NIFB13002U Videnskabsteori for husdyrvidenskab
Philosophy of Domestic Animal Science
De studerende præsenteres for husdyrfaglige problemstillinger anskuet i et videnskabsteoretisk og etisk perspektiv. De introduceres til videnskabelig tankegang og centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger, herunder til spørgsmålet om, hvilke metoder der gør videnskab til noget særligt, til forskellen mellem redelig og uredelig videnskab, til forskellige forklaringstyper, herunder kausale forklaringer, til værdiers rolle i videnskaben og til videnskabelig usikkerhed. Derudover introduceres de til velfærdsmæssige og etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for hold og brug af dyr. I relation til dyreetiske overvejelser inddrages dyreværnslovgivning og anden relevant lovgivning, hvor dette er relevant. Endvidere præsenteres de for den historiske baggrund for udviklingen af hold af dyr og af moderne husdyrvidenskab, samt hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets videre udvikling.
Formålet med kurset er at give de studerende viden om en række
af de etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger, som
husdyrvidenskabsuddannelsens fagområder rejser. De studerende skal
opnå en forståelse af videnskabens samfundsmæssige roller og blive
i stand til kritisk at diskutere de muligheder og begrænsninger som
videnskaben rummer. Dermed får de studerende en basis for at forstå
deres egen faglighed i et bredere perspektiv og bliver i stand til
at kvalificere den samfundsmæssige diskussion om de etiske og
videnskabsteoretiske problemstillinger, som deres fag rejser.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Beskrive centrale
etiske teorier
- Beskrive centrale
begreber om dyrevelfærd
- Have kendskab til
dyreværnslovgivning og anden relevant lovgivning
- Beskrive centrale
videnskabsteoretiske begreber og problemer
- Identificere etiske og
videnskabsteoretiske problemstillinger i husdyrfaglig
sammenhæng
Færdigheder:
- Analysere spørgsmål i
relation til hold og brug af dyr med inddragelse af viden om etik
og lovgivning
- Analysere
vidensgrundlaget i udvalgte husdyrfaglige problemstillinger
ved hjælp af centrale videnskabsteoretiske begreber
Kompetencer:
- Diskutere
husdyrfaglige problemstillinger i et etisk og samfundsmæssigt
perspektiv
- Selvstændigt
identificere, tilegne sig og kritisk forholde sig til den
nødvendige videnskabelige information til afdækning af udvalgte
husdyrfaglige problemstillinger
- Formidle faglige,
etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger klart på skrift og
i tale
Der vil blive orienteret om litteraturen på kurset
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 96
- Forelæsninger
- 26
- Projektarbejde
- 50
- Teoretiske øvelser
- 30
- Vejledning
- 3
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 min.20 min. mundtlig eksamen med udgangspunkt i spørgsmål relateret til pensum trukket af den studerende ved eksamensstart. 20 min. forberedelse.
- Krav til indstilling til eksamen
- Aktiv deltagelse i gruppebaseret projektarbejde. Projektrapport afleveret og godkendt
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIFB13002U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Biologi og Husdyrvidenskab
Udbydende institutter
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
- Institut for Produktionsdyr og Heste
Kursusansvarlige
- Peter Sandøe (pes@sund.ku.dk)
Undervisere
Peter Sandøe, Stine B. Christiansen, Mickey Gjerris, Vagn Olsen og Trine Dich