NIDB11006U Undervisning og kommunikation i idræt (T-UvIdr)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Teaching and Communication in Sport and Exercise (T-UvIdr)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i idræt
Kursusindhold
Pædagogiske og didaktiske teorier med fokus på underviserroller, underviserkompetencer, det professionspersonlige og undervisningstilgange. Teorier om krop, kommunikation og kropslighedens rolle i undervisnings- og læreprocesser. Teori om aktions- og praktikerforskning og introduktion til kvalitativ videoobservation og oplevelsesbeskrivelser som metoder til at analysere og udvikle undervisningspraksis (inkl. arbejde med kvalitativt videoanalyseprogram og videoredigering). Undervisningspraktik i selvvalgt idrætslig iscenesættelse med fokus på de studerendes personlige og kropslige udvikling i relation til undervisningsprocessen samt udvikling og begrundelse af personligt didaktisk koncept (inkl. supervision fra medstuderende og holdets vejledere).
Målbeskrivelser

Viden:

  • Den studerende skal udvikle sin faglige viden om pædagogiske og didaktiske begreber og teorier.

Færdigheder:

  • Den studerende skal have kendskab til og kunne anvende metoder (videooptagelse og oplevelsesbeskrivelser), der er relevante i relation til forskning i egen praksis.
  • Den studerende skal kunne analysere udvalgte situationer fra undervisning kvalitativt ud fra videooptagelser og oplevelsesbeskrivelser og kunne samle klip fra undervisning og oplevelser af undervisning i helheder, der belyser udvalgte didaktiske problematikker.

Kompetencer:

  • Den studerende skal opnå fortrolighed med at anvende pædagogisk-didaktiske begreber i beskrivelser, analyser og kritisk refleksion over undervisnings- og læreprocesser i idræt. 
  • Den studerende skal kunne planlægge, gennemføre og evaluere undervisning under inddragelse af viden om målgruppen og forståelse for deres læreprocesser.
  • Den studerende skal kunne udvikle sin egen undervisningspraksis under inddragelse af relevant didaktisk og pædagogisk teori samt erfaringer fra egen undervisningspraksis og på baggrund af en bevidsthed om egen underviserrolle.
  • Den studerende skal på baggrund af undervisningspraktik kunne udvikle et personligt didaktisk koncept (en egen undervisningsfilosofi).
  • Den studerende skal med baggrund i teori og praktisk bevidsthed kunne forholde sig til det kropsliges rolle i formidlings- og læringssituationer samt til forskellige krops- og læringsforståelsers betydning for undervisning i idræt.
  • Den studerende skal på baggrund af erfaringer i praktikforløb kunne fremlægge relevant pædagogisk-didaktisk problemstilling fra egen undervisningspraksis og kunne anvende pædagogiske og didaktiske teorier i analyse af problemstillingen.

Van Manen, M. (2002). The tone of teaching. London, Ontario: The Althouse Press.

Øvrig kitteratur oplyses før kursusstart på Absalon
Læring i idrætspraksis eller tilsvarende.
Oplæg fra undervisere og studerende, gruppeøvelser, plenumdiskussioner, opponentvirksomhed, praktik med studieopgave.
Valgmodul på bacheloruddannelsen i Idræt.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 56
  • Forberedelse
  • 56
  • Forelæsninger
  • 28
  • Praktiske øvelser
  • 38
  • Projektarbejde
  • 28
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min
Eksamen er individuel mundtlig og tager udgangspunkt i erfaringer fra praktik, synopsis og filmklip.

*Synopsis om pædagogisk-didaktisk problemstilling i relation til krop, kommunikation og undervisning i idræt.
*Obligatorisk inddragelse af analyse af videooptagelser og oplevelsesanalyser og på baggrund af udvalgte klip og fortællinger udarbejdelse af en lille film, der illustrerer den valgte problemstilling.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives når eksaminanden har demonstreret evne til:
  • At kunne udforme en synopsis med en relevant didaktisk problemstilling, der undersøges med inddragelse af praksiserfaringer, videoklip fra praksis og inddragelse af relevant teori.
  • At vise evner til at undervise med bevidsthed om kropslighedens rolle i undervisnings- og kommunikationsprocesser, kunne formidle praksiserfaringer på en kropsligt, indlevet måde og kunne forholde sig kritisk reflekteret til kropsbegreber i idrætsundervisning.
  • At demonstrere stort teoretisk overblik og kunne forholde sig kritisk reflekteret til valgte teoriers styrker og begrænsninger i forhold til den undersøgte praksis.
  • At kunne gennemføre grundige, selvstændige og nuancerede analyser og evalueringer af undervisningspraksis med baggrund i forskellige didaktiske niveauer.
  • Eksperimenteren, nytænkning og selvstændighed i forhold til form og indhold i undervisningspraktik, synopsis og mundtlig fremlæggelse, der reelt kan bidrage til at udvikle viden om praksis og bidrage med forslag til udvikling og forbedringer begrundet i praksiserfaringer og kvalificerede analyser koblet med relevante teorier.
  • At kunne forholde sig kritisk til egne valg og fravalg i opgaven.