SMEA09016E Eksamen i pædiatri
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Exam in Paediatrics
Uddannelse
Kandidatuddannelsen i medicin
- obligatorisk
Kursusindhold
I eksamen evalueres Klinisk kursus i pædiatri.
Målbeskrivelser
Eksamen
Formelle krav
Bestået klinisk
kursus i psykiatri inklusiv børne- og ungdomspsykiatri
Bestået klinisk kursus i neurologi og neurokirurgi
Bestået klinisk kursus i socialmedicin og rehabilitering
Bestået eksamen i neurologi, neurokirurgi og psykiatri inklusiv børne- og ungdomspsykiatri
Bestået eksamen i klinisk socialmedicin og rehabilitering
Bestået eksamen i dermato-venerologi
Bestået eksamen i oftalmologi
Bestået eksamen i oto-rhino-laryngologi
Bestået klinisk kursus i neurologi og neurokirurgi
Bestået klinisk kursus i socialmedicin og rehabilitering
Bestået eksamen i neurologi, neurokirurgi og psykiatri inklusiv børne- og ungdomspsykiatri
Bestået eksamen i klinisk socialmedicin og rehabilitering
Bestået eksamen i dermato-venerologi
Bestået eksamen i oftalmologi
Bestået eksamen i oto-rhino-laryngologi
Undervisningsform
Eksamen
Bemærkninger
Den studerendes
arbejdsbelastning for kursus og eksamen fremgår samlet af Eksamen i
pædiatri.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 92
- Forelæsninger
- 3
- Holdundervisning
- 8
- Klinik
- 141
- I alt
- 244
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minutter med opsyn.Mundtlig prøve med 30 minutters forberedelse.
Video-case indgår ikke i forberedelsen. - Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
- Ud fra en skriftlig case-beskrivelse skal den studerende kunne:
- Identificere de klinisk vigtigste oplysninger i casen
- Angive en eller flere mulige problemer (diagnoser)
- Angive en eller flere relevante observationer og kliniske eller parakliniske undersøgelser og angive, hvordan disse skal prioriteres indbyrdes og i forhold til behandling
- Foreslå en eller flere relevante behandlinger
- Demonstrere hvordan familie og barn kan informeres og eventuelt rådgives
- Diskutere ætiologi og patofysiologi
- Vurdere hvad der ville ske, hvis barnet ikke blev behandlet
- Vurdere den forventede behandlingseffekt
Ud fra video-case skal den studerende kunne:
- Angive det der primært kan observeres ved barnet med relevante fagtermer og også gerne med almindelige ord
- Angive relevante diagnostiske muligheder
- Diskutere hvordan barnets almentilstand, størrelse i forhold til alder, ernæringstilstand og psykomotoriske udvikling er
- Foreslå relevante undersøgelser og behandlinger
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEA09016E
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Se eksamensplan
- Kursuskapacitet
- Forbeholdt medicinstuderende ved KU
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Kursusansvarlige
- Dina Cortes (dina.cortes@regionh.dk)
Kursussekretær: Hanne Ritter Nørgaard,
e-mail: harn@sund.ku.dk
Gemt den
27-01-2014