SASA10141U Dyr, mennesker og samfund
Animals, Humans and Society
I kurset bliver der formidlet grundviden om:
• menneskers anvendelse af dyr i forhold til dyrenes karakteristika
og deres livscyklus
• forskelle og ligheder mellem de enkelte faktorer der indgår i
forskellige former for dyrehold.
• hvilke forhold der spiller en rolle for om menneskets hold af dyr
er økonomisk, miljø- og samfundsmæssigt bæredygtigt
• hvordan fisk, padder, krybdyr, fugle og pattedyr ud fra samme
grundlæggende "byggeplan", har tilpasset sig forskellige
levevis. Der lægges vægt på såvel produktions- og hobbydyr som
vilde dyr.
• det zoologiske systematiske system, grundlæggende morfologisk
opbygning og udviklingslære (sammenhængen mellem evolution og
anatomi).
• dyrs adfærd og de dyrevelfærdsmæssige aspekter der er knyttet til
forskellige former for hold og brug af dyr
• gruppebaseret, problemorienteret projektarbejde – form, indhold
og proces
Hovedvægten vil blive lagt på at skabe forståelse for aspekter omkring afbalancering af ønsker/krav til dyrenes præstation i forhold til hensynet til dyresundhed, dyrevelfærd, produktkvalitet og miljømæssig bæredygtighed.
På kurset vil følgende emner blive introduceret og diskuteret:
• Evolutionære, historiske og moderne aspekter af domesticeringen
af dyr
• Retslige og etiske emner vedrørende hold og brug af dyr
• Dyret og dets livscyklus fra fødsel til voksen, og forskelle og
ligheder mellem forskellige dyrearter
• Fodermidler og fodring af husdyr
• Dyreetologi, inklusiv læringsadfærd og elementer der indgår i
velfærdsvurdering
• Genetisk variation og arvelighed
• Væsentlige faktorer/elementer, der indgår i og skal vurderes i de
mest betydningsfulde husdyrhold, og vurderet i et komparativt
perspektiv (pattedyr (inklusiv produktionsdyr, heste, kæledyr,
forsøgsdyr), fugle og fisk)
• Fødevareproduktionskæden, fra jord til bord
• Husdyrhold set som et økonomisk system
• Forskellige former for dyreholds påvirkning af og samspil med
miljøet
• Husdyrsektoren set i et bæredygtigheds perspektiv (økonomisk,
miljømæssig og social bæredygtighed)
Hovedvægten vil blive lagt på dyrehold, hvor forholdene er bedst videnskabeligt dokumenterede, og derfra bibringes de studerende en evne til at kunne reflektere over komparative aspekter til andre dyrearter.
Efter at have afsluttet kurset vil den studerende være i
stand til:
Viden:
• At kunne beskrive forskellige domesticerede dyr, deres livscyklus
og relation til samfundet og miljøet, og kunne inddrage etiske og
etologiske aspekter
• At kunne forstå den systematiske indplacering af brugsdyr i
forhold til deres naturlige oprindelse
• At kunne beskrive de enkelte hvirveldyrklassers morfologiske
opbygning og karakteristika
• At kunne beskrive den grundlæggende opbygning hos
forskellige dyregrupper
• At kunne navngive en række almindelige dyr, deres karakteristika
og levesteder
• At kunne beskrive og vurdere de elementer der indgår i
forskellige former for dyrehold, herunder forskelligefodermidler
• At kunne reflektere over husdyrs behov i relation til fodring og
nærmiljø samt betydning af omgang med mennesker og andre dyr
• At kunne reflektere over fødevare produktionskæden (fra jord til
bord)
• At kunne reflektere over globale livscyklusser og emissioner af
miljøskadelige elementer der kan relateres til vores hold af dyr
• At kunne udvise overblik over de forskellige opgaver der er
knyttet til det husdyrfaglige felt og afgræsning til andre
fagområder
• At kunne beskrive de centrale dyreetiske teorier og forskellige
velfærdsdefinitioner
• At kunne beskrive de grundlæggende økonomiske sammenhænge
forbundet med hold af husdyr
Færdigheder:
• At kunne forklare hvordan hvirveldyr ud fra samme grundliggende
"byggeplan", har tilpasset sig forskellige levevis
• At kunne forklare på et basalt niveau hvordan dyr fungerer som
individer og hvordan grupper og populationer af dyr interagerer med
mennesket og hinanden under forskellige miljøforhold
• At kunne identificere og vurdere hvilke vigtige faktorer i et
husdyrhold der kan have betydning for dyrenes livscyklus,
præstationsevne og sundhed, og dermed den økonomiske og sociale
betydning af husdyr for mennesket
• At kunne analysere betydningen af forskellige typer af
husdyrproduktioner for miljøet (inklusiv klima) og kvalitativt
vurdere deres bæredygtighed, lokalt såvel som globalt
• At kunne identificere og gøre sig overvejelser om dyreetiske
problemstillinger ifm. menneskets omgang med dyr ved forskellige
former for brug og hold af dyr
• At kunne identificere, analysere og formulere en faglig relevant
problemstilling
• At kunne gennemføre en problembearbejdning
• At kunne søge relevant litteratur, citere korrekt og udforme en
litteraturliste
• At kunne formidle faglige problemstillinger i skrift og tale,
således at det lever op til normerne for videnskabelig formidling
inden for fagområdet
Kompetencer:
• At kunne henføre en bestemt anatomisk opbygning til en bestemt
hvirveldyrgruppe
• At være i stand til at kommunikere på fagsprog med henblik på at
kunne diskutere sammenhæng i dyrs livsform, fysiologi og anatomi.
• At være i stand til at samarbejde omkring organisering,
planlægning og gennemførsel af et projekt
• At være i stand til at håndtere komplekse problemstillinger
• At være i stand til at diskutere husdyrfaglige problemstillinger
i et etisk og samfundsmæssigt perspektiv
• At være i stand til at diskutere forskellige former for dyrehold
i et økonomisk, miljømæssigt og socialt
bæredygtighedsperspektiv
Blok 1:
Buchmann (ed.) (2009): Fish Diseases – An introduction. Biofolia
Case et al (2011): Canine and feline nutrition. 3 ed. Mosby.
Dahl et al. (2010): Styrk projektarbejdet. 2. udgave. Biofolia.
Hickman et al. (2010): Integrated principles of zoology. 5 ed.
McGraw Hill.
Marcussen & Laursen (2010): Malkekvæghold - en grundbog. 5.
udgave. Landbrugsforlaget
Blok 2:
Christiansen (2009): Svinehold - en grundbog. Landbrugsforlaget.
Clausen et al. (2009): Hestehold – en grundbog. Landbrugsforlaget.
Petersen & Nielsen (2010): Hestesektorens samfunds-økonomiske
betydning i Danmark. Videncenter for Landbrug.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Ekskursioner
- 30
- Forberedelse
- 40
- Forelæsninger
- 95
- Praktiske øvelser
- 10
- Projektarbejde
- 165
- Teoretiske øvelser
- 50
- Vejledning
- 20
- I alt
- 412
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 2 timer med opsyn.Mundtlig prøve, 20 minBlok 1: 2-timers multiple choice
Blok 2: Mundtlig eksamen på basis af pensum der ligger til grund for temaopgaverne
Begge eksamensdele skal beståes, for at kurset er bestået. - Krav til indstilling til eksamen
- Godkendt midtvejsseminar, mindst 75 % af tematiske opgaver godkendt, afleveret og godkendt projektrapport.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Multiple choice eksamen efter blok 1 uden hjælpemidler (2 timer). Sluteksamen efter blok 2, hvor alle hjælpemidler er tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
- vise kendskab til de forskellige dyregrupper, og hvad der kendetegner dem.
- vise kendskab til knogleopbygning og den zoologiske taksonomi.
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende ved den mundtlige eksamen i overensstemmelse med målbeskrivelsen:
- på baggrund af de afleverede temaopgaver kunne afdække en problemstilling omkring dyrehold.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SASA10141U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 1 og Blok 2
- Skemagruppe
- BEnkelte dage uden for ugestruktur
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Biologi og Husdyrvidenskab
Udbydende institutter
- Institut for Klinisk Veterinær- og Husdyrvidenskab
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
- Institut for Produktionsdyr og Heste
- Institut for Veterinær Sygdomsbiologi
Kursusansvarlige
- Bjarne Schmidt Bjerg (bsb@sund.ku.dk)
- Christian Kapel (chk@plen.ku.dk)
- Mette Olaf Nielsen
(mette.olaf.nielsen@sund.ku.dk)
Hovedansvarlig - Peter Sandøe (pes@sund.ku.dk)
- Trine Dich (td@ifro.ku.dk)