NMAB10005U Diskret matematik for førsteårsstuderende (DisRus)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Discrete Mathematics for first year students (DisRus)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i matematik
Kursusindhold
  • grundlæggende matematisk metode
  • logik
  • tælleproblemer
  • relationer
  • funktioner
  • træer
  • indledende grafteori
  • permutationer
  • grupper
  • talringe.
Målbeskrivelser

Efter at have gennemført kurset har den studerende:
 
Viden om emnerne omtalt under kursusindhold

Færdigheder:

  • Foretage beregninger og gøre brug af algoritmer inden for kursets emnekreds, herunder specielt
  • Udføre formelle logiske operationer på matematiske udsagn
  • Genkende forskellige former for relationer og gøre brug af dem
  • Analysere kombinatoriske problemstillinger såvel ved brug af tælleargumenter som algebraiske operationer
  • Genkende forskellige former for grafer og anvende centrale algoritmer knyttet til sådanne
  • Arbejde med rekursive definitioner og løse rekursionsligninger.
  • Kende og gøre brug af begrebet permutation, herunder beregne fortegnet af en sådan.


Kompetencer:

  • Selv formulere simple matematiske argumenter, specielt ved at gøre brug af matematisk induktion og modstridsbeviser.
  • Forstå grundlæggende matematisk aksiomatik og isomorfibegrebet samt gøre konkret brug af disse i forbindelse med grupper og talringe.
Gymnasialt A-niveau i matematik
5 timers forelæsning og 3 timers øvelserstimer om ugen.
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 134
  • Forelæsninger
  • 45
  • Teoretiske øvelser
  • 27
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Løbende evaluering med bedømmelse givet for en samlet vurdering af 3 hjemmeopgaver og 2 multiple-choice prøver. De to prøver tæller hver 1/4 og de tre projektopgaver tæller hver 1/6.


Hvis bare en af hjemmeopgaverne ikke afleveres gives karakteren -3 for hele kurset.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer.
Reeksamen
En halv times mundtlig eksamen med forberedelsestid.
Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.