NIDB11006U Undervisning og kommunikation i idræt (T-UvIdr)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Teaching and Communication in Sport and Exercise (T-UvIdr)
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
idræt
Kursusindhold
Pædagogiske og didaktiske
teorier med fokus på underviserroller, underviserkompetencer, det
professionspersonlige og undervisningstilgange. Teorier om krop,
kommunikation og kropslighedens rolle i undervisnings- og
læreprocesser. Teori om aktions- og praktikerforskning og
introduktion til kvalitativ videoobservation og
oplevelsesbeskrivelser som metoder til at analysere og udvikle
undervisningspraksis (inkl. arbejde med kvalitativt
videoanalyseprogram og videoredigering). Undervisningspraktik i
selvvalgt idrætslig iscenesættelse med fokus på de studerendes
personlige og kropslige udvikling i relation til
undervisningsprocessen samt udvikling og begrundelse af personligt
didaktisk koncept (inkl. supervision fra medstuderende og holdets
vejledere).
Målbeskrivelser
Viden:
- Den studerende skal udvikle sin faglige viden om pædagogiske og didaktiske begreber og teorier.
Færdigheder:
- Den studerende skal have kendskab til og kunne anvende metoder (videooptagelse og oplevelsesbeskrivelser), der er relevante i relation til forskning i egen praksis.
- Den studerende skal kunne analysere udvalgte situationer fra undervisning kvalitativt ud fra videooptagelser og oplevelsesbeskrivelser og kunne samle klip fra undervisning og oplevelser af undervisning i helheder, der belyser udvalgte didaktiske problematikker.
Kompetencer:
- Den studerende skal opnå fortrolighed med at anvende pædagogisk-didaktiske begreber i beskrivelser, analyser og kritisk refleksion over undervisnings- og læreprocesser i idræt.
- Den studerende skal kunne planlægge, gennemføre og evaluere undervisning under inddragelse af viden om målgruppen og forståelse for deres læreprocesser.
- Den studerende skal kunne udvikle sin egen undervisningspraksis under inddragelse af relevant didaktisk og pædagogisk teori samt erfaringer fra egen undervisningspraksis og på baggrund af en bevidsthed om egen underviserrolle.
- Den studerende skal på baggrund af undervisningspraktik kunne udvikle et personligt didaktisk koncept (en egen undervisningsfilosofi).
- Den studerende skal med baggrund i teori og praktisk bevidsthed kunne forholde sig til det kropsliges rolle i formidlings- og læringssituationer samt til forskellige krops- og læringsforståelsers betydning for undervisning i idræt.
- Den studerende skal på baggrund af erfaringer i praktikforløb kunne fremlægge relevant pædagogisk-didaktisk problemstilling fra egen undervisningspraksis og kunne anvende pædagogiske og didaktiske teorier i analyse af problemstillingen.
Undervisningsmateriale
Van Manen, M. (2002). The tone of teaching. London, Ontario: The Althouse Press.
Øvrig kitteratur oplyses før kursusstart på AbsalonFaglige forudsætninger
Læring i idrætspraksis
eller tilsvarende.
Undervisningsform
Oplæg fra undervisere og
studerende, gruppeøvelser, plenumdiskussioner, opponentvirksomhed,
praktik med studieopgave.
Bemærkninger
Valgmodul på
bacheloruddannelsen i Idræt.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 56
- Forberedelse
- 56
- Forelæsninger
- 28
- Praktiske øvelser
- 38
- Projektarbejde
- 28
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minEksamen er individuel mundtlig og tager udgangspunkt i erfaringer fra praktik, synopsis og filmklip.
*Synopsis om pædagogisk-didaktisk problemstilling i relation til krop, kommunikation og undervisning i idræt.
*Obligatorisk inddragelse af analyse af videooptagelser og oplevelsesanalyser og på baggrund af udvalgte klip og fortællinger udarbejdelse af en lille film, der illustrerer den valgte problemstilling. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives når eksaminanden har demonstreret evne
til:
- At kunne udforme en synopsis med en relevant didaktisk problemstilling, der undersøges med inddragelse af praksiserfaringer, videoklip fra praksis og inddragelse af relevant teori.
- At vise evner til at undervise med bevidsthed om kropslighedens rolle i undervisnings- og kommunikationsprocesser, kunne formidle praksiserfaringer på en kropsligt, indlevet måde og kunne forholde sig kritisk reflekteret til kropsbegreber i idrætsundervisning.
- At demonstrere stort teoretisk overblik og kunne forholde sig kritisk reflekteret til valgte teoriers styrker og begrænsninger i forhold til den undersøgte praksis.
- At kunne gennemføre grundige, selvstændige og nuancerede analyser og evalueringer af undervisningspraksis med baggrund i forskellige didaktiske niveauer.
- Eksperimenteren, nytænkning og selvstændighed i forhold til form og indhold i undervisningspraktik, synopsis og mundtlig fremlæggelse, der reelt kan bidrage til at udvikle viden om praksis og bidrage med forslag til udvikling og forbedringer begrundet i praksiserfaringer og kvalificerede analyser koblet med relevante teorier.
- At kunne forholde sig kritisk til egne valg og fravalg i opgaven.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDB11006U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C2
- Kursuskapacitet
- 35
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Charlotte Svendler Nielsen (csnielsen@nexs.ku.dk)
Sektionen for "Krop, læring og
identitet", Nørre allé 55, 2200 København N, Tlf nr: 35 32 08
30, E-mail: csnielsen@ifi.ku.dk
Gemt den
19-08-2014