NNDK13000U Videregående Naturfagsdidaktik (DidNatV)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Advanced course in Science Teaching

Kursusindhold
I kurset arbejder vi med de naturvidenskablige fags didaktik inden for gymnasiets fagrække, dvs. geografi, biologi, fysik og kemi.
  • Læringsteori: Kontruktivisme med speciel fokus på inquiry
  • Læringsmål og målbeskrivelser
  • Feltarbejde og eksperimentel arbejde
  • Alternative conceptions
  • Differentieret undervisning
  • Læring i uformelle miljøer
Målbeskrivelser
Kompetence:
Den studerende skal ved kursets afslutning 
kunne planlægge, gennemføre, evaluere og reflektere over egen (og andres) naturvidenskabelige undervisning på gymnasieniveau ud fra udvalgte teoretiske betragtninger og argumenter.  

Færdighed:
Den studerende skal kunne ved kursets afslutning kunne:
  • Planlægge og gennemføre inquiry-baseret undervisning
  • Analysere og vurdere planlagte lektioner og lektionsforløb
  • Tilrettelægge og organisere eksperimentelt arbejde samt feltarbejde
  • Udarbejde og anvende målbeskrivelser til undervisningsplanlægning og gennemførelse
  • Tilrettelægge læring i uformelle miljøer i kombination med læring i formelle miljøer
  • Analysere og afhjælpe elevers forståelsesproblemer (alternative conceptions)
Viden:
Læringsteori og didaktisk teori relevant for naturvidenskabelig undervisning i gymnasiet som angivet under undervisningsmaterialer.
Lawson, Anton E. (2010). Teaching Inquiry Science in Middle and Secondary Schools. Sage Publications Ltd., London. Øvrigt pensum fastlægges i uge 4 af undervisningsforløbet. 
Bestået kurset i DidG samt en bacheloreksamen fra et af de naturvidenskablige fag.
Workshops, gruppearbejde og undervisningsøvelser.
Da kurset baserer sig udelukkende på ovenstående undervisningsaktiviteter og afsluttes med en eksamen, hvor du skal undervise en gymnasieklasse, må deltagelse i fuld skemablok (1½ dag pr. uge) påregnes.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 10
  • Forelæsninger
  • 110
  • Praktiske øvelser
  • 76
  • Vejledning
  • 10
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Løbende bedømmelse
Løbende evaluering (40 %) med afsluttende mundtlig/praktisk evaluering (60%). Den løbende bedømmelse af de studerendes eget skriftlige og praktiske arbejde sker efter 7 trins-skala. De studerende laver fire opgaver, som vægter i alt 40%. Den afsluttende eksamen består af en autentisk undervisningssituation, en indleveret undervisningsplan med tilhørende kort forsvar samt en samtale med eksaminator og censor. Der gives en helhedsbedømmelse, som tæller for 60% af den samlede karakter.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.