SFOA09007U Epidemiologi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Epidemiology

Uddannelse
Kanidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursusindhold

Faget konsoliderer og udbygger kendskabet til de basale epidemiologiske begreber og metoder, de studerende har opnået på bacheloruddannelsen i Folkesundhedsvidenskab, med en uddybet gennemgang af de epidemiologiske metoders anvendelsesområder, forudsætninger, muligheder og begrænsninger.

Målbeskrivelser

Målet er, at den studerende bliver fortrolig med de basale epidemiologiske begreber og metoder, introduceret på bacheloruddannelsen, og opnår et indgående kendskab til teoretisk epidemiologi som basalt metodefag i såvel videnskabelige som anvendelsesorienterede studier af folkesundheden.


Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

  • definere epidemiologi og kende det epidemiologiske årsagsbegreb;
  • definere, beregne og fortolke epidemiologiske frekvens- og associationsmål
  • beskrive de forskellige hovedtyper af epidemiologiske studiedesigns (interventionsstudier, kohortestudier, case-kontrol studier og tværsnitsstudier) og kende deres styrker og svagheder
  • definere og forstå betydningen af confounding og kende metoder til at tage hensyn til
  • confounding i design og analyse
  • definere og forstå betydningen af informationsbias i epidemiologiske undersøgelser;
  • definere og forstå betydningen af selektionsbias i epidemiologiske undersøgelser
  • definere og forstå betydningen af effektmodifikation og interaktion;
  • have et overordnet kendskab til mediering og betydningen af intermediære faktorer
  • have kendskab til de kausale modeller (kausale grafer, counterfactual model, sufficient-cause model), der anvendes inden for epidemiologien
  • foretage en kritisk gennemgang af videnskabelig litteratur som omhandler analyse af data fra
  • epidemiologiske undersøgelser
Epidemiologi på et niveau, der svarer til kurset i epidemiologi på bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab.
Forelæsninger og holdtimer
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 4
  • Forberedelse
  • 98
  • Forelæsninger
  • 15
  • Holdundervisning
  • 21
  • I alt
  • 138
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer
---
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Uge 43, 2013
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende med udgangspunkt i pensumlitteraturen kunne:

  • definere epidemiologi og kende det epidemiologiske årsagsbegreb;
  • definere, beregne og fortolke epidemiologiske frekvens- og associationsmål
  • beskrive de forskellige hovedtyper af epidemiologiske studiedesigns (interventionsstudier, kohortestudier, case-kontrol studier og tværsnitsstudier) og kende deres styrker og svagheder
  • definere og forstå betydningen af confounding og kende metoder til at tage hensyn til
  • confounding i design og analyse
  • definere og forstå betydningen af informationsbias i epidemiologiske undersøgelser;
  • definere og forstå betydningen af selektionsbias i epidemiologiske undersøgelser
  • definere og forstå betydningen af effektmodifikation og interaktion;
  • have et overordnet kendskab til mediering og betydningen af intermediære faktorer
  • have kendskab til de kausale modeller (kausale grafer, counterfactual model, sufficient-cause model), der anvendes inden for epidemiologien
  • foretage en kritisk gennemgang af videnskabelig litteratur som omhandler analyse af data fra
  • epidemiologiske undersøgelser