SFOA09032U Organisationsanalyse

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Organisation Analysis

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursusindhold

Faget omfatter en introduktion til folkesundhedsvidenskabelig organisationsanalyse med gennemgang af udvalgte klassiske og nyere teorier og centrale begreber i organisationsteorien og andre relevante fagområder med relevans for analyse af organisatorisk praksis i sundhedsvæsenet.

Målbeskrivelser

Målet er, at den studerende tilegner sig en indsigt i centrale begreber og teorier brugt i analysen af sundhedsfaglige organisationer og ser sig i stand til selvstændigt at analysere folkesundhedsvidenskabeligt relevante organisatoriske problemstillinger.

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

  • gøre rede for de vigtigste teoretiske retninger og deres respektive grundantagelser og erkendelsesinteresser;
  • redegøre for forskelle i ontologi og epistemologi i forskellige tilgange til organisationsanalyse;
  • begrunde teoriernes relevans for udvalgte emner;
  • påpege og argumentere for stærke og svage sider ved forskellige teoretiske retninger eller begrebsanvendelser i relation til udvalgte folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger;
  • præsentere selvstændige indsigter og velbegrundede, kritiske refleksioner i forhold til det emne, der diskuteres.
Forelæsninger og holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 16
  • Forberedelse
  • 98
  • Forelæsninger
  • 8
  • Holdundervisning
  • 16
  • I alt
  • 138
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 48 timer
---
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Uge 23, 2014
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

  • gøre rede for de vigtigste teoretiske retninger og deres respektive grundantagelser og erkendelsesinteresser;
  • redegøre for forskelle i ontologi og epistemologi i forskellige tilgange til organisationsanalyse;
  • begrunde teoriernes relevans for udvalgte emner;
  • påpege og argumentere for stærke og svage sider ved forskellige teoretiske retninger eller begrebsanvendelser i relation til udvalgte folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger;
  • præsentere selvstændige indsigter og velbegrundede, kritiske refleksioner i forhold til det emne, der diskuteres.