SFOA09061U Kvalitetsmetoder og kvalitetsudvikling i sundhedssektoren
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab
Den studerende skal efter endt kursus have opnået en generel forståelse af begrebet kvalitetsudvikling samt af de metoder der ligger til grund for løbende kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. Den studerende skal gennem kurset opnå indsigt i baggrunden for anvendelse af kvalitetsudviklingsmetoderne og sætte teorien bag området ind i den kontekst sundhedsvæsenet arbejder og udvikler sig i.
Det forventes at den studerende får indsigt i de hyppigst anvendt kvalitetsmetoder, forstår baggrunden for anvendelsen samt hvornår det er hensigtsmæssigt at anvende hvilke metoder. Den studerende forventes at opnå indsigt i metodernes sammenhæng samt i de enkelte metoders styrker og forståelse for metodernes svaghed.
Den studerende skal kunne komme med relevante forslag til en
hensigtsmæssig kvalitets uviklingsprocedurer indenfor nogle af mest
almindelige problemstillinger
Indhold:
Kvalitetsbegreber og terminologi
Kliniske retningslinjer og forløbsprogrammer, pakker
Patientforløb og sammenhæng i patientforløb
Audit, indikatormonitorering
Brugerperspektivet
Patientsikkerhed
Kvalitetsledelse, implementering, fastholdelse af ændringer
Kvalitetsudvikling og incitamenter, offentliggørelse af information
om kvalitet
Ekstern evaluering
Sundhedsøkonomi
Efter endt kursus forventes den studerende kunne
- Gøre rede for hvorledes kvalitetsudvikling anvendes i den danske sundhedssektor, dvs. definere de hyppigst anvendte termer og begreber
- Reflektere over og vurdere relevante kvalitetskrav
- Beskrive evidens baseret klinik, kliniske retningslinier, forløbsprogrammer
- Kliniske databaser og kvalitet
- Patientperspektivet i kvalitet i sundhedssektoren
- Redegøre for begrebet akkreditering både nationalt og internationalt
- Kunne redegøre for området patientsikkerhed og beskrive hvad begrebet tilsigtede hændelser omfatter samt de hyppigst anvendte metoder indenfor området
- Kende til sammenhængen mellem IT og kvalitetsudvikling
- Kunne redegøre for kvalitetsudvikling af den samlede sundhedsorganisation
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 55
- Forberedelse
- 63
- Holdundervisning
- 20
- I alt
- 138
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringKursusopgave
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal for at opnå karakteren 12 kunne:
- Gøre rede for hvorledes kvalitetsudvikling anvendes i den danske sundhedssektor, dvs. definere de hyppigst anvendte termer og begreber
- Reflektere over og vurdere relevante kvalitetskrav
- Beskrive evidens baseret klinik, kliniske retningslinier, forløbsprogrammer
- Kliniske databaser og kvalitet
- Patientperspektivet i kvalitet i sundhedssektoren
- Redegøre for begrebet akkreditering både nationalt og internationalt
- Kunne redegøre for området patientsikkerhed og beskrive hvad begrebet tilsigtede hændelser omfatter samt de hyppigst anvendte metoder indenfor området
- Kende til sammenhængen mellem it og kvalitetsudvikling
- Kunne redegøre for kvalitetsudvikling af den samlede sundhedsorganisation
Den studerende skal demonstrere overblik over pensum og evne til at udvælge relevant pensumlitteratur i udarbejdelsen af den skriftlige eksamensopgave
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOA09061U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 40 deltagere
- Studienævn
- Studienævn for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Anne Frølich (anfro@sund.ku.dk)