SFABB0261U Organrelateret farmakologi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Organ Related Pharmacology

Kursusindhold

Indhold / Content

Undervisningen indeholder følgende emner:
  • Centralnervesystemets opbygning og funktion, herunder lægemidlers virkning på neurodegenerative sygdomme, psykiske lidelser, epilepsi, stofmisbrug og søvn.
  • Hjerte/kredsløbets opbygning og funktion, herunder lægemidler som antiarytmika og antihypertensiva.
  • Respirationssystemets opbygning og funktion, herunder blodets transport af luftarter samt lungelidelser og lægemidler til behandling heraf
  • Nyrefunktionen med hovedvægten lagt på clearance og tubulusfunktioner samt syre/base regulation, lægemidler med virkning på organismens salt og vandbalance og ekskretion af lægemidler.
  • Mave/tarm kanalens anatomi og fysiologi inkl. leverens og pankreas funktioner, herunder lægemidler med virkning på ventriklens og tarmens funktioner.
  • Endokrinologi. Hormonproducerende organers fysiologi, herunder omtale af antidiabetika, calcium regulerende hormoner, væksthormoner, thyroideahormoner, anabolske steroider, antikonception og glucocorticoider.
  • Smerteperceptionens fysiologi, herunder lokale, stærke og svage analgetika samt begreberne misbrug og afhængighed.
  • Rheumatiske sygdomme. Bevægeapparatets anatomi og lægemidler med virkning på rheumatiske lidelser.
  • Energiomsætning og temperaturregulation herunder midler mod fedme og antipyretika.
  • Immunologi. Immunosuppressiva/-stimulantia, histamin/antihistaminer.
  • Infektioner. Antibakterielle-, antivirale- (bl.a. HIV), antimykotiske-, antiparasitære midler (bl.a. malaria) og antelmintika.
  • Lægemiddelforgiftninger/-bivirkninger/-interaktioner.
  • Cancerterapi
  • Genterapi
Målbeskrivelser

Formål / Objective

Formålet med undervisningen er at bibringe de studerende en anatomisk/fysiologisk viden om organers opbygning og funktion, samt på baggrund af denne viden forstå lægemidlers virkningsmekanisme, effekter og anvendelse.

Målbeskrivelse / Course outcome

Ved afslutningen af studieenheden skal den studerende kunne:
  • Redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder organismens kontrol- og styringssystemer.
  • Redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
  • For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have kendskab til skæbne i organismen, virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
  • Silverthorn, Human Physiology, 6th ed., Pearson.
  • Rang, H. P., Dale, M. M., Ritter, J. M & Moore, P.K.: Pharmacology, 7th ed., Elsevier,
  • Respirationsligningerne , som de fremgår af kursets hjemmeside

Forudsætninger / Prerequisites
Undervisningen er tilrettelagt under den forudsætning, at de studerende har opnået en viden svarende til indholdet i studieenhederne fysisk kemi, dynamisk biokemi og almen farmakologi. Endvidere er undervisningen tilrettelagt under den forudsætning, at mikrobiologi følges sideløbende.
•42 forelæsninger og 6 klasselektioner på 5. semester
•32 forelæsninger og 4 klassetimer på 6. semester
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 3
  • Forberedelse
  • 243
  • Forelæsninger
  • 74
  • Kollokvier
  • 10
  • I alt
  • 330
Point
12 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
Eksamen er opdelt i to adskilte prøver; hver af 2 timers varighed.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Ved den første prøve er ingen skriftlige hjælpemidler tilladt.
Ved den anden prøve er alle skriftlige hjælpemidler tilladte.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Karakterbeskrivelse / Description of grades

12 - Fremragende
Besvarelsen er velstruktureret og formidlingen er klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer omfattende overblik og inddrager med indgående faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med få uvæsentlige mangler:
  • Overbevisende at kunne redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder
  • organismens kontrol- og styringssystemer.
  • Overbevisende at kunne redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og
  • organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
  • For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have et sikkert kendskab til skæbne i
  • organismen, virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
7 - God
Besvarelsen er sammenhængende og formidlingen er nogenlunde klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer overblik og inddrager med faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med nogle mangler:
  • Rimelig sikkert at kunne redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder
  • organismens kontrol- og styringssystemer.
  • Rimelig sikkert at kunne redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og
  • organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
  • For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have kendskab til skæbne i organismen,
  • virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.
02 - Tilstrækkelig
Besvarelsen er noget usammenhængende og formidlingen er noget uklar og mangler præcision. Eksaminanden demonstrerer mindre overblik og inddrager kun i vist omfang relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning i begrænset omfang og med flere væsentlige mangler:
  • Acceptabelt at kunne redegøre for den integrerede funktion af flere enkeltorganer, herunder organismens kontrol- og styringssystemer.
  • Acceptabelt at kunne redegøre for konsekvensen af forstyrrelser i de enkelte organer og organsystemers funktion, herunder lægemiddelgrupper til behandling af disse.
  • For sædvanligt benyttede lægemidler skal de studerende have et acceptabelt kendskab til skæbne i organismen, virkninger, bivirkninger, interaktioner, indikationer og kontraindikationer.