NIDB11009U Ungdom og idræt - idrætsspecialisering (PT-Ung)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Youth in Sport – Sport Specialization (PT-Ung)
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
idræt
Kursusindhold
Kurset består af en
obligatorisk del og valg mellem to specialiseringsretninger -
”Talentudvikling” eller ”Idrætsundervisning af unge”.
Den obligatoriske del af ”Ungdom og Idræt” belyser ungdomsspecifikke forhold af betydning for idrætsundervisning for denne målgruppe og teoretisk/praktiske problemstillinger der er forbundet med læring/træning af unge – herunder fokus på gymnasieundervisning.
Hver studerende vælger derudover mellem følgende 2 specialiseringer: ”Talentudvikling” eller ”Idrætsundervisning af unge”.
Den obligatoriske del af ”Ungdom og Idræt” belyser ungdomsspecifikke forhold af betydning for idrætsundervisning for denne målgruppe og teoretisk/praktiske problemstillinger der er forbundet med læring/træning af unge – herunder fokus på gymnasieundervisning.
Hver studerende vælger derudover mellem følgende 2 specialiseringer: ”Talentudvikling” eller ”Idrætsundervisning af unge”.
I specialiseringen, ”Talentudvikling”, arbejdes med basketball som genstandsfelt i forhold til talentudvikling og hertil hørende begreber og problemstillinger. For at fremme forståelsen af underliggende temaer arbejdes indledningsvis med en avanceret tilgang til tekniske og taktiske aspekter af basketball. Den studerende vil i kurset skulle fordybe sig i egenskaber som en given positionsspecifik spiller skal mestre både som individ og som holdspiller i et angrebs- og forsvarstaktisk perspektiv. I forløbet vil der arbejdes med perspektivering til andre idrætter og deres talentudviklingsmiljøer.
Specialiseringen ”Idrætsundervisning af unge” giver en introduktion til de tre færdighedsområder i gymnasiebekendtgørelsen for idræt med praktisk/teoretisk udvikling af færdigheder i hhv. boldspil, musik og bevægelse samt klassiske og nye idrætter med fokus på ungdomskulturer. I en kobling mellem de praktisk/teoretiske kurser og en pædagogisk-didaktisk del arbejdes med undervisningsforløb, hvor studerende i grupper skal tilrettelægge og gennemføre undervisning for en gymnasieklasse, hvor alle færdighedsområder kommer i spil. Der arbejdes med pædagogiske og didaktiske teorier med fokus på kropslighedens rolle i undervisnings-og læreprocesser, underviserroller, underviserkompetencer, kommunikation og undervisningstilgange/metoder og der gives en introduktion til kvalitativ videoobservation som metode til at analysere og udvikle undervisningspraksis.Målbeskrivelser
Viden: Kendskab til særlige læringsmæssige,
sociologiske, didaktiske, pædagogiske og psykologiske
problemstillinger i forhold til idræt og bevægelseskultur og
involvering/engagement for unge.
Kompetencer: At kunne koble den teoretiske baggrundsviden med kendskab og analytisk indsigt i de valgte idrætsdiscipliner. Kunne omsætte denne i praksis til bevægelsesaktiviteter og sammenhængende forløb i forskellige ungdoms- trænings og uddannelsesmiljøer.
Færdigheder: Opnå praktiske færdigheder indenfor den valgte specialisering - herunder kunne sammensætte trænings-/undervisningsforløb i den givne disciplin med fokus på undervisning, træning og fysiske aktiviteter for udvalgte ungdomsmiljøer/grupper.
At kunne sætte sig ind i og afvikle en specifik/udvalgt praksis situation med en eksperimenterende tilgang til træning og performance.
Kompetencer: At kunne koble den teoretiske baggrundsviden med kendskab og analytisk indsigt i de valgte idrætsdiscipliner. Kunne omsætte denne i praksis til bevægelsesaktiviteter og sammenhængende forløb i forskellige ungdoms- trænings og uddannelsesmiljøer.
Færdigheder: Opnå praktiske færdigheder indenfor den valgte specialisering - herunder kunne sammensætte trænings-/undervisningsforløb i den givne disciplin med fokus på undervisning, træning og fysiske aktiviteter for udvalgte ungdomsmiljøer/grupper.
At kunne sætte sig ind i og afvikle en specifik/udvalgt praksis situation med en eksperimenterende tilgang til træning og performance.
Undervisningsmateriale
Litteratur oplyses før
kursusstart på Absalon
Faglige forudsætninger
Det anbefales at man har
gennemgået 1. års praktisk-teoretiske moduler.
Undervisningsform
Praktisk-teoretiske oplæg
fra undervisere, forelæsninger, studiebesøg, gruppearbejde og
praktisk-teoretiske fremlæggelser fra studerende.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 40
- Forberedelse
- 42
- Forelæsninger
- 14
- Praktiske øvelser
- 70
- Projektarbejde
- 40
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Praktisk mundtlig prøve, 60 minSkriftlig afleveringDen studerende vælger ved kursustilmelding hvilken specialisering de ønsker at følge og inden for denne specialisering udarbejdes 5-6 siders synopsis/oplæg/drejebog som danner grundlag for den praktiske/mundtlige eksamen. Det skriftlige oplæg udarbejdes i grupper af 2-6 studerende, som afvikler den praktiske del af eksamen sammen og efterfølgende eksamineres individuelt. Det skriftlige oplæg og den praktisk/mundtlige prøve vægtes lige.
- Krav til indstilling til eksamen
- Der gælder et krav om registreret aktiv deltagelse i mindst 80
procent af al undervisning ved hver enkelt selvstændigt evalueret
del af fagelementet. Ved aktiv deltagelse forstås: at den
studerende indgår i undervisningen ved aktiv handling. Dvs. ved at
udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som
foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give
feed back, coache etc. Hvis kravet om aktiv deltagelse ikke er
opfyldt, gives bedømmelsen -3 uanset bedømmelsen af andre delkrav.
Desuden skal delopgaver eller praksisfærdighedsniveau i de enkelte studieelementer være bestået i de studieelementer som ikke udtrækkes til eksamen (vurderes alene af underviseren). - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
- Delelementer, der allerede er bestået ved en tidligere
eksamenstermin kan genafleveres uden genbedømmelse ved reeksamen.
Det gælder også eventuelle skriftlige gruppeopgaver, der danner
grundlag for en individuel bedømmelse.
Har den studerende ikke tidligere medvirket i gruppeopgave, skal tilsvarende opgave udarbejdes individuelt.
Et opfyldt krav om aktiv deltagelse kan ”genbruges” de første tre eksamensmuligheder efter registreringen.
Kriterier for bedømmelse
- Kriteriebeskrivelse for karakteren
12:
Karakteren 12 gives, når den studerende demonstrerer evne til: - At kunne integrere praktisk udførelse/afvikling af forløb i de udvalgte specialiseringer med teoretisk viden om ungdomsgruppen/gymnasieuddannelserne som en specifik og prioriteret målgruppe. Dvs. den studerende behersker og kan kombinere praktiske kompetencer fra udvalgte specialiseringer med overordnede didaktiske overvejelser ift. ungdomsgruppen.
- At kunne forevise udvalgte praksiselementer og udnytte sine bevægelsesmæssige kvaliteter i forhold til læringsforløb og specifikke træningssituationer.
- At kunne analysere og begrunde den specifikke praksissituation i forhold målgruppen og justere/differentiere praksis i forhold til målgruppens forudsætninger og den studerendes egne kropslige kompetencer.
- At kunne tilpasse praksis til den givne målgruppe og hvor det er relevant kunne udvikle nye praksis- og træningsformer der er målrettet til ungdomsgruppen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDB11009U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- B og C
- Kursuskapacitet
- Maksimalt 60 studerende i alt og 35 pr P/T-specialisering
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Lars Nybo (4-7f8a7380517f7689843f7c863f757c)
Sektionen for "Integreret
fysiologi", August Krogh Bygningen, Universitetsparken 13,
2100 København Ø, Tlf:35 32 16 20, E-mail:
lnnielsen@ifi.ku.dk
Gemt den
24-07-2013