SASA10143U Dyrs ernæring og præstation
Animal Nutrition and Performance
Kurset er bygget omkring udarbejdelse af 7 sammenhængende projektrapporter, som består af en komparativ fysiologisk og ernæringsmæssig analyse af foderplaner og næringsstofomsætning for tre definerede modeldyr med definerede egenskaber (dyreart, race), fysiologisk status, præstationsniveau og under definerede nærmiljøbetingelser. Modeldyrene skal omfatte en drøvtygger, et enmavet planteædende huspattedyr og et andet dyr efter eget valg. Et af modeldyrene skal være et fødevareproducerende dyr.
Analysen skal give indsigt i forhold der er bestemmende for dyrets præstationsevne i et livslangt perspektiv udfra en biologisk synsvinkel, og omfatter følgende hovedspørgsmål:
• Hvilke karakteristika ved fodermidler og deres fordøjelse er
bestemmende for den kvantitative næringsstofforsyning til dyrene og
for dyrenes udskillelse af næringsstoffer til omgivende miljø?
• Hvordan fordøjes, absorberes, omsættes og udnyttes næringsstoffer
i organismen, og hvilken regulering ligger til grund for ændringer
i næringsstofomsætning og dermed livsytringernes størrelse?
• Hvilke fysiologiske og ernæringsmæssige faktorer er begrænsende
for modeldyrenes mælkeydelse, vækst, reproduktion og evt. andre
livsytringer under givne fodrings- og nærmiljøbetingelser?
• Hvordan hænger dyrets fysiologiske tilstand, livsytringernes
størrelse og dyrets næringsstofforsyning sammen med andre
nærmiljøforhold og dyrets sundhedtilstand?
• Er der kritiske perioder i dyrets liv som kan have betydning for
dets sundhed og præstationsevne senere i livet?
• Hvilke muligheder er der for at påvirke den kvantitative
produktion og de kvalitative egenskaber af animalske fødevarer på
dyreniveau i forhold til aftageres efterspørgsel?
• Hvordan kan foderforsyningen afstemmes efter dyrenes
næringsstofbehov til specifikke livsytringer og dermed sikre den
ønskede præstationsevne i et langsigtet perspektiv?
Der foretages en detaljeret men simpel kvantitativ modellering af næringsstofomsætning fra foderindtag til dyrenes livstyringer og næringsstofudskillelse for de to første modeldyr, mens det tredje modeldyr inddrages ved en komparativ diskussion.
Kurset bygger videre på den opnåede viden fra tidligere kurser
såsom “Anatomi og fysiologi”, ”Ernæringsfysiologi” og ”Avl og
reproduktionsstyring”. Disse kurser har givet den basale viden om
det biologiske grundlag for dyrenes livsytringer, egenskaber ved
fodermidler anvendt inhusdyrernæringen, samt introduceret energi-
og næringsstof omsætning i organismen og den tilgrundliggende
regulering. Ved afslutning af dette kursus skal den studerende
kunne foretage en fysiologisk og ernæringsmæssig vurdering af
foderplaner, udarbejde simple modeller til vurdering af
næringsstofomsætning i kroppen, tilrettelægge en strategi for at
sikre en ønsket præstation af dyrene gennem deres livsforløb og
under forskellige forhold og under hensyntagen til dyrets
fysiologiske tilstand og genetiske egenskaber. Denne vurdering skal
kunne bruges til at reflektere over udledning af miljøbelastende
næringsstoffer fra dyret, kvaliteten af animalske fødevarer ab dyr,
og sundhedsfremmende foranstaltninger under givne forhold. Det vil
sige at den studerende efter at have afsluttet faget:
Viden
• Skal kunne demonstrere kendskab til de fodervurderingssystemer,
der anvendes ved planlægning og vurdering af fodertildelingen til
kvæg, svin og de valgte modeldyr
• Skal kunne demonstrere kendskab til de egenskaber ved fodermidler
der bestemmer deres ernæringsmæssige egenskaber
• Skal kunne demonstrere kendskab til de fysiologiske processer,
der ligger til grund for vækst, reproduktion, laktation, og andre
livsytringer karakteristiske for de valgte modeldyr, samt den
regulering, der ligger til grund for livsytringernes størrelse
• Skal kunne demonstrere kendskab til hvordan næringsstoffer
fordøjes og omsættes i organismen hos drøvtyggere, enmavede
pattedyr og andre valgte modeldyr, og hvad der styrer udskillelse
af affalds-/næringsstoffer fra dyret til det omgivende miljø
• Skal kunne reflektere over det fysiologiske grundlag for
ernærings- og præstationsbetingede lidelser
• Skal kunne definere behov for næringsstoffer og energi til
forskellige livsytringer
• Skal kunne reflektere over sammenhængen mellem dyrenes
præstationsevne og deres krav til næringsstofforsyning afhængig af
genetiske egenskaber
• Skal kunne reflektere over mulighederne for at påvirke
produktionen af animalske fødevarer på dyre-niveau både
kvantitativt og kvalitativt
Færdigheder
• Skal kunne anvende fysiologiske og ernæringsmæssige principper
til sammenstilling af næringsstofforsyning i henhold til definerede
målsætninger for præstation under forskellige nærmiljøforhold og i
forhold til dyrenesngenetiske og fysiologiske karakteristika
• Skal kunne analysere hvilke fysiologiske og ernæringsmæssige
faktorer, der begrænser næringsstofudnyttelse og dermed dyrets
afgivelse af potentielt miljøbelastende stoffer
• Skal kunne analysere hvilke fysiologiske, ernæringsmæssige og
præstationsrelaterede faktorer, der kan have indflydelse på
udvikling af præstationsbetingede lidelser i et livslangt
perspektiv
1. Chwalibog A: Næringsværdi og Næringsbehov.
Samfundslitteratur, 20xx
2. Sjaastad, Sand & Hove: Physiology of Domestic Animals, 2nd
Ed (2010), Scan Vet Press
3. Hvelplund T & Nørgaard P: Kvægets Ernæring og Fysiologi. DJF
rapport Husdyrbrug nr. 53 (bind 1). 2003
4. McDonald P et al.: Animal Nutrition. 6th ed. Prentice Hall, 2002
5. Strudsholm F & Sejrsen K: Kvægets ernæring og fysiologi. DJF
rap. Husdyrbrug nr. 54 (bind 2). 2003
6. Strudsholm F et al.: Danske fodernormer til kvæg.,
Fodermiddeltabel. Rapport 84, Landskontoret for kvæg, 1999
7. Strudsholm F et al.: Fodermiddeltabel. Sammensætning af
fodermidler til kvæg, rapport 91, Landskontoret for kvæg, 2000
8. Videncenter for Svineproduktion (2012): Svinets ernæring og
fysiologi (elektronisk)
SASA10148U Sundhed og velfærd
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Forelæsninger
- 50
- Projektarbejde
- 280
- Teoretiske øvelser
- 50
- Vejledning
- 30
- I alt
- 412
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minIndividuel mundtlig eksamination i pensum, der ligger til grund for 7 projektrapporter.
Den mundtlige prøve vægter 100%. - Krav til indstilling til eksamen
- Aflevering af et samlet sæt bestående af min 75% af de 7 projektrapporter
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
• redegøre for de grundlæggende principper for evaluering af
fodermidlers ernæringsmæssige værdi og processer i fordøjelse af de
forskellige kemiske komponenter hos forskellige dyr
• sammensætte en rimelig foderplan og vurdere kvaliteten af
foderplaner udfra fysiologiske og ernæringsmæssige principper
• demonstrere grundlæggende kendskab til det fysiologiske og
ernæringsmæssige fundament for den kvantitative regulering af
livsytringernes størrelse
• udarbejde simple modeller til beskrivelse af den kvantitative
næringsstofomsætning under forskellige
produktions-/nærmiljøforhold og under hensyntagen til dyrets
fysiologiske tilstand og genetiske egenskaber
• demonstrere grundlæggende kendskab til betydningen af ernæring,
dyrets fysiologi og nærmiljø for opståen af ernærings- og
præstationsbetingede lidelser
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SASA10143U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- Kursusansvarlig fremlægger plan for undervisningens afholdelse ved kursusstart.
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Biologi og Husdyrvidenskab
Udbydende institutter
- Institut for Klinisk Veterinær- og Husdyrvidenskab
- Institut for Fødevarevidenskab
- Institut for Jordbrug og Økologi
Kursusansvarlige
- Mette Olaf Nielsen (mette.olaf.nielsen@sund.ku.dk)