SFABB0251U Almen Farmakologi
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Basic Pharmacology
Kursusindhold
Indhold / Content
Undervisningen indeholder følgende emner:- Grundlæggende histologi og makroskopisk anatomi.
- Generel og cellulær basis for fysiologi/farmakologi.
- Grundlæggende nerve/muskel/celle fysiologi med særlig vægt på membranfysiologi og synaptiske mekanismer.
- Receptorfarmakologi med vægt på analyse af receptor-ligand interaktioner.
- Farmakodynamik: Dosis-virkningsrelationer, dosis/tids virkningsrelationer, brug af biologiske systemer til bestemmelse af stoffers aktivitet, statistisk analyse af biologiske data.
- Farmakokinetik: Generel kinetik, absorption, fordeling, elimination, metabolisme, udskillelse samt interaktioner mellem lægemidler.
- Grundlæggende kendskab til beregninger og statistiske metoder, som indgår i biologisk styrkebestemmelse.
Målbeskrivelser
Formål / Objective
Formålet med undervisningen er at give de studerende en grundlæggende forståelse for og kendskab til basale anatomiske og fysiologiske begreber samt almen farmakologi.Målbeskrivelse / Course outcome
Ved afslutningen af studieenheden skal den studerende kunne:- Demonstrere kendskab til den medicinsk-anatomiske nomenklatur.
- Demonstrere forståelse af anvendte begreber inden for fysiologi og almen farmakologi.
- Foretage beregninger (under anvendelse af regneark fx Excel) og vurderinger af parametre, der indgår i fysiologiske og farmakologiske problemstillinger på baggrund af eksperimentelle og kliniske data. Bruge IT redskaber til statistiske beregninger, fitning af non-lineær dosis-virkningsrelationer samt fitning af data til farmakokinetiske modeller.
Undervisningsmateriale
- Silverthorn: Human Physiology, 6th Ed, Pearson International 2013
- Rang, Dale, Ritter & Flower: Pharmacology, 7th ed., Churchill Livingstone 2012
- Rowland, M. & Tozer, T.N.: Clinical Pharmacokinetics and Pharmacodynamics. Concepts and Applications, 4th ed., Lippincott, Williams & Wilkins, 2011
- Jacobsen, E.: Orientering i anatomi, DSR's Forlag, 2004
- Christensen, J.D. & Fjalland, B.: Biologisk styrkebestemmelse for farmaceutiske studerende, DSF, 1985
Faglige forudsætninger
Undervisningen er
tilrettelagt under den forudsætning, at de studerende har opnået en
viden svarende til indholdet i studieenhederne matematik, fysik,
dynamisk biokemi og fysisk kemi.
Undervisningsform
• 47 forelæsninger á 45 min.
• 12 klasselektioner á 45 min.
• 12 klasselektioner á 45 min.
Bemærkninger
Kurset er en del af
bacheloruddannelsens it-certifikat idet der gives it-kompetencer
inden for ”hands on it” og ”it i faglig kontekst”
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 3
- Forberedelse
- 199
- Forelæsninger
- 47
- Kollokvier
- 12
- I alt
- 261
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen (Almen Farmakologi)
Besvarelsen er velstruktureret og formidlingen er klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer omfattende overblik og inddrager med indgående faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger.
Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med få uvæsentlige mangler:
Besvarelsen er sammenhængende og formidlingen er nogenlunde klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer overblik og inddrager med faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger.
Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med nogle mangler:
Besvarelsen er noget usammenhængende og formidlingen er noget uklar og mangler præcision. Eksaminanden demonstrerer mindre overblik og inddrager kun i et vist omfang relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning i begrænset omfang og med flere væsentlige mangler:
- Point
- 9,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.Skriftlig prøve af 3 timers varighed
- Hjælpemidler
- Skriftlige hjælpemidler tilladt
Alle skriftlige.
Ud over de standardprogrammer/værktøjer som er beskrevet under eksamener fra det sundhedsvidenskabelige fakultet på http://pc-eksamen.ku.dk/ er der ved denne eksamen tilgang til MathType og USB adgang (til USBstik med noter mm.)
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Karakterbeskrivelse / Description of grades
12 - FremragendeBesvarelsen er velstruktureret og formidlingen er klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer omfattende overblik og inddrager med indgående faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger.
Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med få uvæsentlige mangler:
- Sikker beherskelse af den medicinsk-anatomiske nomenklatur i relation til de stillede opgaver.
- Overbevisende sikker evne til at anvende alle de for farmakologi og fysiologi relevante begreber, metoder og sammenhænge i relation til de stillede opgaver.
- Evne til - på baggrund af eksperimentelle og kliniske data – klart og præcist at gennemføre beregninger, analysere og foretage vurderinger af parametre der indgår i fysiologiske og farmakologiske problemstillinger.
Besvarelsen er sammenhængende og formidlingen er nogenlunde klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer overblik og inddrager med faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger.
Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med nogle mangler:
- Beherskelse af den medicinsk-anatomiske nomenklatur i relation til de stillede opgaver.
- Rimelig sikker evne til at anvende de for farmakologi og fysiologi væsentligste begreber, metoder og sammenhænge i relation til de stillede opgaver.
- Evne til – på baggrund af eksperimentelle og kliniske data – nogenlunde klart og præcist at gennemføre beregninger, analysere og foretage vurderinger af parametre der indgår i fysiologiske og farmakologiske problemstillinger.
Besvarelsen er noget usammenhængende og formidlingen er noget uklar og mangler præcision. Eksaminanden demonstrerer mindre overblik og inddrager kun i et vist omfang relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning i begrænset omfang og med flere væsentlige mangler:
- Acceptabel beherskelse af den medicinsk-anatomiske nomenklatur i relation til de stillede opgaver.
- Acceptabel evne til at anvende de for farmakologi og fysiologi væsentligste begreber, metoder og sammenhænge i relation til de stillede opgaver.
- Evne til – på baggrund af eksperimentelle og kliniske data – på acceptabel måde at gennemføre beregninger, analysere og foretage vurderinger af parametre der indgår i fysiologiske og farmakologiske problemstillinger.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFABB0251U
- Point
- 9,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Semester
- Kursuskapacitet
- 190
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi
Kursusansvarlige
- Trine Meldgaard Lund (trine.lund@sund.ku.dk)
Gemt den
04-02-2014