NIGB14027U Naturpleje og plejeplanlægning
Conservation Management of Protectet Natural and Semi-natural Habitats
Kursusforløbet er kort og intensivt. Det er i høj grad baseret på
undervisning i felten, hvor praktisk naturpleje sættes i en
teoretisk og økologisk sammenhæng.
Ny viden fra forskning kobles med praktiske erfaringer.
Plejemetoder demonstreres og diskuteres.
De studerende trænes i at vurdere naturtilstand, plejebehov og
bæreevne gennem en række øvelser, ligesom der indgår øvelser i
at formulere målbare målsætning og skitsere en plejeplan.
Der arbejdes med naturtyper og -arter, der er beskyttet iht.
Habitatdirektivet og deres plejebehov i forhold til at
vedligeholde eller genskabe en gunstig bevaringstilstand
samt naturtyper omfattet af Naturbeskyttelseslovens § 3;
- overdrev
- ferske enge
- moser
- strandenge
- heder og kystklitter
- vandløb og søer
desuden indgår skovtyper som egekrat og elle-/askesump.
Det er vægtet højt at koble teoretisk viden til praksis og de
problemstillinger man møder
i naturforvaltningen.
Kursets hovedmålsætning er at give en indføring i naturpleje af
lysåbne natur- og skovtyper set i en økologisk og praktisk
sammenhæng.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at:
- Have viden om de mest almindelige danske naturtyper, herunder de
vigtigste habitatnaturtyper
- Have viden om urter, træer og buske, der er karakteristiske for
de forskellige naturtyper
- Have indblik i naturtypers dynamik og succession
- Have viden om indikatorer for naturkvalitet
- Have viden om forskellige plejemetoder, deres potentiale og
begrænsninger
- Have indblik i effekten af forskellige plejemetoder på
artssammensætning, og struktur samt på jordbund.
Færdigheder:
- Være i stand til at beskrive, navngive og vurdere det
naturmæssige potentiale og plejebehov på et konkret naturareal
og opstille målsætninger for dets bevaringstilstand.
- Anvende forskellige metoder og indgreb, der kan føre til
målopfyldelse samt vurdere økologiske og økonomiske
konsekvenser heraf.
- Udarbejde plejeplan for konkret naturområde
- Formidle målsætninger for naturkvalitet og metoder til at
opnå/vedligeholde dem.
Kompetancer:
- Kunne omsætte teoretisk viden om naturtyper og deres økologi til
praktisk naturpleje
- Samarbejde med praktikere og teoretiske faggrupper om løsning af
naturplejeopgaver.
Buttenschøn, R.M. 2007. Græsning og Høslæt i naturplejen. Miljøministeriet. 248 sider.http://www.nst.dk/pub/
Buttenschøn, R.M. & Buttenschøn, J. 2011: Woodland grazing with cattle – effects of 25 years grazing. Landscape, Archaeology and Ecology Review - Animals, Man and Treescapes vol. 9, 122-127.
Ejrnæs, R., Nygaard, B. & Fredshavn, J.R. 2009: Overdrev, enge og moser. Håndbog i naturtypernes karakteristik og udvikling samt forvaltningen af deres biodiversitet. Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet. 76 s.
Fredshavn, J.R., Nygaard, B. & Ejrnæs, R. 2010. Naturtilstand på terrestriske naturarealer – besigtigelser af § 3-arealer. 2. udgave. Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet – Faglig rapport fra DMU nr. 792. http://www.dmu.dk/Pub/FR792.pdf
Gordon, I.J, Prins, H.H.T. (eds.) 2008: The Ecology of Browsing and Grazing. Springer (udvalgte kapitler- kopi udleveres).
Videnblade fra Park og Landskab serien, bl.a.
Baaner, L. 2011: Kommunal naturpleje – plejeret og plejepligt. nr. 6.0-28 og Naturpleje – lodsejerens forpligtigelser. nr. 6.0-29
Buttenschøn, R.M., Rasmussen K., 2000: Opfølgning af naturpleje. nr. 6.0-17, Forskningscentret for Skov & Landskab, Hørsholm 2000, 2pp.
Naturdata, Danmarks Miljøportal. http://www.miljoeportal.dk/Arealinformation/Data/
Desuden indgår en række vejledninger og artikler.
projektrapport som afslutning på kurset, og som indgår i grundlag for bedømmelsen af kurset som bestået/ikke bestået.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Ekskursioner
- 40
- Forberedelse
- 20,5
- Forelæsninger
- 20
- Praktiske øvelser
- 8
- Projektarbejde
- 40
- Vejledning
- 5
- I alt
- 137,5
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Løbende bedømmelseSkriftlig afleveringProjektrapport med mundtlig individuelle
fremlæggelser, hvor hver studerende besvarer spørgsmål fra
eksaminator og diskuterer resultater i relation til problemformulering,
generelle terorier og erafringer fra praksis - Krav til indstilling til eksamen
- Tilstedeværelse ved 80 % af undervisningen/øvelserne, godkendelse af 2 mundtligt og/eller skriftligt fremlagte ekskursions- eller øvelsesreferater
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
De studerende skal i deres mundtlige og skriftlige fremlæggelser
demonstrere at de har opnået den indsigt og de færdigheder og
kompetancer, der er indholdt i målbeskrivelsen.
Vægtning: Mundtlig/skriftlig referater fra ekskursioner/øvelser 20
%, skriftlig rapport 50 % individuel presentation og
diskussion 30 %
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIGB14027U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
- 2 ugers Sommerkursus (uge 33-34)
- Kursuskapacitet
- maks. 25 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Karsten Raulund-Rasmussen (krr@ign.ku.dk)
Undervisere
Rita Merete Buttenschøn (kursusansvarlig)
Ud over de kursusansvarlige, der er gennemgående faglige personer i
forløbet, indgår praktikere, der arbejder med naturforvaltning i
offentlig og privat regi samt andre fagligt kompetente
personer.