SFABF243AU Bachelorprojekt i farmaci
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Bachelor's Project in Pharmacy
Uddannelse
Bacheloruddannnelsen i
farmaci - obligatorisk
Kursusindhold
De studerende arbejder i
grupper á så vidt muligt 4 studerende på en projektopgave, der
omhandler formulering, fremstilling og farmaceutisk vurdering af en
eller flere lægemiddelformer af et lægemiddelstof. Projektarbejdet
indledes med en planlægningsfase, hvor de studerende på grundlag af
litteraturstudier udarbejder en forsøgsplan for
laboratoriearbejdet. I planlægningsarbejdet skal indgå overvejelser
over basale videnskabsteoretiske aspekter såsom hypoteseformulering
og metodevalg. Endvidere skal statistiske overvejelser inddrages i
det omfang, projektet lægger op til det. Laboratoriearbejdet
omfatter systematisk afprøvning af en række pilotformuleringer med
henblik på at optimere formuleringen. Efterfølgende foretages
fremstilling og farmaceutisk vurdering af én eller flere udvalgte
formuleringer og eventuelt sammenligninger med markedsførte
lægemidler. Der udarbejdes batchdokumentation i henhold til
GMP-reglerne, og der udføres proceskontrol. Under
laboratoriearbejdet skal hver studerende i gruppen selvstændigt
udarbejde en portefølje, der løbende giver en kortfattet
beskrivelse af den studerendes eget arbejde i laboratoriet og en
vurdering af de opnåede resultater, herunder overvejelser over
konsekvenserne for det videre laboratoriearbejde. Ca. midtvejs i
projektforløbet afholdes et kollokvium, hvor hver gruppe fremlægger
udvalgte resultater af det hidtidige arbejde for et mindre antal af
de øvrige grupper og en eller flere vejledere efterfulgt af
diskussion. Projektarbejdet afsluttes med en projektrapport, der
baseret på litteraturstudier skal indeholde en gennemgang af den
relevante teori vedrørende lægemiddelstof og hjælpestoffer,
herunder relevante fysiske, kemiske, biofarmaceutiske og
farmakologiske egenskaber, lægemiddelformer og fremstillings- og
vurderingsmetoder. Projektrapporten skal endvidere indholde en
beskrivelse, vurdering og diskussion af resultaterne opnået under
laboratoriearbejdet, herunder en statistisk vurdering af
resultaterne, hvor dette er muligt.
Målbeskrivelser
Formål / Objective
Bachelorprojektet har til formål at sætte de studerende i stand til:- at planlægge og gennemføre formulering af et lægemiddel under hensyntagen til fysisk, kemisk og mikrobiologisk stabilitet, teknisk fremstilling og biofarmaceutiske egenskaber
- at fremstille et lægemiddel i mindre produktionsskala under hensyntagen til GMP-reglerne, herunder kunne udvælge egnede fremstillingsmetoder og apparatur samt foretage proceskontrol
- at foretage en farmaceutisk vurdering af et lægemiddel, herunder kunne udvælge egnede vurderingsmetoder og apparatur.
Målbeskrivelse / Course outcome
Undervisningen tilstræber, at de studerende ved kursets afslutning kan:
- tilrettelægge og gennemføre systematiske undersøgelser med henblik på formulering af lægemidler
- tilrettelægge og gennemføre teknisk fremstilling af lægemidler i mindre produktionsskala
- udarbejde batchdokumentation og gennemføre proceskontrol i henhold til GMP-reglerne ved fremstilling af lægemidler i mindre produktionsskala
- tilrettelægge og gennemføre en farmaceutisk vurdering af lægemidler
- skrive en klar og kritisk rapport over den relevante litteratur og de opnåede eksperimentelle resultater under anvendelse af tekstbehandlingsprogram, regneark, formeltegningsprogram og referencehåndteringsprogram
- fremlægge eksperimentelle resultater klart og overskueligt ved en mundtlig præsentation
- kan anvende IT som arbejdsredskab til at indhente viden om lægemidler i fagspecifikke databaser, elektroniske opslagsværker og bøger (f.eks Ph. Eur, DLS og USP).
Undervisningsmateriale
Vejledning til
bachelorprojekt (2008).
Faglige forudsætninger
Øvelser i
lægemiddelformulering og øvelser i lægemiddelfremstilling skal være
bestået, inden bachelorprojektet påbegyndes. Undervisningen er
tilrettelagt under den forudsætning, at de studerende har opnået en
viden svarende til indholdet i studieenhederne
lægemiddelformulering, lægemiddelfremstilling, statistik,
videnskabsteori, vurdering af farmakopéstoffer, mikrobiologi, almen
farmakologi, fysisk kemi og instrumentel analytisk kemi. Endvidere
er undervisningen tilrettelagt under den forudsætning, at
undervisningen i organrelateret farmakologi følges
sideløbende.
Undervisningsform
• Introduktion: 1 time
• Udarbejdelse af forsøgsplan: 40 timer
• Laboratoriearbejde: 96 timer
• Midtvejskollokvium: 3 timer
• Rapportskrivning: 80 timer
• Udarbejdelse af forsøgsplan: 40 timer
• Laboratoriearbejde: 96 timer
• Midtvejskollokvium: 3 timer
• Rapportskrivning: 80 timer
Bemærkninger
Kurset er en del af
bacheloruddannelsens it-certifikat idet der gives it-kompetencer
inden for ”hands on it” og ”it i faglig konteks”.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 191
- Forelæsninger
- 1
- Kollokvier
- 40
- Praktiske øvelser
- 96
- Projektarbejde
- 82
- I alt
- 410
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Obligatorisk for optag på en af de farmaceutiske
kandidatuddannelser - ellers valgfrit.
Eksamen (Bachelorprojekt i farmaci)
Velstruktureret projektrapport, og præsentation i et klart og præcist sprog. Eksaminanden demonstrerer et sikkert overblik over projektrapportens forsøg og emneområder. Eksaminanden har gennem projektforløbet demonstreret såvel stort engagement som gode evner til samarbejde med resten af gruppen, samt initiativ i forbindelse med at designe forsøg, opsøge speciallitteratur og udfærdige porteføljer. Eksaminanden kan med få uvæsentlige mangler demonstrere:
Struktureret projektrapport, og præsentation med nogenlunde klare og præcise sproglige formuleringer. Eksaminanden demonstrerer overblik over projektrapportens forsøg og emneområder. Eksaminanden har gennem projektforløbet demonstreret såvel engagement som evner til samarbejde med resten af gruppen, samt initiativ i forbindelse med at designe forsøg, opsøge speciallitteratur og udfærdige porteføljer. Eksaminanden kan med nogle mangler demonstrere:
Nogenlunde struktureret projektrapport, og præsentation, dog med en del uklare og upræcise sproglige formuleringer. Eksaminanden demonstrerer ikke fuldt overblik over projektrapportens forsøg og emneområder. Eksaminanden har gennem projektforløbet demonstreret ikke udvist væsentligt engagement eller samarbejdsevner, og har heller ikke overbevisende udvist initiativ i forbindelse med at designe forsøg, opsøge speciallitteratur og udfærdige porteføljer. Eksaminanden kan demonstrere:
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minutterSkriftlig afleveringPrøveform / Examination type:
Individuel fremlæggelse af projektarbejdet (ca. 10 minutter) efterfulgt af individuel mundtlig eksamination af en varighed på ca. 20 min. pr. eksaminand. - Krav til indstilling til eksamen
- Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at deltagelse i projektarbejdet og udarbejdelse af løbende portefølje forinden er godkendt af faglæreren.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Karakterbeskrivelse / Description of grades
12 - FremragendeVelstruktureret projektrapport, og præsentation i et klart og præcist sprog. Eksaminanden demonstrerer et sikkert overblik over projektrapportens forsøg og emneområder. Eksaminanden har gennem projektforløbet demonstreret såvel stort engagement som gode evner til samarbejde med resten af gruppen, samt initiativ i forbindelse med at designe forsøg, opsøge speciallitteratur og udfærdige porteføljer. Eksaminanden kan med få uvæsentlige mangler demonstrere:
- sikker beherskelse af væsentlige begreber og metoder, som anvendes i forbindelse med fremstilling, udvikling og kvalitetssikring af lægemiddelformuleringer
- sikker evne til at gøre rede for krav til lægemiddelstoffets overordnede fysiske, kemiske og fysisk-kemiske egenskaber i relation til såvel valg som fremstilling af lægemiddelformuleringer.
- sikker evne til at vurdere anvendte hjælpestoffers kemiske og fysisk-kemiske egenskaber, og sikker evne til at forstå hjælpestoffernes rolle i lægemiddelformuleringerne.
- sikker evne til at gøre rede for (i) hvilke farmaceutiske vurderinger der skal foretages af de fremstillede lægemiddelformuleringer og (ii) batchkontrolaspektet.
Struktureret projektrapport, og præsentation med nogenlunde klare og præcise sproglige formuleringer. Eksaminanden demonstrerer overblik over projektrapportens forsøg og emneområder. Eksaminanden har gennem projektforløbet demonstreret såvel engagement som evner til samarbejde med resten af gruppen, samt initiativ i forbindelse med at designe forsøg, opsøge speciallitteratur og udfærdige porteføljer. Eksaminanden kan med nogle mangler demonstrere:
- beherskelse af væsentlige begreber og metoder, som anvendes i forbindelse med fremstilling, udvikling og kvalitetssikring af lægemiddelformuleringer
- evne til at gøre rede for krav til lægemiddelstoffets overordnede fysiske, kemiske og fysisk-kemiske egenskaber i relation til såvel valg som fremstilling af lægemiddelformuleringer.
- evne til at vurdere anvendte hjælpestoffers kemiske og fysisk-kemiske egenskaber, og sikker evne til at forstå hjælpestoffernes rolle i lægemiddelformuleringerne.
- evne til at gøre rede for (i) hvilke farmaceutiske vurderinger der skal foretages af de fremstillede lægemiddelformuleringer og (ii) batchkontrolaspektet.
Nogenlunde struktureret projektrapport, og præsentation, dog med en del uklare og upræcise sproglige formuleringer. Eksaminanden demonstrerer ikke fuldt overblik over projektrapportens forsøg og emneområder. Eksaminanden har gennem projektforløbet demonstreret ikke udvist væsentligt engagement eller samarbejdsevner, og har heller ikke overbevisende udvist initiativ i forbindelse med at designe forsøg, opsøge speciallitteratur og udfærdige porteføljer. Eksaminanden kan demonstrere:
- acceptabel beherskelse af væsentlige begreber og metoder, som anvendes i forbindelse med fremstilling, udvikling og kvalitetssikring af lægemiddelformuleringer
- acceptabel evne til at gøre rede for krav til lægemiddelstoffets overordnede fysiske, kemiske og fysisk-kemiske egenskaber i relation til såvel valg som fremstilling af lægemiddelformuleringer.
- acceptabel evne til at vurdere anvendte hjælpestoffers kemiske og fysisk-kemiske egenskaber, og sikker evne til at forstå hjælpestoffernes rolle i lægemiddelformuleringerne.
- acceptabel evne til at gøre rede for (i) hvilke farmaceutiske vurderinger der skal foretages af de fremstillede lægemiddelformuleringer og (ii) batchkontrolaspektet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFABF243AU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Semester
- Kursuskapacitet
- 196
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Farmaci
Kursusansvarlige
- Claus Selch Larsen (claus.larsen@sund.ku.dk)
- Lene Jørgensen (lene.jorgensen@sund.ku.dk)
Gemt den
08-11-2013