NIDK12008U Coaching
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Coaching
Uddannelse
Kandidatuddannelse i
humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Kursusindhold
Eksistentialistisk-fænomenologiske og
socialkonstruktionistisk-narrative teorier; positiv-anerkendende
psykologi; narrativ-samskabende teori og praksisforståelse;
coachingrelationen; evidensbegreb; reflekterende praktikerteori;
relevante teorier i de specifikke praksiskontekster.
Målbeskrivelser
Viden
- udvikle dybdegående viden om og forståelse for et udvalg af relevante teorier inden for coaching og coachingpsykologien
- få grundlæggende kenskab til dialogfilosofi og –psykologi,
- udvikler forståelse og evner til at arbejde som reflekterende praktiker inden for coaching og beslægtede dialogformer
Færdigheder
- reflektere over coachingrelationen i teori og praksis og vurdere relationens betydning i konkret kontekster
- vurdere teorier og udvikle refleksionsevne mht. teori-praksiskobling, bl.a. ved at skrive logbog i.f.t. et antal gennemførte coachingsessioner (logbogsnotater vil indgå i selve hjemmeopgaven
- Udvide coaching fagets anvendelsesområder i forbindelse med specifik problemløsning
- Formidle forskningsbaseret viden og diskutere coachingprofesssionelle og videnskabelige problemstillinger
Kompetencer
- At være i stand til at relatere forskning og teori til forskellige arbejds- og udviklingssituationer, hvor coaching og coachingpsykologi kan være relevant
- At være i stand til at koble teorier til praksis og anvende coaching i praksis og relevante kontekster på et teori- og evidensbaseret niveau
- At udvikle en forståelse for sin egen rolle i coachingsammenhæng
Undervisningsform
Forelæsninger,
gruppeopgaver, studiegrupper samt øvelser.
Bemærkninger
Valgfrit modul på den
Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i
Idrætsvidenskab.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 38
- Forberedelse
- 74
- Forelæsninger
- 24
- Praktiske øvelser
- 70
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet Ved
færre end 10 tilmeldte kan kurset blive aflyst eller evt. afviklet
som projekt under vejledning.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minMundtlig eksamen på baggrund af 5-siders synopsis.
Eksamen er 10 min ekstra, hvis der gås op parvis. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
- Reeksamen som ordinær, dvs. der laves en ny synopsis med efterfølgende mundtlig eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives når:
- Den studerende ved eksamen har demonstreret en udtømmende viden om coachingens og coachingpsykologiens centrale teoretiske tilgange, hvor vedkommende udviser særlig originalitet i koblingen.
- Den studerende under eksamen har demonstreret evne og originalitet til at kunne inddrage andre relevante coachingpsykologiske teorier, hvor der desuden tages kritisk stilling til teoriernes relevans og betydning i konkrete coachingkontekster.
- Den studerende har demonstreret en sikker og original kobling mellem teori og praksis ved at fremlægge og bearbejde et konkret coachingprojekt og ved overbevisende at dokumentere, hvordan coaching og coachingpsykologi kan evidensbaseres gennem en teoretisk og forskningsbaseret forankring.
- Den studerende har demonstreret sikker anvendelse af fagets repræsentationsformer og standarder for rapportering.
- Opgaven fremstår som en helhed.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDK12008U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- B
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Reinhard Stelter (rstelter@nexs.ku.dk)
Sektionen for "Krop, læring og
identitet, AB-bygningen, Nørre Allé 55, 2200 Kbh. N, tlf. 35 32 08
66, e-mail rstelter@ifi.ku.dk
Gemt den
30-04-2013