SFOA09061U Kvalitetsmetoder og kvalitetsudvikling i sundhedssektoren

Årgang 2013/2014
Uddannelse
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab
Kursusindhold

Den studerende skal efter endt kursus have opnået en generel forståelse af begrebet kvalitetsudvikling samt af de metoder der ligger til grund for løbende kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. Den studerende skal gennem kurset opnå indsigt i baggrunden for anvendelse af kvalitetsudviklingsmetoderne og sætte teorien bag området ind i den kontekst sundhedsvæsenet arbejder og udvikler sig i.

Det forventes at den studerende får indsigt i de hyppigst anvendt kvalitetsmetoder, forstår baggrunden for anvendelsen samt hvornår det er hensigtsmæssigt at anvende hvilke metoder. Den studerende forventes at opnå indsigt i metodernes sammenhæng samt i de enkelte metoders styrker og forståelse for metodernes svaghed.

Den studerende skal kunne komme med relevante forslag til en hensigtsmæssig kvalitets uviklingsprocedurer indenfor nogle af mest almindelige problemstillinger

Indhold:
Kvalitetsbegreber og terminologi
Kliniske retningslinjer og forløbsprogrammer, pakker
Patientforløb og sammenhæng i patientforløb
Audit, indikatormonitorering
Brugerperspektivet
Patientsikkerhed
Kvalitetsledelse, implementering, fastholdelse af ændringer
Kvalitetsudvikling og incitamenter, offentliggørelse af information om kvalitet
Ekstern evaluering
Sundhedsøkonomi

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende kunne

  • Gøre rede for hvorledes kvalitetsudvikling anvendes i den danske sundhedssektor, dvs. definere de hyppigst anvendte termer og begreber
  • Reflektere over og vurdere relevante kvalitetskrav
  • Beskrive evidens baseret klinik, kliniske retningslinier, forløbsprogrammer
  • Kliniske databaser og kvalitet
  • Patientperspektivet i kvalitet i sundhedssektoren
  • Redegøre for begrebet akkreditering både nationalt og internationalt
  • Kunne redegøre for området patientsikkerhed og beskrive hvad begrebet tilsigtede hændelser omfatter samt de hyppigst anvendte metoder indenfor området
  • Kende til sammenhængen mellem IT og kvalitetsudvikling
  • Kunne redegøre for kvalitetsudvikling af den samlede sundhedsorganisation
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 55
  • Forberedelse
  • 63
  • Holdundervisning
  • 20
  • I alt
  • 138
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Kursusopgave
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal for at opnå karakteren 12 kunne:

  • Gøre rede for hvorledes kvalitetsudvikling anvendes i den danske sundhedssektor, dvs. definere de hyppigst anvendte termer og begreber
  • Reflektere over og vurdere relevante kvalitetskrav
  • Beskrive evidens baseret klinik, kliniske retningslinier, forløbsprogrammer
  • Kliniske databaser og kvalitet
  • Patientperspektivet i kvalitet i sundhedssektoren
  • Redegøre for begrebet akkreditering både nationalt og internationalt
  • Kunne redegøre for området patientsikkerhed og beskrive hvad begrebet tilsigtede hændelser omfatter samt de hyppigst anvendte metoder indenfor området
  • Kende til sammenhængen mellem it og kvalitetsudvikling
  • Kunne redegøre for kvalitetsudvikling af den samlede sundhedsorganisation

Den studerende skal demonstrere overblik over pensum og evne til at udvælge relevant pensumlitteratur i udarbejdelsen af den skriftlige eksamensopgave