ved at reflektere over de
muligheder og begrænsninger, som ligger i forskellige
videnskabelige metoder og tilgange, og ved at se deres fagområde i
et større, alment perspektiv. Faget skal gøre de studerende i stand
til at tackle de etiske problemstillinger, der kan opstå i relation
til at arbejde med biomedicinsk og molekylærbiologisk forskning.
Dette gælder både i den interne forskningsetik, men i høj grad også
med hensyn til anvendelsen af forskningen i en samfundsmæssig
sammenhæng. Ligeledes skal de studerende opnå en fornemmelse for
den historiske baggrund, der ligger til grund for den aktuelle
forskning.
Almen videnskabsteori: kriterier for god videnskab, hypotese-generering og -testning, slutningsformer, eksperimentel metode, videnskabelige forklaringsformer. Eks. på cases: markante arbejder og eksperimenter i biomedicinen, kriterier for videnskab belyst i forholdet ml. alternativ medicin og traditionel lægevidenskab.
Årsagsbegreber inden for sundhedsvidenskaberne: simpel og kompleks kausalitet, epidemiologernes vs. laboratorievidenskabernes årsagsbegreb, Hills kriterier, INUS faktorer. Eks. på cases: rygning og lungekræft, fedme og hjerte-kar sygdomme, HiV og AIDS.
Fra molekyle til menneske/arvelighedsparadigmer: biologisk reduktionisme, genetik vs. epigenetik, systembiologi, genotype-fænotype kompleksitet. Eks. på cases: biologiske niveauer, forholdet ml. gener og adfærd, arveligheds-paradigmer.
Sygdomsbegreber og sygdomsklassifikation: naturalistiske og normativistiske sygdomsbegreber; hvad bruges de til? Eks. på cases: DAMP-diagnosen, ufrivillig barnløshed.
Etiske grundbegreber: etisk argumentation, begreber og principper, generelle bioetiske positioner. Eks. på cases: Stamceller, genterapi, kunstig befrugtning, præimplantations-diagnostik.
Forskningsetik: lægevidenskabelige forsøg, baggrunden for Nürnbergkoden, Helsinki-deklarationen og det informerede samtykke, videnskabelig uredelighed i biomedicinen. Eks. på cases: Etiske standarder for lægemiddelforsøg i den 3. verden, forsøgsdyrsetik.
Videnskab og samfund: videnskabelig usikkerhed, videnskabsformidling. Eks. på cases: kontroversen om sukkers rolle ift. overvægt, GMO’er i fødevarer.
Almen videnskabsteori: kriterier for god videnskab, hypotese-generering og -testning, slutningsformer, eksperimentel metode, videnskabelige forklaringsformer. Eks. på cases: markante arbejder og eksperimenter i biomedicinen, kriterier for videnskab belyst i forholdet ml. alternativ medicin og traditionel lægevidenskab.
Årsagsbegreber inden for sundhedsvidenskaberne: simpel og kompleks kausalitet, epidemiologernes vs. laboratorievidenskabernes årsagsbegreb, Hills kriterier, INUS faktorer. Eks. på cases: rygning og lungekræft, fedme og hjerte-kar sygdomme, HiV og AIDS.
Fra molekyle til menneske/arvelighedsparadigmer: biologisk reduktionisme, genetik vs. epigenetik, systembiologi, genotype-fænotype kompleksitet. Eks. på cases: biologiske niveauer, forholdet ml. gener og adfærd, arveligheds-paradigmer.
Sygdomsbegreber og sygdomsklassifikation: naturalistiske og normativistiske sygdomsbegreber; hvad bruges de til? Eks. på cases: DAMP-diagnosen, ufrivillig barnløshed.
Etiske grundbegreber: etisk argumentation, begreber og principper, generelle bioetiske positioner. Eks. på cases: Stamceller, genterapi, kunstig befrugtning, præimplantations-diagnostik.
Forskningsetik: lægevidenskabelige forsøg, baggrunden for Nürnbergkoden, Helsinki-deklarationen og det informerede samtykke, videnskabelig uredelighed i biomedicinen. Eks. på cases: Etiske standarder for lægemiddelforsøg i den 3. verden, forsøgsdyrsetik.
Videnskab og samfund: videnskabelig usikkerhed, videnskabsformidling. Eks. på cases: kontroversen om sukkers rolle ift. overvægt, GMO’er i fødevarer.
Målbeskrivelser
Kursusdeltagerne
skal opnå rådighed over basale begrebslige værktøjer til at
identificere videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger i
forbindelse med molekylær biomedicin; at forklare og vurdere
hændelser i og omkring det fagspecifikke videnskabelige arbejde i
forbindelse med molekylær biomedicin, ved at kunne sammenholde dem
med idealer om god videnskab, perspektivere de grundlæggende
antagelser bag dette arbejde, og kritisk vurdere de opfattelser som
kommer til udtryk i videnskabsformidling og i den samfundsmæssige
diskussion af etik, teknologi og videnskab.
Efter endt kursus forventes den studerende at:
• have erhvervet sig overblik over naturvidenskabelige metoder og dertil hørende tankegang med vægt på biomedicinsk forskning
• have fået sat det menneskesyn, der knytter sig til biomedicinsk videnskabelig tradition, i relation til andre menneskesyn
• have kendskab sundhedsvidenskabelige emner som sygdomsbegrebet, sygdomsårsager og sygdomsklassifikation
• kunne identificere og analysere etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for biomedicinsk forskning og i anvendelsen af resultaterne af denne forskning
Efter endt kursus forventes den studerende at:
• have erhvervet sig overblik over naturvidenskabelige metoder og dertil hørende tankegang med vægt på biomedicinsk forskning
• have fået sat det menneskesyn, der knytter sig til biomedicinsk videnskabelig tradition, i relation til andre menneskesyn
• have kendskab sundhedsvidenskabelige emner som sygdomsbegrebet, sygdomsårsager og sygdomsklassifikation
• kunne identificere og analysere etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for biomedicinsk forskning og i anvendelsen af resultaterne af denne forskning
Formelle krav
1. år på
bacheloruddannelsen i molekylær biomedicin
Undervisningsform
Tema-orienteret undervisning
i form af 7 temaer, som hver inkluderer en dobbeltforelæsning samt
2 x 2 holdøvelser. Hvert tema belyser et bestemt metodisk,
filosofisk eller etisk emne fra såvel en teoretisk synsvinkel som
fra et fagspecifikt og case-orienteret perspektiv. Hvert tema vil
således inddrage aktuelle og relevante cases og eksempler, og der
bliver mulighed for at arbejde i dybden med specifikke
problemstillinger fra den molekylære biomedicin.
Forelæsningerne: Forelæsningerne og dertil hørende tekster formidler et overblik over det aktuelle tema og tilhørende begreber.
Øvelserne: Øvelserne baseres på fælles tekster samt opgaver hertil. Der veksles mellem gruppearbejde, studenteroplæg og plenumdiskussioner.
Gruppeopgave: Undervejs i forløbet udarbejder de studerende sideløbende med undervisningen en gruppeopgave, som skal godkendes førend tilmelding til eksamen kan finde sted.
Studenteroplæg: I grupper forberedes et mundtligt oplæg om en af øvelsesteksterne. På baggrund af oplægget udfærdiges en sammenfatning som godkendes og udleveres til resten af holdet.
Forelæsningerne: Forelæsningerne og dertil hørende tekster formidler et overblik over det aktuelle tema og tilhørende begreber.
Øvelserne: Øvelserne baseres på fælles tekster samt opgaver hertil. Der veksles mellem gruppearbejde, studenteroplæg og plenumdiskussioner.
Gruppeopgave: Undervejs i forløbet udarbejder de studerende sideløbende med undervisningen en gruppeopgave, som skal godkendes førend tilmelding til eksamen kan finde sted.
Studenteroplæg: I grupper forberedes et mundtligt oplæg om en af øvelsesteksterne. På baggrund af oplægget udfærdiges en sammenfatning som godkendes og udleveres til resten af holdet.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 3
- Forberedelse
- 147
- Forelæsninger
- 14
- Holdundervisning
- 28
- Teoretiske øvelser
- 14
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.---
- Krav til indstilling til eksamen
- Godkendelse af gruppeopgave samt mundtligt oplæg
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Uge 3, 2014
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende:
• have erhvervet sig overblik over naturvidenskabelige metoder og dertil hørende tankegang med vægt på biomedicinsk forskning
• have fået sat det menneskesyn, der knytter sig til biomedicinsk videnskabelig tradition, i relation til andre menneskesyn
• have kendskab sundhedsvidenskabelige emner som sygdomsbegrebet, sygdomsårsager og sygdomsklassifikation
• kunne identificere og analysere etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for biomedicinsk forskning og i anvendelsen af resultaterne af denne forskning
• have erhvervet sig overblik over naturvidenskabelige metoder og dertil hørende tankegang med vægt på biomedicinsk forskning
• have fået sat det menneskesyn, der knytter sig til biomedicinsk videnskabelig tradition, i relation til andre menneskesyn
• have kendskab sundhedsvidenskabelige emner som sygdomsbegrebet, sygdomsårsager og sygdomsklassifikation
• kunne identificere og analysere etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for biomedicinsk forskning og i anvendelsen af resultaterne af denne forskning
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMOA09004U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
December-januar
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 50 deltagere
- Studienævn
- Studienævn for Biomolekylær videnskab og Teknologi
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Jan Kyrre Berg Friis (jkof@sund.ku.dk)
Gemt den
01-05-2013