SFOB09039U Sundhedssociologi, folkesundhedsvidenskab
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Sociology of Health and Illness, Public Health
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursusindhold
Målet med kurset er
primært at udbygge den studerendes sociologiske kompetencer med
sundhedssociologiske begreber og teorier og dermed give et bedre
grundlag for at kunne analysere de strukturer, aktører og processer
i samfundet, der former befolkningens sundhed og handlemuligheder i
forhold hertil. Efter kursets afslutning skal de studerende
endvidere have tilegnet sig indsigt i, hvorledes
sundhedssociologiske teorier kan indgå i udviklingen af indsatser
inden for forebyggelse og rehabilitering.
Målbeskrivelser
Efter endt kursus forventes den studerende at:
Have opnået følgende viden:
- kunne redegøre for og sammenligne centrale teorier og begreber inden for sundhedssociologien;
- kunne reflektere over samspillet mellem faktorer på individuelt og kontekstuelt niveau i forhold til givne helbredsrelaterede udfald;
Have opnået følgende færdigheder:
- kunne udvælge og anvende relevante sundhedssociologiske teorier og begreber i forhold til en analyse af aktører og processer inden for et givent område;
- kunne begrunde og vurderer de valgte teorier i analysen af aktører og processer inden for et givent område;
- demonstrere overblik over pensum og evne til at udvælge relevant pensumlitteratur i udarbejdelsen af en sundhedssociologisk problemstilling og besvarelsen af denne
- skriftligt kunne formidle en sundhedssociologisk problemstilling og løsningen heraf;
Have opnået følgende kompetencer:
- kunne demonstrere, hvorledes de sundhedssociologiske teorier og begreber kan overføres til udviklingen af relevante indsatser inden for forebyggelse og/eller rehabilitering;
Formelle krav
Kursusattest i
Sociologi
Undervisningsform
Forelæsninger og
holdundervisning
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 65
- Feltarbejde
- 8
- Forberedelse
- 36
- Forelæsninger
- 12
- Holdundervisning
- 17
- I alt
- 138
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringOpgaveformuleringen udleveres i forbindelse med undervisningen og kursusopgaven afleveres umiddelbart efter kursets afslutning.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ba/Eksamen/Eksamensplaner/Sider/default.aspx
Kriterier for bedømmelse
Demonstrere følgende videnved at:
- redegøre for og sammenligne centrale teorier og begreber inden for sundhedssociologien;
- reflektere over samspillet mellem faktorer på individuelt og kontekstuelt niveau i forhold til givne helbredsrelaterede udfald;
Demonstrere følgende færdigheder ved at:
- udvælge og anvende relevante sundhedssociologiske teorier og begreber i forhold til en analyse af aktører og processer inden for et givent område;
- begrunde og vurderer de valgte teorier i analysen af aktører og processer inden for et givent område;
- vise overblik over pensum og evne til at udvælge relevant pensumlitteratur i udarbejdelsen af en sundhedssociologisk problemstilling
- skriftligt at formidle en sundhedssociologisk problemstilling og løsningen heraf;
Demonstrere følgende kompetencer ved at:
- kunne overføre de sundhedssociologiske teorier og begreber til udviklingen af relevante indsatser inden for forebyggelse og/eller rehabilitering;
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOB09039U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 70 deltagere
- Studienævn
- Studienævn for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Ulla Christensen (ulch@sund.ku.dk)
Kursussekretær: Karina Søderberg
Rohwedder, karo@sund.ku.dk
Gemt den
04-04-2014