NIDK10011U Idræt, individ og samfund
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Sport, the Individual and society
Uddannelse
kandidatuddannelse i
humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Kursusindhold
Idræt, individ og samfund
i det moderne og postmoderne belyst via
- udvalgte psykologiske og pædagogiske teorier/tilgange, f.eks. Merleau-Ponty, Dewey og Bruner.
- udvalgte sociologiske og kulturteoretiske tilgange, f.eks. Bourdieu, Foucault og Elias.
Målbeskrivelser
Viden:
De studerende skal have grundlæggende viden om faglige teorier, der belyser samspil mellem individ og samfund
De studerende skal have viden om de relevante teoriers anvendelse i relation til idræt og kropskultur
Færdigheder:
De studerende skal kunne sammenligne de forskellige teoriretninger og kunne analysere svagheder og styrker i de forskellige teorier
De studerende skal opnå færdigheder i at kunne analysere og reflektere over teoriernes relevans med henblik på at forstå idræt som genstandsfelt
Kompetencer:
De studerende skal kunne beskrive, analysere og vurdere aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og cases med et humanistisk-samfundsvidenskabeligt perspektiv
De studerende skal udvikle en forståelse for teoriernes betydning for deres fremtidige rolle som fx underviser, konsulent eller forsker
De studerende skal have grundlæggende viden om faglige teorier, der belyser samspil mellem individ og samfund
De studerende skal have viden om de relevante teoriers anvendelse i relation til idræt og kropskultur
Færdigheder:
De studerende skal kunne sammenligne de forskellige teoriretninger og kunne analysere svagheder og styrker i de forskellige teorier
De studerende skal opnå færdigheder i at kunne analysere og reflektere over teoriernes relevans med henblik på at forstå idræt som genstandsfelt
Kompetencer:
De studerende skal kunne beskrive, analysere og vurdere aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og cases med et humanistisk-samfundsvidenskabeligt perspektiv
De studerende skal udvikle en forståelse for teoriernes betydning for deres fremtidige rolle som fx underviser, konsulent eller forsker
Undervisningsmateriale
Litteratur oplyses før
kursusstart på Absalon
Undervisningsform
Forelæsninger,
gruppearbejder, øvelser, studenterpræsentationer og
diskussioner
Bemærkninger
Obligatorisk modul på den
Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i
idrætsvidenskab.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 62
- Forberedelse
- 200
- Forelæsninger
- 50
- Teoretiske øvelser
- 100
- I alt
- 412
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 48 timerSkriftlig 48 timers hjemmeopgave baseret på pensum med et centralt stillet spørgsmål. Max 10 sider.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives, når den studerende gennem en skriftlig
opgave udtømmende har demonstreret evne til
- at bearbejde pensum på en reflekteret og selvstændig måde.
- at begrunde tilvalg og fravalg med hensyn til valg af teoritilgang i forhold til egne/emperiske undersøgelsesemner.
- at kunne sammenligne de enkelte teoriretninger og analysere styrker og svagheder i de forskellige teorier.
- at gøre den udvalgte litteratur til genstand for en selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen.
- at demonstrere overblik over pensum og evne til at udvælge relevante dele af litteraturen til brug ved opgavebesvarelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDK10011U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- B
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Laila Ottesen (lottesen@nexs.ku.dk)
Sektionen for "Idræt, politik og
velfærd", tlf. 3532 1741 , E-mail: lottesen@ifi.ku.dk
Samt sektionen for "Idræt, identitet og læring".
Samt sektionen for "Idræt, identitet og læring".
Gemt den
30-04-2013