NIDB11005U Funktionel neurobiologi (T-Neuro)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Functional Neurobiology (T-Neuro)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i idræt
Kursusindhold
Tema 1:
  • Basal neurofysiologi
  • Oversigt over det motoriske system
  • Bevægelsesteori
  • Metoder til undersøgelse af human motorik
Tema 2:
  • Motoriske funktioner som visuomotorisk kontrol, balance, gang mv.
Tema 3:
  • Motorisk indlæring 
Tema 4:
  • Motorisk kontrol med særlig fokus på børn og ældre
Tema 5:
  • Motorisk kontrol 'going wrong' med fokus på betydningen af skader på bevægeapparatet og centralnervesystemet samt idrætsskader
  • Motorisk kontrol og udtrætning (fatigue)
  • Motorisk kontrol og rehabilitering
Målbeskrivelser

Viden

Deltagere på kurset skal:

  • opnå generel viden om hvordan bevægelser genereres, kontrolleres og optimeres af centralnervesystemet.
  • opnå bredt kendskab til hvilke områder og netværk i hjernen og rygmarven, der er involveret i genereringen, styringen og optimeringen af bevægelser. Herunder kende til funktionen og betydningen af sensoriske feedback mekanismer og integrationen af disse på forskellige niveauer i centralnervesystemet.
  • opnå bredt kendskab til neurofysiologiske undersøgelsesmetoder af menneskets motorik
  • opnå bredt kendskab til betydningen af skader, smerter og udtrætning for menneskets motorik

Kompetencer

Deltagere på kurset skal:

  • kunne forklare hvordan forskellige områder og netværk i hjernen og rygmarven er involveret i genereringen, styringen og også optimeringen af bevægelse.
  •  kunne redegøre for mekanismer i centralnervesystemet, der er af betydning, når der opstår skader på bevægeapparatet og centralnervesystemet og i relation til smerter og træthed. I forlængelse heraf skal den studerende kunne diskutere betydningen og effekter af træning/rehabilitering for centralnervesystemet og menneskets motoriske funktion.
  • Kunne sætte faget i relation til samfundet, tage stilling til relaterede biologisk-etiske problemstillinger.

Færdigheder

Deltagere på kurset skal: 

  • kunne integrere denne viden, for derigennem at kunne forstå årsagssammenhænge og tilegne sig specifik, detaljeret viden om teorier/mekanismer af betydning for menneskets motorik
  • kunne anvende viden om menneskets motoriske funktion som teoretisk baggrund for planlægningen af træningsforløb.
  • kunne designe og udføre (simple) eksperimentelle forsøg der tester en problemstilling relateret til menneskets motorik.
  • kunne formidle eksperimentelle forsøgsresultater samt perspektivere og diskutere disse i forhold til eksisterende fysiologisk viden indenfor pensum og relevant udvalgt litteratur.
Undervisningsmaterialet består af lærebogskapitler, oversigtsartikler (reviews) og originale videnskabelige artikler. Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
Fysiologi eller tilsvarende
Forelæsninger samt studenteraktiverende aktiviteter herunder praktiske demonstrationer, diskussioner og laboratorie-øvelser.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Forberedelse
  • 91
  • Forelæsninger
  • 40
  • Praktiske øvelser
  • 7
  • Projektarbejde
  • 60
  • Teoretiske øvelser
  • 7
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 min
Den mundtlige eksamen er baseret på en diskussion af en af den studerendes temaopgaver (tilfældigt udtrukket). Eksamen er uden forberedelse.
Krav til indstilling til eksamen
I løbet af kurset udarbejder den studerende 4 temaopgaver (synopser), én til hvert af kursets Tema 2-5. Temaopgaver genafleveres inden den endelige eksamen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives når:
  • Eksaminanden har demonstreret sikker anvendelse af fagets terminologi og forståelse for mekanismer involveret i centralnervesystemets kontrol af bevægelse.
  • Eksaminanden igennem sin præstation - præsentation og diskussion af sin temaopgave har demonstreret beherskelse af kursets centrale neurobiologiske emner (se målbeskrivelse).
  • Eksaminanden har demonstreret evnen til at identificere og analysere og diskutere en problemstilling indenfor det relevante tema  
  • Eksaminanden har demonstreret en overbevisende evne til at diskutere og tage kritisk stilling til den udvalgte problemstilling og kan diskutere/perspektivere denne i forhold til pensum og relevant udvalgt litteratur.
  • Præstationen fremstår som en helhed.