NIDB11013U Social integration og idræt (T-Social)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Social Integration and Sport (T-Social)
Uddannelse
Bacheloruddannelseni
idræt
Kursusindhold
Modulet tager
hovedsagelig udgangspunkt i humanistisk-samfundsvidenskabelig teori
og viden omkring udvalgte målgrupper, men viden om målgruppernes
sundhedsmæssige problemer vil blive en integreret del af modulet.
Fokus vil være på teori omkring marginalisering og social
integration, de individuelle og samfundsmæssige konsekvenser heraf
og gennemgang af undersøgelser m.h.t. udvalgte målgruppers relation
til fysisk aktivitet.
Målbeskrivelser
Være i stand til at overføre denne viden til den aktuelle situation for forskellige målgrupper og diskussioner i det danske samfund.
Opnå bredt kendskab til den potentielle effekt af fysisk aktivitet ift. socialt, kulturelt og sundhedsmæssigt inkluderende processer.
FÆRDIGHEDER
Kunne analysere den kulturelle og sociale konstruktion af etnicitet og handicap og opnå indsigt i betydningen af fysisk aktivitet for segregations- og integrationsprocesser.
KOMPETENCER
Være i stand til at integrere en teoretisk tilgang til problemer i multikulturelle samfund og kendskabet til idrættens muligheder for integration.
Kunne benytte teoretiske tilgange og tilgængelig information i bestræbelsen på at beskrive og analysere emnet.
Kunne perspektivere/diskutere hypoteser og resultater i forhold til den eksisterende viden.
VIDEN:
Opnå teoretisk viden om definitioner og teorier, der kan forklare og tydeliggøre marginaliserings- og integrationsprocesser samt problemer og muligheder hermed.Være i stand til at overføre denne viden til den aktuelle situation for forskellige målgrupper og diskussioner i det danske samfund.
Opnå bredt kendskab til den potentielle effekt af fysisk aktivitet ift. socialt, kulturelt og sundhedsmæssigt inkluderende processer.
FÆRDIGHEDER
Kunne analysere den kulturelle og sociale konstruktion af etnicitet og handicap og opnå indsigt i betydningen af fysisk aktivitet for segregations- og integrationsprocesser.
KOMPETENCER
Være i stand til at integrere en teoretisk tilgang til problemer i multikulturelle samfund og kendskabet til idrættens muligheder for integration.
Kunne benytte teoretiske tilgange og tilgængelig information i bestræbelsen på at beskrive og analysere emnet.
Kunne perspektivere/diskutere hypoteser og resultater i forhold til den eksisterende viden.
Undervisningsmateriale
Litteratur oplyses før
kursusstart på Absalon.
Faglige forudsætninger
Idræts- og
bevægelseskultur og Idræt, krop og læring eller
tilsvarende.
Undervisningsform
Forelæsninger, kollokvier og
gruppearbejde.
Bemærkninger
Modulet indgår i
bachelor-gymnasiefagpakken i idræt, som giver faglig kompetence til
at undervise i gymnasiet.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 40
- Forberedelse
- 114
- Forelæsninger
- 28
- Teoretiske øvelser
- 14
- Vejledning
- 10
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 4 ugerIndividuel hjemmeopgave med selvvalgt tema og med udgangspunkt i én målgruppe. Opgavebesvarelsen er baseret på pensum samt relevant litteratur. Maks. 10 sider.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:
Karakteren 12 gives når
Karakteren 12 gives når
- Eksaminanden i eksamensopgaven har demonstreret, at han/hun har foretaget en velorganiseret og velovervejet undersøgelse af en relevant problemstilling ift. konteksten idræt og social integration med overvejelser om undersøgelsens originalitet, de valgte teoretiske tilgange samt en kritisk analyse af litteraturen og de af undersøgelsen fremkomne resultater.
- Eksaminanden i sin opgave har demonstreret evne til at kunne præsentere, analysere, sammenfatte/konkludere og har desuden taget kritisk stilling til de opnåede resultater og kan perspektivere/diskutere disse i forhold til relevant udvalgt litteratur.
- Eksaminanden har demonstreret sikker anvendelse af fagets repræsentationsformer og standarder for rapportering.
- Eksaminanden har demonstreret beherskelse af kursets centrale emner, evne og overblik i forhold til den udvalgte problemstilling.
- Opgaven fremstår som en helhed.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDB11013U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- 45
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Gertrud Ursula Pfister (8-6d766c6f797a6b7846746b7e7934717b346a71)
Sektionen for "Idræt, politik og
velfærd", Nørre Allé 55, 2200 København N
Tlf nr: 35 32 08 61, E-mail: gpfister@ifi.ku.dk
Tlf nr: 35 32 08 61, E-mail: gpfister@ifi.ku.dk
Undervisere
Gertrud Pfister
Andre undervisere fra NEXS
Gemt den
30-04-2013