SFABT2112U Farmaceutisk grundkursus
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Introductory Pharmaceutical Course
Kursusindhold
Undervisningen omfatter
bl.a. 10 klassetimer i farmaci, hvor der gives en introduktion til
en række almindelige lægemiddelformer, herunder krav til og
egenskaber ved disse. Endvidere introduceres til den Europæiske
Farmakopé (online version) og DLS. Desuden afholdes en række
oversigtsforelæsninger med relation til de neden for anførte emner.
Den efterfølgende undervisning er problembaseret læring centreret omkring 2 temaer:
Undervisningen omfatter desuden:
Den efterfølgende undervisning er problembaseret læring centreret omkring 2 temaer:
- Sundhed, sygdom og lægemidler
- Udvikling, fremstilling, distribution og kvalitetssikring af lægemidler
Undervisningen omfatter desuden:
- Introduktion til informationssøgning
- Apoteksbesøg
Målbeskrivelser
Det tilstræbes, at den studerende ved kursets afslutning:
Den studerende skal på elementært niveau:
Den studerende skal på elementært niveau:
Formål / Objective
Kurset har til formål at give en introduktion til lægemiddelområdet samt at perspektivere farmaceutuddannelsen samfunds- og erhvervsmæssigt. Kurset skal endvidere introducere den studerende til en selvstændig, etisk, fagkritisk og analytisk holdning til den farmaceutiske profession.Målbeskrivelse / Course outcome
Generelt:Det tilstræbes, at den studerende ved kursets afslutning:
- Har stiftet bekendtskab med forskellige undervisnings- og arbejdsformer (problembaseret læring, forelæsninger, klassetimer, studiebesøg)
- Kan opsøge, vurdere og anvende relevant information og præsentere denne skriftligt og mundtligt
- Har opnået erfaring med metoder hvormed man kan identificere, bearbejde og løse farmaceutisk relevante problemstillinger på forskellige niveauer.
- Har opnået kendskab og erfaring med brugen af KUs fælles e-læringssystem (Absalon) og Ph.Eur. online.
- Kan søge og indsamle relevant information i forhold til en given problemstilling fra databaser og i den forbindelse har opnået kendskab til it-begreber som database, data og valide data.
- Kan anvende præsentationsprogram (fx power-point) til afrapportering og mundtlig fremlæggelse af projektarbejde.
Den studerende skal på elementært niveau:
- have opnået kendskab til det danske sundhedssystem og farmaceutens rolle heri
- kunne beskrive hvad begrebet lægemiddel omfatter
- kunne beskrive symptomer på og behandling af de på kurset udvalgte folkesygdomme
- have opnået indblik i sygdomsforekomster og lægemiddelanvendelse i Danmark
- have kendskab til rationalet for lægemiddelbehandlingen af enkeltpatienter
- have kendskab til strategier for medicinsk teknologivurdering
- kunne beskrive hvordan et lægemiddelstof udøver sin effekt
- have kendskab til lægemidlers ønskede og uønskede virkninger
- have kendskab til absorption, fordeling, metabolisme og ekskretion af lægemidler
- have kendskab til sammenhængen mellem kemisk struktur og biologisk virkning.
Den studerende skal på elementært niveau:
- have opnået indblik i hvordan nye lægemiddelstoffer, lægemiddelformer og lgemidler kan udvikles
- kunne forklare hvorfor forskellige lægemiddelformer findes og hvornår de anvendes
- have opnået kendskab til fremstilling af forskellige lægemiddelformer
- have opnået kendskab til kvalitetssikring og kvalitetskontrol
- kunne redegøre for Lægemiddelstyrelsens krav til godkendelse af lægemidler
- have opnået kendskab til opbygningen af og kunne redegøre for formålet med Ph.Eur. og DLS
- have opnet kendskab til de danse sundhedssystem og farmaceutens rolle heri.
Undervisningsmateriale
Undervisningsmateriale på
kursushjemmesiden
Følgende bøger benyttes især:
Følgende bøger benyttes især:
- Kompendium i biblioteksvejledning og informationssøgning, seneste udgave
- Atkins & Jones: Chemical Principles
Undervisningsform
•15 forelæsninger á 45 min.
•14 klasselektioner á 45 min.
•180 min. biblioteksvejledning
•4 x 45 min. kemi-introtimer
•1 temadag á 3 timer
•225 min. gruppemøder med vejleder
•1 hel dags evalueringsseminar
•1 hel dags apoteksbesøg
•14 klasselektioner á 45 min.
•180 min. biblioteksvejledning
•4 x 45 min. kemi-introtimer
•1 temadag á 3 timer
•225 min. gruppemøder med vejleder
•1 hel dags evalueringsseminar
•1 hel dags apoteksbesøg
Bemærkninger
Kurset er en del af
bacheloruddannelsens it-certifikat idet der gives it-kompetencer
inden for ”hands on it”, ”it i faglig konteks” og
”it-begrebskendskab”.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 33
- Kollokvier
- 42
- Projektarbejde
- 78
- Vejledning
- 12
- I alt
- 165
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen (Farmaceutisk grundkursus)
- Point
- 6 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseSkriftlig afleveringPrøveform / Examination type:
Aktiv deltagelse og rapport (se "særlige forhold"). Ved deltagelse forstås, at den studerende har deltaget i alle obligatoriske aktiviteter på en tilfredsstillende måde og at der rettidigt er afleveret en tilfredsstillende rapport.
Kurset er en del af 1. årsprøven (jvf. regler om denne). - Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Bedømmelsen gives på grundlag af deltagelse i følgende
obligatoriske aktiviteter:
- Aktiviteter relateret til casearbejdet (aktiv deltagelse i: Apoteksbesøg, gruppearbejde, udarbejdelse af tilfredsstillende rapport og evalueringsseminar for hele holdet)
- Løsning af opgaver i litteratursøgning i forbindelse med bibliotekstimer
- Farmaciklassetimer
- Kemi-intro timer
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFABT2112U
- Point
- 6 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Semester
- Kursuskapacitet
- 240
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Farmaci
Kursusansvarlige
- Lene Jørgensen (lene.jorgensen@sund.ku.dk)
Gemt den
26-08-2013