NMAA05069U Kompleks funktionsteori (KomAn)
Complex Analysis (KomAn)
Bacheloruddannelsen i naturvidenskab og it
2. Summen af en potensrække er holomorf.
3. Eksponentialfunktionen og de trigonometriske og hyperbolske funktioner af en kompleks variabel og deres potensrækker.
4. Kurveintegraler og stamfunktioner i den komplekse plan.
5. Cauchy's sætninger
6. Anvendelser af Cauchy's sætninger: Udvikling af holomorfe funktioner i potensrækker, harmoniske funktioner, lokal uniform konvergens, Liouville's sætning, algebraens fundamentalsætning.
7. Argument, logaritme, potens, herunder n'te rødder og Riemannfladen
for kvadratroden intuitivt.
8. Nulpunkter og poler, meromorfe funktioner og Laurentrækker.
9. Cauchy's residuesætning, Rouché's sætning og anvendelser vedrørende
udregning af integraler and summen af uendelige rækker.
10. Maksimumprincippet.
11. Möbius transformationer.
Viden:
Beherske de fundamentale begreber holomorfi,
Cauchy-Riemann's ligninger, komplekse kurveintegraler,
stamfunktioner, nulpunkter, isolerede singulariteter, poler,
essentielle singulariteter,
residuer, harmoniske funktioner, Möbius transformationer,
argumentvariation og omløbstal. Ovenstående omfatter både
forståelse af det teoretiske indhold og evne til at afgøre om en
bestemt
egenskab gælder i konkrete eksempler.
Færdigheder:
To færdigheder er centrale: Opgaveløsning og matematisk
ræsonnement.
Ved kursets afslutning forventes studenterne at kunne følgende:
Beherske beregninger med komplekse tal involverende addition,
subtraktion, multiplikation, division, roduddragning,
potensopløftning og grænseværdier.
Udføre beregninger med potensrækker og kunne gøre brug af
potensrækkerne for de elementære
funktioner: de trigonometriskse, de hyperbolsle, logaritmer og
eksponential funktioner.
Bestemme værdien af konkrete integraler og summer baseret på
Cauchy's sætninger, specielt residuesætningen.
Afgøre punktvis, uniform og lokalt uniform konvergens of følger og
uendelige rækker af holomorfe funktioner. Finde potensrækker og
Laurentrækker for
konkrete funktioner.
Kompetencer:
De studerende forventes at have lært, at ideer og metoder fra
kompleks analyse kan give en dybere forståelse af problemer fra
reel analyse end det er muligt at opnå ved udelukkende at
arbejde i det reelle område. De lærer vigtige forskelle mellem
resultater i reel og kompleks analyse. De forventes at
beherske et vist antal nøgleresultater på en sådan måde, at de kan
reproducere beviserne og anvende dem i logiske ræsonnementer
på beslægtede problemstillinger.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 31
- Forberedelse
- 112
- Forelæsninger
- 35
- Teoretiske øvelser
- 28
- I alt
- 206
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.3 timers skriftlig prøve i to dele af 90 minutter. Efter 90 minutter samles besvarelsen af første del.
- Krav til indstilling til eksamen
- Det er en forudsætning for at kunne gå til den skriftlige eksamen at 2 ud af 3 stillede opgavesæt er løst tilfredsstillende.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
I de første 90 minutter af den skriftlige eksamen er ingen hjælpemidler tilladt. De studerende blilver bedt om at reproducere definitioner og beviser fra
kursusmaterialet.De sidste 90 minutters bliver de studerende bedt om at løse opgaver og de har nu adgang til at bruge bøger, noter og almindelige lommeregnere, men de må ikke have internetadgang, så PC'er og lignende er ikke tilladt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Én intern eksaminator.
Kriterier for bedømmelse
De studerende skal vise, at de har tilegnet sig en tilfredsstillende del af den viden, færdighed og kompetence, som er beskrevet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NMAA05069U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Matematiske Fag
Kursusansvarlige
- Christian Berg (berg@math.ku.dk)