SMEB12011E Eksamen i videnskabsteori (fra foråret 2014)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Exam in Philosophy of Science (from spring 2014)
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i medicin
- obligatorisk
Kursusindhold
I eksamen evalueres
Kursus i videnskabsteori.
Målbeskrivelser
Eksamen
Formelle krav
Bestået kursus i
medicinsk celle- og vævsbiologi
Bestået kursus i excitable celler
Eksamen i medicinsk celle- og vævsbiologi inklusive excitable celler
Bestået kursus i medicinsk genetik
Eksamen i basal humanbiologi og cellens kemiske komponenter
Eksamen i tidlig patientkontakt samt bestået integreret
Bestået kursus i excitable celler
Eksamen i medicinsk celle- og vævsbiologi inklusive excitable celler
Bestået kursus i medicinsk genetik
Eksamen i basal humanbiologi og cellens kemiske komponenter
Eksamen i tidlig patientkontakt samt bestået integreret
Undervisningsform
Eksamen
Bemærkninger
Den studerendes
arbejdsbelastning omfatter Kursus og eksamen i
videnskabsteori.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 3
- I alt
- 3
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.---
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Trykte lærebøger/kompendier godkendt af faget
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
- Beskrive centrale træk i universiteternes udvikling
- Forklare, hvad der karakteriserer videnskabelig erkendelse
- Diskutere metoder til at forebygge og afsløre videnskabelig uredelighed
- Forklare, hvilken rolle basal logik spiller i forbindelse med formulering og afprøvning af videnskabelige hypoteser
- Redegøre for forholdet mellem videnskabelige modeller og empiriske data
- Beskrive evidenshierarkiet og diskuteres dets begrænsninger
- Redegøre for den kontrollerede kliniske undersøgelse
- Diskutere årsagsbegrebet
- Redegøre for realisme og anti-realisme
- Redegøre for forskellige betydninger af begrebet reduktionisme
- Diskutere holdet mellem videnskab og værdier
- Gøre rede for etikkens grundbegreber
- Diskutere forskelle mellem klinisk etik og forskningsetik
- Gøre rede for centrale etiske problemer i forbindelse med forebyggelse
- Beskrive de vigtigste positioner i forbindelse med fordelingsretfærdighed og prioritering af sundhedsydelser
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEB12011E
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- Placering
- Forår og Efterår
- Skemagruppe
- Se eksamensoversigt
- Kursuskapacitet
- Forbeholdt medicinstuderende ved KU
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Annamaria Carusi (anc@sund.ku.dk)
Kursussekretær: Carina Munck Olsén,
e-mail: carinaol@sund.ku.dk
Gemt den
17-10-2013