NNDK13000U Videregående Naturfagsdidaktik (DidNatV)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Advanced course in Science Teaching
Kursusindhold
I kurset arbejder
vi med de naturvidenskablige fags didaktik inden for gymnasiets
fagrække, dvs. geografi, biologi, fysik og kemi.
- Læringsteori: Kontruktivisme med speciel fokus på inquiry
- Læringsmål og målbeskrivelser
- Feltarbejde og eksperimentel arbejde
- Alternative conceptions
- Differentieret undervisning
- Læring i uformelle miljøer
Målbeskrivelser
Kompetence:
Den studerende skal ved kursets afslutning kunne planlægge, gennemføre, evaluere og reflektere over egen (og andres) naturvidenskabelige undervisning på gymnasieniveau ud fra udvalgte teoretiske betragtninger og argumenter.
Den studerende skal ved kursets afslutning kunne planlægge, gennemføre, evaluere og reflektere over egen (og andres) naturvidenskabelige undervisning på gymnasieniveau ud fra udvalgte teoretiske betragtninger og argumenter.
Færdighed:
Den studerende skal kunne ved kursets afslutning kunne:
Læringsteori og didaktisk teori relevant for naturvidenskabelig undervisning i gymnasiet som angivet under undervisningsmaterialer.
Den studerende skal kunne ved kursets afslutning kunne:
- Planlægge og gennemføre inquiry-baseret undervisning
- Analysere og vurdere planlagte lektioner og lektionsforløb
- Tilrettelægge og organisere eksperimentelt arbejde samt feltarbejde
- Udarbejde og anvende målbeskrivelser til undervisningsplanlægning og gennemførelse
- Tilrettelægge læring i uformelle miljøer i kombination med læring i formelle miljøer
- Analysere og afhjælpe elevers forståelsesproblemer (alternative conceptions)
Læringsteori og didaktisk teori relevant for naturvidenskabelig undervisning i gymnasiet som angivet under undervisningsmaterialer.
Undervisningsmateriale
Lawson, Anton E.
(2010). Teaching Inquiry Science in Middle and Secondary Schools.
Sage Publications Ltd., London. Øvrigt pensum fastlægges i
uge 4 af undervisningsforløbet.
Faglige forudsætninger
Bestået kurset i DidG samt
en bacheloreksamen fra et af de naturvidenskablige fag.
Undervisningsform
Workshops, gruppearbejde og
undervisningsøvelser.
Bemærkninger
Da kurset baserer sig
udelukkende på ovenstående undervisningsaktiviteter og afsluttes
med en eksamen, hvor du skal undervise en gymnasieklasse, må
deltagelse i fuld skemablok (1½ dag pr. uge) påregnes.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 10
- Forelæsninger
- 110
- Praktiske øvelser
- 76
- Vejledning
- 10
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveLøbende bedømmelseLøbende evaluering (40 %) med afsluttende mundtlig/praktisk evaluering (60%). Den løbende bedømmelse af de studerendes eget skriftlige og praktiske arbejde sker efter 7 trins-skala. De studerende laver fire opgaver, som vægter i alt 40%. Den afsluttende eksamen består af en autentisk undervisningssituation, en indleveret undervisningsplan med tilhørende kort forsvar samt en samtale med eksaminator og censor. Der gives en helhedsbedømmelse, som tæller for 60% af den samlede karakter.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDK13000U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Kursusansvarlige
- Lene Møller Madsen (lmmadsen@ind.ku.dk)
- Robert Harry Evans (evans@ind.ku.dk)
Gemt den
18-09-2013