SMEA09009E Eksamen i neurologi, neurokirurgi og psykiatri inklusiv børne- og ungdomspsykiatri

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Exam in Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry including Child

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i medicin - obligatorisk
Kursusindhold
I eksamen evalueres Kursus i neurologi og neurokirurgi og Klinisk kursus i psykiatri inklusiv børne- og ungdomspsykiatri.
Bestået klinisk kursus i intern medicin II
Bestået klinisk kursus i kirurgi II
Bestået klinisk kursus i anæstesiologi
Eksamen i klinisk introduktion, intern medicin og kirurgi
Eksamen i kliniske sygdomsenheder og arbejdsmedicin
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus i neurologi og neurokirurgi og Klinisk kursus i psykiatri inklusiv børne- og ungdomspsykiatri fremgår samlet af Eksamen i neurologi, neurokirurgi og psykiatri inklusiv børne- og ungdomspsykiatri.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 3
  • Forberedelse
  • 244,5
  • Forelæsninger
  • 87
  • Holdundervisning
  • 48,5
  • Klinik
  • 236
  • I alt
  • 619,0
Point
17,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 1 time
Mundtlig prøve med forberedelse i 1 time og 45 minutter ved hovedspørgsmål i neurofag, forberedelse i 1 time og 15 minutter ved hovedspørgsmål i psykiatri eller forberedelse i 1 timer ved hovedspørgsmål i børnepsykiatri. Ved hovedspørgsmål i psykiatri stilles bispørgsmål i neurologi eller neurokirurgi. Ved hovedspørgsmål i neurologi og neurokirurgi stilles bispørgsmål i psykiatri. Bispørgsmålet indgår ikke i forberedelsen.
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Efterår: uge 2, 2014 Forår: uge 24, 2014
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

  • Stille relevante, konkrete og forståelige spørgsmål til patienten
  • Have evnen til at kommunikere med patienten
  • Udføre en eller flere relevante færdigheder, som indgår i en objektiv neurologisk og psykiatrisk undersøgelse
  • Med baggrund i interviewet og undersøgelsen
  •      - Kunne drage en eller flere konklusioner
  •      - Kunne stille relevante diagnoser
  •      - Kunne redegøre for differentialdiagnoser
  • Lægge en relevant og begrundet undersøgelsesplan
  • Have grundlæggende viden i farmakologi, relevante basalfag, medicin og kirurgi samt
  • parakliniske fag
  • Have relevant indsigt i kendte patofysiologiske mekanismer ved patientens sygdom samt
  • virkningsmekanismer ved behandlingen