SFABB0261U Organrelateret farmakologi
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Organ Related Pharmacology
Kursusindhold
Indhold / Content
Undervisningen indeholder følgende emner:- Centralnervesystemets opbygning og funktion, herunder lægemidlers virkning på neurodegenerative sygdomme, psykiske lidelser, epilepsi, stofmisbrug og søvn.
- Hjerte/kredsløbets opbygning og funktion, herunder lægemidler som antiarytmika og antihypertensiva.
- Respirationssystemets opbygning og funktion, herunder blodets transport af luftarter samt lungelidelser og lægemidler til behandling heraf
- Nyrefunktionen med hovedvægten lagt på clearance og tubulusfunktioner samt syre/base regulation, lægemidler med virkning på organismens salt og vandbalance og ekskretion af lægemidler.
- Mave/tarm kanalens anatomi og fysiologi inkl. leverens og pankreas funktioner, herunder lægemidler med virkning på ventriklens og tarmens funktioner.
- Endokrinologi. Hormonproducerende organers fysiologi, herunder omtale af antidiabetika, calcium regulerende hormoner, væksthormoner, thyroideahormoner, anabolske steroider, antikonception og glucocorticoider.
- Smerteperceptionens fysiologi, herunder lokale, stærke og svage analgetika samt begreberne misbrug og afhængighed.
- Rheumatiske sygdomme. Bevægeapparatets anatomi og lægemidler med virkning på rheumatiske lidelser.
- Energiomsætning og temperaturregulation herunder midler mod fedme og antipyretika.
- Immunologi. Immunosuppressiva/-stimulantia, histamin/antihistaminer.
- Infektioner. Antibakterielle-, antivirale- (bl.a. HIV), antimykotiske-, antiparasitære midler (bl.a. malaria) og antelmintika.
- Lægemiddelforgiftninger/-bivirkninger/-interaktioner.
- Cancerterapi
- Genterapi
Målbeskrivelser
Formål / Objective
Formålet med undervisningen er at bibringe de studerende en anatomisk/fysiologisk viden om organers opbygning og funktion, samt på baggrund af denne viden forstå lægemidlers virkningsmekanisme, effekter og anvendelse.Målbeskrivelse / Course outcome
Ved afslutningen af studieenheden skal den studerende kunne:- Redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder organismens kontrol- og styringssystemer.
- Redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
- For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have kendskab til skæbne i organismen, virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
Undervisningsmateriale
- Silverthorn, Human Physiology, 6th ed., Pearson.
- Rang, H. P., Dale, M. M., Ritter, J. M & Moore, P.K.: Pharmacology, 7th ed., Elsevier,
Respirationsligningerne , som de fremgår af kursets hjemmeside
Faglige forudsætninger
Forudsætninger /
Prerequisites
Undervisningen er tilrettelagt under den forudsætning, at de studerende har opnået en viden svarende til indholdet i studieenhederne fysisk kemi, dynamisk biokemi og almen farmakologi. Endvidere er undervisningen tilrettelagt under den forudsætning, at mikrobiologi følges sideløbende.
Undervisningen er tilrettelagt under den forudsætning, at de studerende har opnået en viden svarende til indholdet i studieenhederne fysisk kemi, dynamisk biokemi og almen farmakologi. Endvidere er undervisningen tilrettelagt under den forudsætning, at mikrobiologi følges sideløbende.
Undervisningsform
•42 forelæsninger og 6
klasselektioner på 5. semester
•32 forelæsninger og 4 klassetimer på 6. semester
•32 forelæsninger og 4 klassetimer på 6. semester
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 3
- Forberedelse
- 243
- Forelæsninger
- 74
- Kollokvier
- 10
- I alt
- 330
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen (Organrelateret farmakologi)
Besvarelsen er velstruktureret og formidlingen er klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer omfattende overblik og inddrager med indgående faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med få uvæsentlige mangler:
Besvarelsen er sammenhængende og formidlingen er nogenlunde klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer overblik og inddrager med faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med nogle mangler:
Besvarelsen er noget usammenhængende og formidlingen er noget uklar og mangler præcision. Eksaminanden demonstrerer mindre overblik og inddrager kun i vist omfang relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning i begrænset omfang og med flere væsentlige mangler:
- Point
- 12 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.Eksamen er opdelt i to adskilte prøver; hver af 2 timers varighed.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Ved den første prøve er ingen skriftlige hjælpemidler tilladt.
Ved den anden prøve er alle skriftlige hjælpemidler tilladte. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Karakterbeskrivelse / Description of grades
12 - FremragendeBesvarelsen er velstruktureret og formidlingen er klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer omfattende overblik og inddrager med indgående faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med få uvæsentlige mangler:
- Overbevisende at kunne redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder
- organismens kontrol- og styringssystemer.
- Overbevisende at kunne redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og
- organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
- For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have et sikkert kendskab til skæbne i
- organismen, virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
Besvarelsen er sammenhængende og formidlingen er nogenlunde klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer overblik og inddrager med faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med nogle mangler:
- Rimelig sikkert at kunne redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder
- organismens kontrol- og styringssystemer.
- Rimelig sikkert at kunne redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og
- organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
- For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have kendskab til skæbne i organismen,
- virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
Besvarelsen er noget usammenhængende og formidlingen er noget uklar og mangler præcision. Eksaminanden demonstrerer mindre overblik og inddrager kun i vist omfang relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning i begrænset omfang og med flere væsentlige mangler:
- Acceptabelt at kunne redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder organismens kontrol- og styringssystemer.
- Acceptabelt at kunne redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
- For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have et acceptabelt kendskab til skæbne i organismen, virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFABB0261U
- Point
- 12 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- forløber over to semestre
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Semester
- Kursuskapacitet
- 190
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi
Kursusansvarlige
- hrx301 hrx301 (mpk@sund.ku.dk)
Gemt den
22-11-2013