SFABM0232U Bioorganisk kemi, øvelser
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Bioorganic Chemistry, Laboratory Course
Kursusindhold
I øvelseskurset
gennemføres bioorganisk-kemiske projekter, som typisk består af
flertrins-reaktionssekvenser involverende kulhydrater eller
peptider. Projekterne illustrerer relevante teknikker og
arbejdsmetoder (fastfasesyntese, anvendelse af beskyttelsesgrupper
og koblingsreagenser). Aspekter som f.eks. enzymkatalyse, heterogen
katalyse, faseoverførsel eller fastfase-metoder samt kromatografisk
oprensning vil indgå i en eller flere af delreaktionerne.
Analytiske aspekter inddrages, hvor det er relevant eller praktisk
muligt. Projekterne gennemføres i hold á 3 studerende. Før selve
laboratoriearbejdet påbegyndes bruges der 2 klasselektioner
(afholdt som en dobbeltlektion) til den tidsmæssige planlægning af
projektforløbet. Planlægning og udførelse af det praktiske arbejde
foretages under hensyntagen til sikkerhedsmæssige aspekter. Der
lægges vægt på fysiske egenskaber af stofferne og på deres
karakterisering (bl.a. ved 1H og 13C NMR
spektroskopi), hvor det er relevant. Henimod slutningen af
laboratorieøvelserne gives en informationsforelæsning som
forberedelse til selve rapportskrivningen. Afslutningsvis
udarbejdes en rapport over det udførte arbejde under inddragelse af
teoretiske aspekter.
Målbeskrivelser
Formål / Objective
Laboratorieøvelserne har til formål at støtte den teoretiske undervisning og skal illustrere tidssvarende organisk-kemiske arbejdsmetoder, der anvendes ved lægemiddeludvikling og i bioteknologiske udviklingslaboratorier. Endvidere skal der opnås træning i at tolke originallitteratur ud fra den viden, der er opnået i den teoretiske del af kurset, og at benytte relevant on-line litteratur.Målbeskrivelse / Course outcome
- at kunne læse og fortolke relevante forskrifter og lign. ud fra de indlærte, generelle teoretiske principper
- at kunne diskutere valg af metoder og procedurer til fremstilling af simple bioorganiske molekyler såsom peptider og (oligo)saccharider og/eller relevante beskyttede og aktiverede byggeblokke
- at kunne planlægge og i praksis udføre simpelt bioorganisk-kemisk laboratoriearbejde ud fra litteraturforskrifter under hensyntagen til de praktiske muligheder og sikkerhedsmæssige forhold
- at kunne finde frem til relevante forskrifter samt fysisk-kemiske og spektroskopiske data
- at kunne føre en passende laboratoriejournal
- at kunne vurdere simplere bioorganiske stoffers identitet og renhed ud fra fysisk-kemiske (f.eks. smeltepunkt, optisk drejning) og spektroskopiske data (f.eks. 1H og 13C NMR)
- at kunne gøre rede for gennemført laboratoriearbejde i en klar og kritisk rapport, hvori såvel litteratur som teoretiske overvejelser og udført praktisk arbejde behandles.
Undervisningsmateriale
- John McMurry: Organic Chemistry: A Biological Approach (2011), Brooks/Cole
- Øvelsesvejledning til Bioorganisk Kemi Projekt (ILF) samt originallitteratur
Faglige forudsætninger
Undervisningen er
tilrettelagt under den forudsætning, at de studerende har opnået en
viden svarende til indholdet i følgende studieenheder: Organisk
kemi I; Organisk kemi II; Organisk kemi, øvelser; Kvantitativ
analytisk kemi; Kvantitativ analytisk kemi, øvelser; Almen og
uorganisk kemi; Almen og uorganisk kemi, øvelser på 1. studieår.
Desuden skal den forudgående, teoretiske undervisning i Bioorganisk
kemi være fulgt. På grund af den tætte sammenhæng mellem de to
studieenheder forudsættes, at det teoretiske kursus og Bioorganisk
kemi, øvelser gennemføres i samme semester.
Undervisningsform
• 8 øvelsesdage á 4 timer
• 2 øvelsesdage á 6 timer
• 2 introduktionsforelæsninger
• 2 klasselektioner á 45 min.
• 2 øvelsesdage á 6 timer
• 2 introduktionsforelæsninger
• 2 klasselektioner á 45 min.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 48
- Forelæsninger
- 2
- Kollokvier
- 2
- Praktiske øvelser
- 44
- I alt
- 96
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen (Bioorganisk kemi, øvelser)
- Point
- 3,5 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseSkriftlig afleveringAktiv deltagelse i øvelsesarbejdet og i udarbejdelse af projektrapport, der skrives på engelsk. Ved deltagelse forstås, at alle eksperimenter er udført på tilfredsstillende måde, og at der rettidigt er afleveret en tilfredsstillende rapport på grundlag af de udførte forsøg og det nødvendige litteraturarbejde
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
De i øvelsesvejledningen appendix 2 angivne krav til
rapportens indhold af teoretiske overvejelser mht mekanismer for
såvel udførte som alternative reaktioner skal være adresseret.
Desuden skal de NMR-spektroskopiske analyser af de i appendix 2
angivne stoffer være udført og afleveret som bilag i de tilhørende
tekstskabeloner. Endelig skal baggrunden for det udførte arbejde
angives og det eksperimentelle arbejde være beskrevet i den
detaljeringsgrad som er angivet i øvelsesvejledningens afsnit om
rapportskrivning.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFABM0232U
- Point
- 3,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Semester
- Kursuskapacitet
- 225
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi
Kursusansvarlige
- Henrik Franzyk (henrik.franzyk@sund.ku.dk)
Undervisere
Varierende teams af lektorer, postdocs og Ph.d.-studerende
Gemt den
02-05-2013