SMOA09001U Humanbiologi
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Human Biology
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
molekylær biomedicin - obligatorisk
Kursusindhold
Kursets formål er at give indblik i cellens opbygning, de enkelte grundvæv og de organsystemer der udgør den menneskelige organisme.
Målbeskrivelser
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- beskrive opbygningen af cellen og cellens organeller med angivelse af de enkelte deles funktioner
- beskrive de enkelte trin i mitosen
- beskrive passive og aktive transportprocesser over cellemembraner
- beskrive de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning
- anvende den latinske terminologi for kropsdele, organer, muskler, nerver, knogler, kar og led
- beskrive huden med de dertil knyttede strukturer: hår, negle og specialiserede sved- og fedtproducerende kirtler, specialiserede sanseorganer der har betydning for legemets reaktion på smerte, tryk, berøring og ændringer i temperatur
- beskrive bevægeapparatets opbygning af muskler, knogler og led med tilhørende brusk og ledbånd med angivelse af navn og funktion for de enkelte dele; samt deres betydning for sammen at forsyne legemet med en fast grundstruktur, hvor leddene giver mulighed for mobilitet
- beskrive knoglernes betydning som depot for mineraler, samt den røde knoglemarvs struktur og funktion
- beskrive tværstribet skeletmuskulaturs opbygning mikroskopisk og makroskopisk. Angive betydningen af en muskels udspring og tilhæftning i relation til virkning på et led
- beskrive nervesystemets inddeling, eksempler på funktionsudfald ved læsioner af perifere nerver og hypo- og hyperfunktion af det autonome nervesystem
- beskrive sanseapparatets inddeling i generelle og specielle sansefunktioner
- beskrive den hormonale regulering af cellulære funktioner
- beskrive det endokrine systems opbygning samt den fysiologiske rolle af de endokrine hovedsystemer
- beskrive det cardiovaskulære system, hjertets impulsgeneration, ledningssystemet, sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjertets minutvolumen, samt endeligt at relatere elektrokardiogrammet til depolariseringen af hjertets enkelte dele
- beskrive blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, proteiner, hormoner og immunkompetente celler og for regulering af legemstemperaturen
- beskrive det respiratoriske system, dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt forklare samvirket mellem respiration og cirkulation
- beskrive samt under supervision udføre peak flow måling og spirometri
- beskrive det gastrointestinale systems betydning for bearbejdning af føden, angive basalt næringsbehov og beregne BMI (body mass index)
- beskrive urogenitalsystemet, herunder nyrernes funktion i opretholdelse af elektrolyt-, vand og syre/base balancen, deres udskillelse af affaldsstoffer i urinen og forklare kroppens væskebalance og dens regulering
- beskrive reproduktionssystemets opbygning og funktion hos kvinden og manden
- beskrive individets vækst og udvikling
- beskrive det lymfatiske system, dets inddelinger og dets betydning for transport af lymfe, lymfocytter, proteiner og fedt
- beskrive de lysmikroskopiske principper for at fremkalde kontrast i præparater, beskrive præparationsteknikker og betjene et lysmikroskop
Undervisningsform
Forelæsninger og
holdtimer.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Forberedelse
- 329
- Forelæsninger
- 37
- Holdundervisning
- 33
- Praktiske øvelser
- 11
- I alt
- 412
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 2 timer med opsyn.---
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- Uge 25, 2014
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
- beskrive opbygningen af cellen og cellens organeller med angivelse af de enkelte deles funktioner
- beskrive de enkelte trin i mitosen
- beskrive passive og aktive transportprocesser over cellemembraner
- beskrive de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning
- anvende den latinske terminologi for kropsdele, organer, muskler, nerver, knogler, kar og led
- beskrive huden med de dertil knyttede strukturer: hår, negle og specialiserede sved- og fedtproducerende kirtler, specialiserede sanseorganer der har betydning for legemets reaktion på smerte, tryk, berøring og ændringer i temperatur
- beskrive bevægeapparatets opbygning af muskler, knogler og led med tilhørende brusk og ledbånd med angivelse af navn og funktion for de enkelte dele; samt deres betydning for sammen at forsyne legemet med en fast grundstruktur, hvor leddene giver mulighed for mobilitet
- beskrive knoglernes betydning som depot for mineraler, samt den røde knoglemarvs struktur og funktion
- beskrive tværstribet skeletmuskulaturs opbygning mikroskopisk og makroskopisk. Angive betydningen af en muskels udspring og tilhæftning i relation til virkning på et led
- beskrive nervesystemets inddeling, eksempler på funktionsudfald ved læsioner af perifere nerver og hypo- og hyperfunktion af det autonome nervesystem
- beskrive sanseapparatets inddeling i generelle og specielle sansefunktioner
- beskrive den hormonale regulering af cellulære funktioner
- beskrive det endokrine systems opbygning samt den fysiologiske rolle af de endokrine hovedsystemer
- beskrive det cardiovaskulære system, hjertets impulsgeneration, ledningssystemet, sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjertets minutvolumen, samt endeligt at relatere elektrokardiogrammet til depolariseringen af hjertets enkelte dele
- beskrive blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, proteiner, hormoner og immunkompetente celler og for regulering af legemstemperaturen
- beskrive det respiratoriske system, dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt forklare samvirket mellem respiration og cirkulation
- beskrive samt under supervision udføre peak flow måling og spirometri
- beskrive det gastrointestinale systems betydning for bearbejdning af føden, angive basalt næringsbehov og beregne BMI (body mass index)
- beskrive urogenitalsystemet, herunder nyrernes funktion i opretholdelse af elektrolyt-, vand og syre/base balancen, deres udskillelse af affaldsstoffer i urinen og forklare kroppens væskebalance og dens regulering
- beskrive reproduktionssystemets opbygning og funktion hos kvinden og manden
- beskrive individets vækst og udvikling
- beskrive det lymfatiske system, dets inddelinger og dets betydning for transport af lymfe, lymfocytter, proteiner og fedt
- beskrive de lysmikroskopiske principper for at fremkalde kontrast i præparater, beskrive præparationsteknikker og betjene et lysmikroskop
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMOA09001U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- A, B og C
- Kursuskapacitet
- 50 deltagere
- Studienævn
- Studienævn for Biomolekylær videnskab og Teknologi
Udbydende institut
- Biomedicinsk Institut
Kursusansvarlige
- Marek Treiman (mtreiman@sund.ku.dk)
Gemt den
01-05-2013