SCIA10002U Introduktion til medicoteknik II
Introduction to Biomedical Engineering II
Kurset spænder over nedenstående emner, men
indeholder ikke nødvendigvis alle emner i et givent semester.
Signal- og modelbaseret diagnostik:
Transducere, signalforstærkning og dataopsamling, klinisk
elektroencefalografi (EEG), EEG måleteknik og signalanalyse,
klinisk elektrokardiografi (EKG), pacemakere, EKG måleteknik og
signalanalyse, medicinsk brug af computermodeller.
Biomekanik og biomaterialer:
Modeller af bevægeapparatet, bevægelsesanalyse, elektromyografi
(EMG), ortopædisk biomekanik og implantater, biologisk respons på
materialer, transport af faste og flydende stoffer i kroppens
organer.
Undervisningen vil i høj grad tage udgangspunkt i virkelige
sygdomshistorier og involvere både læger, fysikere og
ingeniører.
Kursets overordnede mål er at:
- Indøve forskningsbaserede problemløsningsstrategier gennem studentercentrerede læringsaktiviteter
- Orientere den studerende om medikoteknikkens fag- og virkeområder
- Tilegne den studerende et studiemæssigt værdigrundlag, der fremmer selvstændighed, ansvar for egen læring, og kritisk tænkning
- Give den studerende en forståelse for studiets faglige indhold og struktur
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- Demonstrere forståelse for at medicoteknisk problemløsning forudsætter en forudgående forståelse af den medicinske problemstilling
- Søge og udvælge relevant medicoteknisk litteratur
- Tilegne sig viden om medicinske og tekniske emner ved selvstændig læsning af litteratur og ved videndeling i gruppeorienteret arbejde
- I grupper gennemføre eksperimentelle undersøgelse, forholde sig til fejlkilder og statistisk variation og drage konklusioner herfra
- Selvstændigt og i grupper udfærdige en kort tværfaglig beskrivelse af et medicoteknisk system eller metode med anvendelse af både tekniske, kliniske og videnskabsteoretiske synsvinkler
- Selvstændigt og i grupper formidle viden om medicotekniske systemer og metoder
- Relatere medicinsk teknologi til relevante sygdomme, patientgrupper og hospitalsorganisation
- Redegøre for hvilke tekniske og naturvidenskabelige discipliner, der ligger til grund for en given medicinsk teknologi
- Redegøre for praktiske og etiske spilleregler i forbindelse med udredning og behandling af
- Sygdomme
- Redegøre på et indledende niveau for medicinske teknologiers formål og princip
- Redegøre for ingeniørens rolle i medicotekniske løsningers udvikling og anvendelse
- Sammensætte et personligt studieforløb, der udbygger det faglige grundlag for specialisering i et eller flere medicotekniske discipliner
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 30
- Forelæsninger
- 11
- Holdundervisning
- 6
- Praktiske øvelser
- 15
- Seminar
- 3
- Vejledning
- 4
- I alt
- 69
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseSkriftlig afleveringLøbende aflevering og godkendelse af øvejournaler
Litteratursøgning, læsning og udfærdigelse af poster i mindre grupper á max. tre studerende
Individuel skriftlig opgave i form af en 3 siders populærvidenskabelig nyhedsartikel - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- Uge 4, 2014
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:
- Demonstrere forståelse for at medicoteknisk problemløsning forudsætter en forudgående forståelse af den medicinske problemstilling
- Søge og udvælge relevant medicoteknisk litteratur
- Tilegne sig viden om medicinske og tekniske emner ved selvstændig læsning af litteratur og ved videndeling i gruppeorienteret arbejde
- I grupper gennemføre eksperimentelle undersøgelse, forholde sig til fejlkilder og statistisk variation og drage konklusioner herfra
- Selvstændigt og i grupper udfærdige en kort tværfaglig beskrivelse af et medicoteknisk system eller metode med anvendelse af både tekniske, kliniske og videnskabsteoretiske synsvinkler
- Selvstændigt og i grupper formidle viden om medicotekniske systemer og metoder
- Relatere medicinsk teknologi til relevante sygdomme, patientgrupper og hospitalsorganisation
- Redegøre for hvilke tekniske og naturvidenskabelige discipliner, der ligger til grund for en given medicinsk teknologi
- Redegøre for praktiske og etiske spilleregler i forbindelse med udredning og behandling af
- Sygdomme
- Redegøre på et indledende niveau for medicinske teknologiers formål og princip
- Redegøre for ingeniørens rolle i medicotekniske løsningers udvikling og anvendelse
- Sammensætte et personligt studieforløb, der udbygger det faglige grundlag for specialisering i et eller flere medicotekniske discipliner
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SCIA10002U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 3 uger i januar
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 60 deltagere
- Studienævn
- Studienævn for DTU Elektro
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Kursusansvarlige
- Carsten Eckhart Thomsen (cet@sund.ku.dk)