SFOA09024U Demografi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Demography

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursusindhold

Fagets mål er at give de studerende grundlæggende viden om demografiske begreber og metoder og om de vigtigste demografiske kendsgerninger og udviklingslinier. Det drejer sig om fødsel, giftermål, vandringer og død, studeret alders-, køns- og kalendertidsspecifikt og stratificeret geografisk. Adfærdsmæssige, socioøkonomiske og biologiske determinanter indgår i den analytiske demografi og berøres kort i kurset.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

  • gøre rede for de basale demografiske principper som udtrykt i værktøjerne Lexis-diagram
  • overlevelsestavle, basale aldersspecifikke rater og distinktionen mellem periodesynspunktet og kohortesynspunktet
  • kende til danske demografiske datakilder
  • benytte disse kilder og værktøjer til at løse simplere konkrete demografiske problemstillinger af typer, som forventeligt vil være almindeligt forekommende i mange arbejdsfunktioner i f.eks. offentlig forvaltning mv., hvor cand.scient.san.publ. kan forventes ansat
  • læse og forstå i detaljer demografiske videnskabelige artikler, i det omfang de hviler på de værktøjer, som kurset behandler
  • præsentere en vis paratviden om de mest basale danske og internationale demografiskekendsgerninger, udviklingstendenser og de almindeligst forekommende forklaringsmodeller
  • herunder have et elementært kendskab til aktuelle demografiske problemstillinger i udviklingslande
Forelæsninger og øvelsestimer
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 16
  • Forberedelse
  • 90
  • Forelæsninger
  • 18
  • Holdundervisning
  • 9
  • Teoretiske øvelser
  • 5
  • I alt
  • 138
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 48 timer
---
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Uge 50, 2013
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende med udgangspunkt i pensumlitteraturen kunne:

  • gøre rede for de basale demografiske principper som udtrykt i værktøjerne Lexis-diagram
  • overlevelsestavle, basale aldersspecifikke rater og distinktionen mellem periodesynspunktet og kohortesynspunktet
  • kende til danske demografiske datakilder
  • benytte disse kilder og værktøjer til at løse simplere konkrete demografiske problemstillinger af typer, som forventeligt vil være almindeligt forekommende i mange arbejdsfunktioner i f.eks. offentlig forvaltning mv., hvor cand.scient.san.publ. kan forventes ansat
  • læse og forstå i detaljer demografiske videnskabelige artikler, i det omfang de hviler på de værktøjer, som kurset behandler
  • præsentere en vis paratviden om de mest basale danske og internationale demografiskekendsgerninger, udviklingstendenser og de almindeligst forekommende forklaringsmodeller
  • herunder have et elementært kendskab til aktuelle demografiske problemstillinger i udviklingslande