NMAA08036U Numerisk løsning af differentialligninger: Differensmetoder (NumDiff)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Numerical solution of differential equations: Finite difference methods (NumDiff)
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
naturvidenskab og it
Kursusindhold
Vidensemnerne i
målbeskrivelsen introduceres, og der arbejdes med emnerne for at
opbygge de forventede færdigheder og kompetencer.
Målbeskrivelser
Viden om
teori og computer løsningsværktøjer for visse standard men også eksempler på mere avancerede (baseret på højeste niveau i international forskning) differensmetoder til den numeriske løsning af følgende basale typer af sædvanlige og partielle differentialligninger (SDL hhv. PDL):
1. Begyndelsesværdiproblemer for SDL’er.
2. Randværdiproblemer for SDL'er.
3. Diffusionsproblemer for 2. ordens PDL'er.
4. Advektionsproblemer for 1. ordens PDL'er.
5. Bølgeproblemer for 2. ordens PDL’er.
6. Elliptiske problemer for 2. ordens PDL’er.
Færdigheder i at
1. anvende metoderne og værktøjerne (fra vidensfeltet) indenfor kursets emneområde,
2. vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger og vælge relevante løsningsmodeller baseret på teoretisk viden,
3. formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere.
Kompetencer til selvstændigt at
1. indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang indenfor fagområdet,
2. udvide egne kompetencer indenfor fagområdet.
teori og computer løsningsværktøjer for visse standard men også eksempler på mere avancerede (baseret på højeste niveau i international forskning) differensmetoder til den numeriske løsning af følgende basale typer af sædvanlige og partielle differentialligninger (SDL hhv. PDL):
1. Begyndelsesværdiproblemer for SDL’er.
2. Randværdiproblemer for SDL'er.
3. Diffusionsproblemer for 2. ordens PDL'er.
4. Advektionsproblemer for 1. ordens PDL'er.
5. Bølgeproblemer for 2. ordens PDL’er.
6. Elliptiske problemer for 2. ordens PDL’er.
Færdigheder i at
1. anvende metoderne og værktøjerne (fra vidensfeltet) indenfor kursets emneområde,
2. vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger og vælge relevante løsningsmodeller baseret på teoretisk viden,
3. formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere.
Kompetencer til selvstændigt at
1. indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang indenfor fagområdet,
2. udvide egne kompetencer indenfor fagområdet.
Faglige forudsætninger
MatIntro og LinAlg eller
tilsvarende samt erfaring med numerisk analyse og programmering som
for eksempel opnået gennem NumIntro, SciComp eller POP
Undervisningsform
I uge 1-6: 7 timers
forelæsning [f] og 5 timers (teori og computer) konsultation [k].
I uge 7: 6*f og 6*k.
I uge 7: 6*f og 6*k.
Bemærkninger
For at kunne få hjælp
forudsættes det, at hver deltager medbringer en bærbar computer til
øvelserne. Hvis der er behov for strøm skal en forlængerledning med
mindst to tilslutninger medbringes.
Kurset er yderligere rettet mod bachelorstuderende i forsikringsmatematik, matematik-økonomi, matematik, datalogi, fysik, kemi og andre bachelor-, kandidat- og Ph.D.-studerende med de relevante forudsætninger.
Yderligere information om NumDiff er indeholdt i følgende "Klik-og-print" PDF-dokument: NumDiff.pdf tilgængeligt fra http://www.math.ku.dk/~hugger/
Kurset er yderligere rettet mod bachelorstuderende i forsikringsmatematik, matematik-økonomi, matematik, datalogi, fysik, kemi og andre bachelor-, kandidat- og Ph.D.-studerende med de relevante forudsætninger.
Yderligere information om NumDiff er indeholdt i følgende "Klik-og-print" PDF-dokument: NumDiff.pdf tilgængeligt fra http://www.math.ku.dk/~hugger/
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 46
- Forberedelse
- 76
- Forelæsninger
- 48
- Teoretiske øvelser
- 36
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 2 uger (halv tid)---
- Krav til indstilling til eksamen
- Alle 7 ugeopgaver stillet gennem denne eller den foregående
kørsel af kurset skal være godkendt, når fristen for, at den
kursusansvarlige kan framelde studerende fra eksamen, udløber.
(I 2012/13 var fristen mandag i blokkens 8. uge). - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
flere interne bedømmere
- Reeksamen
- Skriftlig aflevering, 1 uge (fuld tid).
Alle 7 ugeopgaver stillet gennem seneste eller næstsidste kørsel af kurset skal være godkendt inden starten på reeksamensperioden. Alle ikke godkendte ugeopgaver skal genafleveres senest 1 uge før starten af reeksamensperioden.
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at
han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.
Med reference til målbeskrivelsens termer og numre anlægges følgende kriterier for bedømmelsen:
Viden:
Videnspunkter inddrages kun i det omfang de er relevante for eksamensprojektet. Relevante punkter vurderes baseret på omfanget af viden præsenteret.
Færdigheder:
Færdighederne 1 og 2 vurderes baseret på omfanget af færdigheder præsenteret.
Færdighedspunkt 3 vurderes ikke ved eksamen men ved opfyldelsen af kravene for at deltage i eksamen.
Kompetencer:
Kompetencepunkt 1 vurderes ikke ved eksamen men ved opfyldelsen af kravene for at deltage i eksamen.
Kompetencepunkt 2 vurderes ved eksamen efter i hvor høj grad viden fra forskellige områder er kombineret og udvidet i eksamensprojektet.
Vægtning af mål:
Ved eksamen anlægges en samlet vurdering af de indgående mål.
Med reference til målbeskrivelsens termer og numre anlægges følgende kriterier for bedømmelsen:
Viden:
Videnspunkter inddrages kun i det omfang de er relevante for eksamensprojektet. Relevante punkter vurderes baseret på omfanget af viden præsenteret.
Færdigheder:
Færdighederne 1 og 2 vurderes baseret på omfanget af færdigheder præsenteret.
Færdighedspunkt 3 vurderes ikke ved eksamen men ved opfyldelsen af kravene for at deltage i eksamen.
Kompetencer:
Kompetencepunkt 1 vurderes ikke ved eksamen men ved opfyldelsen af kravene for at deltage i eksamen.
Kompetencepunkt 2 vurderes ved eksamen efter i hvor høj grad viden fra forskellige områder er kombineret og udvidet i eksamensprojektet.
Vægtning af mål:
Ved eksamen anlægges en samlet vurdering af de indgående mål.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NMAA08036U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Matematiske Fag
Kursusansvarlige
- Jens Hugger (hugger@math.ku.dk)
Undervisere
Jens Hugger
Gemt den
30-04-2013