SFABB0251U Almen Farmakologi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Basic Pharmacology

Kursusindhold

Indhold / Content

Undervisningen indeholder følgende emner:
  • Grundlæggende histologi og makroskopisk anatomi.
  • Generel og cellulær basis for fysiologi/farmakologi.
  • Grundlæggende nerve/muskel/celle fysiologi med særlig vægt på membranfysiologi og synaptiske mekanismer.
  • Receptorfarmakologi med vægt på analyse af receptor-ligand interaktioner.
  • Farmakodynamik: Dosis-virkningsrelationer, dosis/tids virkningsrelationer, brug af biologiske systemer til bestemmelse af stoffers aktivitet, statistisk analyse af biologiske data.
  • Farmakokinetik: Generel kinetik, absorption, fordeling, elimination, metabolisme, udskillelse samt interaktioner mellem lægemidler.
  • Grundlæggende kendskab til beregninger og statistiske metoder, som indgår i biologisk styrkebestemmelse.
Målbeskrivelser

Formål / Objective

Formålet med undervisningen er at give de studerende en grundlæggende forståelse for og kendskab til basale anatomiske og fysiologiske begreber samt almen farmakologi.
 

Målbeskrivelse / Course outcome

Ved afslutningen af studieenheden skal den studerende kunne:
  1. Demonstrere kendskab til den medicinsk-anatomiske nomenklatur.
  2. Demonstrere forståelse af anvendte begreber inden for fysiologi og almen farmakologi.
  3. Foretage beregninger (under anvendelse af regneark fx Excel) og vurderinger af parametre, der indgår i fysiologiske og farmakologiske problemstillinger på baggrund af eksperimentelle og kliniske data. Bruge IT redskaber til statistiske beregninger, fitning af non-lineær dosis-virkningsrelationer samt fitning af data til farmakokinetiske modeller.
  • Silverthorn: Human Physiology, 6th Ed, Pearson International 2013
  • Rang, Dale, Ritter & Flower: Pharmacology, 7th ed., Churchill Livingstone 2012
  • Rowland, M. & Tozer, T.N.: Clinical Pharmacokinetics and Pharmacodynamics. Concepts and Applications, 4th ed., Lippincott, Williams & Wilkins, 2011
  • Jacobsen, E.: Orientering i anatomi, DSR's Forlag, 2004
  • Christensen, J.D. & Fjalland, B.: Biologisk styrkebestemmelse for farmaceutiske studerende, DSF, 1985
Undervisningen er tilrettelagt under den forudsætning, at de studerende har opnået en viden svarende til indholdet i studieenhederne matematik, fysik, dynamisk biokemi og fysisk kemi.
• 47 forelæsninger á 45 min.
• 12 klasselektioner á 45 min.
Kurset er en del af bacheloruddannelsens it-certifikat idet der gives it-kompetencer inden for ”hands on it” og ”it i faglig kontekst”
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 3
  • Forberedelse
  • 199
  • Forelæsninger
  • 47
  • Kollokvier
  • 12
  • I alt
  • 261
Point
9,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
Skriftlig prøve af 3 timers varighed
Hjælpemidler
Skriftlige hjælpemidler tilladt
Alle skriftlige.

Ud over de standardprogrammer/værktøjer som er beskrevet under eksamener fra det sundhedsvidenskabelige fakultet på http://pc-eksamen.ku.dk/ er der ved denne eksamen tilgang til MathType og USB adgang (til USBstik med noter mm.)

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Karakterbeskrivelse / Description of grades

12 - Fremragende
Besvarelsen er velstruktureret og formidlingen er klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer omfattende overblik og inddrager med indgående faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger.

Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med få uvæsentlige mangler:
  • Sikker beherskelse af den medicinsk-anatomiske nomenklatur i relation til de stillede opgaver.
  • Overbevisende sikker evne til at anvende alle de for farmakologi og fysiologi relevante begreber, metoder og sammenhænge i relation til de stillede opgaver.
  • Evne til - på baggrund af eksperimentelle og kliniske data – klart og præcist at gennemføre beregninger, analysere og foretage vurderinger af parametre der indgår i fysiologiske og farmakologiske problemstillinger.
7 - God
Besvarelsen er sammenhængende og formidlingen er nogenlunde klar og præcis. Eksaminanden demonstrerer overblik og inddrager med faglig indsigt relevante faglige elementer i givne problemstillinger.

Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning og med nogle mangler:
  • Beherskelse af den medicinsk-anatomiske nomenklatur i relation til de stillede opgaver.
  • Rimelig sikker evne til at anvende de for farmakologi og fysiologi væsentligste begreber, metoder og sammenhænge i relation til de stillede opgaver.
  • Evne til – på baggrund af eksperimentelle og kliniske data – nogenlunde klart og præcist at gennemføre beregninger, analysere og foretage vurderinger af parametre der indgår i fysiologiske og farmakologiske problemstillinger.
02 - Tilstrækkelig
Besvarelsen er noget usammenhængende og formidlingen er noget uklar og mangler præcision. Eksaminanden demonstrerer mindre overblik og inddrager kun i et vist omfang relevante faglige elementer i givne problemstillinger. Eksaminanden demonstrerer ud fra en helhedsbetragtning i begrænset omfang og med flere væsentlige mangler:
  • Acceptabel beherskelse af den medicinsk-anatomiske nomenklatur i relation til de stillede opgaver.
  • Acceptabel evne til at anvende de for farmakologi og fysiologi væsentligste begreber, metoder og sammenhænge i relation til de stillede opgaver.
  • Evne til – på baggrund af eksperimentelle og kliniske data – på acceptabel måde at gennemføre beregninger, analysere og foretage vurderinger af parametre der indgår i fysiologiske og farmakologiske problemstillinger.