SFOA09020U Psykologi, pædagogik og sundhedskommunikation (udbydes ikke 2013/14)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Psychology, Learning Theory and Health Communication

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursusindhold

Faget omfatter introduktion til almen psykologi, sundhedspsykologi, pædagogik og sundhedskommunikation

Målbeskrivelser

Formålet med kurset er, at de studerende tilegner sig tilstrækkelig viden om psykologi, pædagogik og sundhedskommunikation til, at de kan medinddrage disse fagområder i analyser af folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger.


Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

  • demonstrere et basalt kendskab til begreber, metoder og teorier inden for almen psykologi,
  • udviklingspsykologi, socialpsykologi, klinisk psykologi, sundhedspsykologi, pædagogik og
  • sundhedskommunikation;
  • demonstrere et bredt kendskab til og overblik over de dele af ovenstående fagområder, som er særligt centrale for folkesundhedsvidenskaben;
  • demonstrere et bredt kendskab til og overblik over de psykologiske og pædagogiske metoder, som er særligt relevante i folkesundhedsvidenskaben;
  • demonstrere færdigheder i at kommunikere på baggrund af psykologisk og pædagogisk empiri, begreber og teorier;
  • demonstrere evne til selvstændigt at integrere og reflektere over fagets fagområder og problemstillinger og deres relation til andre fagområder inden for folkesundhedsvidenskaben.
Forelæsninger og holdundervisning
Kurset afvikles ikke i E2013.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 2
  • Forberedelse
  • 152
  • Forelæsninger
  • 46
  • Holdundervisning
  • 6
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 45 minutter
Der gives 45 minutters forberedelsestid til den mundtlige prøve.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende med udgangspunkt i pensum kunne:

  • demonstrere et basalt kendskab til begreber, metoder og teorier inden for almen psykologi,
  • udviklingspsykologi, socialpsykologi, klinisk psykologi, sundhedspsykologi, pædagogik og
  • sundhedskommunikation;
  • demonstrere et bredt kendskab til og overblik over de dele af ovenstående fagområder, som er særligt centrale for folkesundhedsvidenskaben;
  • demonstrere et bredt kendskab til og overblik over de psykologiske og pædagogiske metoder, som er særligt relevante i folkesundhedsvidenskaben;
  • demonstrere færdigheder i at kommunikere på baggrund af psykologisk og pædagogisk empiri, begreber og teorier;
  • demonstrere evne til selvstændigt at integrere og reflektere over fagets fagområder og problemstillinger og deres relation til andre fagområder inden for folkesundhedsvidenskaben.