SFAKB0021U Lægemiddelpolitik, -økonomi og -etik

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Pharmaceutical Policy, Economics and Ethics

Uddannelse
Kandidat i farmaci - obligatorisk, Kandidat i farmaceutisk videnskab - obligatorisk, MSc in Pharmaceutical Sciences - elective, MSc in Medicinal Chemistry - elective
Kursusindhold

Kurset består af forelæsninger af enten tematisk karakter dvs. hvor emner indenfor lægemiddelområdet med aspekter af økonomi, politik og/ eller etik præsenteres eller redskabsorienteret karakter, hvor teorier, modeller eller redskaber til analyser af problemstillinger på lægemiddelområdet indenfor økonomi, politik eller etik gennemgås på baggrund af relevante eksempler. Forelæsningerne efterfølges direkte af gruppebaseret case-arbejde, der knytter an til temaer og redskaber netop præsenteret i forelæsningerne. Der arbejdes med realistiske og aktuelle cases på kurset. Case-arbejdet vil typisk være understøttet af enten uploaded skriftligt materiale på Absalon eller henvisninger til specifikke hjemmesider på internettet. Case-arbejdet afsluttes med en fælles gennemgang, hvor hensigtsmæssig besvarelse af opgaven diskuteres. Der vil være mulighed for at få besvaret opklarende spørgsmål undervejs.

Forelæsninger og cases vil eksempelvis kunne relatere sig til følgende temaer:

  • økonomiske prioriteringer i sundhedsvæsenet
  • lægemiddeldistribution og liberalisering
  • massevacination
  • finansiering af sundhedsydelser
  • regulering af lægemiddelanvendelse på nationalt plan
  • regulering af lægemiddelanvendelse på regionalt plan
  • reklame af lægemidler overfor forbrugere og sundhedsprofessionelle
  • ligestilling af etniske indvandrere i sundhedssystemet
  • lægemiddelindustriens etiske ansvar
  • lægemiddelforsøg på dyr og mennesker
Målbeskrivelser

Formål / Objective

Formålet med kurset er på baggrund af øget behov for prioriteringer i samfundet inden for sundhedsområdet at gøre studerende i stand til at kunne forholde sig kritisk og analytisk til problemstillinger indenfor lægemiddelområdet med aspekter af økonomi, politik og etik for at kunne bidrage til optimal løsning af aktuelle problemer hvad angår hensigtsmæssig lægemiddeludvikling og –anvendelse.

Målbeskrivelse / Course outcome

Undervisningen tilstræber, at de studerende ved afslutningen af kurset skal:
  • kunne redegøre for forskellige aktørers ofte divergerende interesser i specifikke problemstillinger indenfor lægemiddelområdet samt vurdere aktørernes handlinger og udsagn på baggrund af disse identificerede interesser
  • være i stand til at relatere baggrundsviden indenfor lægemiddelområdet herunder struktur af sundhedsvæsenet samt regulering af lægemiddeludvikling og –anvendelse til betydningen af økonomiske, politiske og etiske aspekter af problemstillinger indenfor lægemiddelområdet
  • være i stand til at vælge hensigtsmæssigt mellem forskellige økonomiske modeller til at foretage relevante beregninger indenfor økonomiske problemstillinger på lægemiddelområdet
  • være i stand til at begrunde relevansen af at anvende specifikke økonomiske, politiske eller etiske redskaber indenfor problemstillinger på lægemiddelområdet
  • være i stand til at anvende specifikke redskaber indenfor økonomi, politik og etik på problemstillinger indenfor lægemiddelområdet på en tilfredsstillende måde
  • være i stand til at redegøre for og begrunde hvilke hensigtsmæssige beslutninger, der samlet set bør foretages på baggrund af analyser af økonomiske, politiske, og etiske aspekter af problemstillinger indenfor lægemiddelområdet.
  • Signild Vallgårda og Allan Krasnik (red): Sundhedsvæsen og sundhedspolitik, 2. Udgave, 1. oplag. Munksgaard, København 2010.
  • Henrik R. Wulf, Stig A Pedersen, Raben Rosenberg: Medicinsk etik som filosofisk disciplin, Kapitel 12 i Medicinsk Filosofi, 1 Udgave, 5. oplag. Munksgaard, København 1997 (Uploades til Absalon)
  • Frederik Voetman Christiansen: Rudimentær farmaceutisk etik (Uploades til Absalon)
  • Diverse litteratur i form af artikler, rapporter mm. samt referencer til hjemmesider (Uploades til Absalon)
Forudsætninger / Prerequisites
Undervisningen er tilrettelagt under den forudsætning at den studerende har afsluttet en bachelorudannelse og er indskrevet på kandidatuddannelse.

Centrale faglige forudsætninger for kurset er indsigt i de samfundsfarmaceutiske begreber rationel farmakoterapi, evidensbaseret praksis samt brugerperspektiv. Endvidere er indsigt i opbygningen af det danske sundhedssystem med fokus på lægemiddelregulering og -lovgivning nødvendig herunder forståelse for forhold af betydning for udvikling af sikre lægemidler samt optimal lægemiddelanvendelse. Endvidere er forståelse for videnskabsteoretiske perspektiver væsentlige i forhold til at kunne opfatte sandheden som relativ og kunne forholde sig analytisk til divergerende fortolkninger af problemstillinger på lægemiddelområdet.
• 36 forelæsninger
• 37 lektioner med casearbejde heraf 14 i plenum
• 8 forelæsninger med casegennemgang
• 5 diskussionssessioner med ekstern aktør
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 40
  • Forberedelse
  • 81
  • Forelæsninger
  • 48
  • Praktiske øvelser
  • 37
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Prøveform / Examination type:
Skriftlig 4 timers eksamen, der består af: 1 aktør-analyse, 1 policy-analyse, 1 etisk analyse samt 1 økonomisk analyse. Læsemateriale udleveres 24 timer inden selve eksamen via Absalon, mens den konkrete udformning af spørgsmålene udleveres til selve den skriftlige eksamination
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen
OBS: Tilmeldingstidspunkt til reeksamen følger ikke frister fra studieordningernes fællesdel. Kontakt Afdeling for Uddannelse og Studerende for yderligere oplysninger.
Kriterier for bedømmelse

Beskrivelse af prøven og bedømmelse / Description of examination and assessment criteria

Beståkrav / Pass criteria

Den studerende vil kunne bestå prøven i fald denne kan inddrage lægemiddeløkonomiske, -politiske og -etiske indgangsvinkler og redskaber hensigtsmæssigt samt drage hensigtsmæssige konklusioner på baggrund af resultater af udførte analyser. Dette indbefatter særlig baggrundsviden på området, indsigt i relevante aktørers interesser i området samt forståelse af præsenterede redskaber.