SITA11010U Kursus i sundhedsrelateret velfærdsteknologi
Course in Welfare Technology in a Healthcare Context
Målet er at give de studerende praktiske, metodiske og teoretiske indsigter i og erfaringer med design og brug af borger-/patientnær sundhedsrelateret velfærdsteknologi. Med udgangspunkt i klinisk erfaring samt teoretiske og metodiske principper for informationssystemdesign og -evaluering er målet at gøre den studerende i stand til på et videnskabeligt og kritisk grundlag at udvikle et koncept for en specifik velfærdsteknologisk løsning. Der lægges vægt på, at den studerende får en forståelse af de specifikke kliniske, designmæssige, professionelle, etiske, organisatoriske og praktiske udfordringer, der knytter sig til sundhedsrelateret velfærdsteknologi nu og i fremtiden.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- Redegøre for den aktuelle udvikling inden for sundhedsrelateret velfærdsteknologi
- Vurdere anvendeligheden af nuværende og fremtidig IKT løsninger i en specifik behandlingsmæssig sammenhæng på baggrund af kvalitativ og/eller kvantitativ viden
- Selvstændigt genere viden om et specifikt behandlingsområde gennem anvendelse af kvalitative metoder
- Diskutere hvorledes design af IKT-løsninger kan tage hensyn til brugernes specifikke behov og muligheder, herunder hensyntagen til literacy og sygdomsbetingede dysfunktioner
- Redegøre for forskellige evalueringsmetoder og deres anvendelsesområder i forbindelse med design af sundhedsrelateret velfærdsteknologi
- Diskutere fordele og ulemper ved forskellige forsknings- og evalueringsmetoder til systemudvikling i en sundhedsvæsenssammenhæng
- Redegøre for og anvende systemudviklingsmetoder (prototyping, participatory design m.m.)
- Udvikle et koncept for en sundhedsrelateret velfærdsteknologi på baggrund af relevante data og systemudviklingsmetoder
Eksamen i patientforløb - sygdom, diagnostik og behandling
Eksamen i medicinsk teknologisk innovation og samfund
Den studerendes arbejdsbelastning for kursus og eksamen fremgår samlet af Eksamen i sundhedsrelateret velfærdsteknologi.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 0
- I alt
- 0
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseSkriftlig afleveringKursusattest på baggrund af tilfredsstillende deltagelse i undervisningen og godkendte rapporter.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:
- Redegøre for den aktuelle udvikling indenfor sundhedsrelateret velfærdsteknologi
- Vurdere anvendeligheden af nuværende og fremtidig IKT løsninger i en specifik behandlingsmæssig sammenhæng på baggrund af kvalitativ og/eller kvantitativ viden
- Selvstændigt genere viden om et specifikt behandlingsområde gennem anvendelse af kvalitative metoder
- Diskutere, hvorledes design af IKT-løsninger kan tage hensyn til brugernes specifikke behov og muligheder, herunder hensyntagen til literacy og sygdomsbetingede dysfunktioner
- Redegøre for forskellige evalueringsmetoder og deres anvendelsesområder i forbindelse med design af sundhedsrelateret velfærdsteknologi
- Diskutere fordele og ulemper ved forskellige forsknings- og evalueringsmetoder til systemudvikling i en sundhedsvæsenssammenhæng
- Redegøre for og anvende systemudviklingsmetoder (prototyping, participatory design m.m.)
- Udvikle et koncept for en sundhedsrelateret velfærdsteknologi på baggrund af relevante data og systemudviklingsmetoder
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SITA11010U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- 60 deltagere
- Studienævn
- Studienævn for IT og Sundhed
Udbydende institut
- Datalogisk Institut
Kursusansvarlige
- Klaus Marius Hansen (7-6e6f647876706b43676c316e7831676e)