NIDA08002U Krop, narrativitet og identitet

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Body, Narrative and Identity

Uddannelse
Kandidatuddannelse i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Kursusindhold
  • teori om bevægelsens og begivenhedens fænomenologi og narrativ teori om identitet med særligt fokus på kroppens, bevægelsens og idrættens betydning for identitet/selvoplevelse
  • kvalitativ metode med fokus på fænomenologisk og narrativ analyse og fortolkning i et æstetisk-fænomenologisk, psykologisk og kulturanalytisk perspektiv med særlig vægt på at belyse forholdet mellem krop, identitet, kultur og virkelighed
  • teori om embodiment og narrativitet
  • teori om embodiment og den virtuelle krop
  • udvalgte temaer i forskellige bevægelsesscener, f.eks.:
    - Kroppen og bevægelsen i hverdagen
    - Idrættens og sportens æstetik
    - Kroppens og idrættens billeder herunder også fotografi, video, kunst
Målbeskrivelser
Den studerende skal opnå følgende:

Viden:

kvalitativ forskningsbaseret viden om krop, narrativitet og identitet.

Skal have viden om fagområdets praksis og central anvendt teori og metode.

Skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå fagets anvendelse af teori og metode.

Skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber.

Færdigheder:

Kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til fænomenologisk og narrativ analyse og fortolkning af konkrete praksisnære problemstillinger.

Kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder i konkrete narrative case eksempler.

Kompetencer:

Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer.

Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang.

Engel, L, Rønholt, H., Svendler Nielsen, C. Whinther, H. (2006) Bevægelsens Poetik - om den æstetiske dimension i bevægelse. København: Museum Tusculanums Forlag

Fogh Kirkeby, Ole (2007) Skønheden sker - begivenhedens æstetik. København: Forlaget Samfundslitteratur. (kapitel 1,2, 6, 12-18)
Bestået eller fulgt de to obligatoriske kurser i blok 1 og 2 på en Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i idrætsvidenskab eller tilsvarende.
Forelæsninger, gruppeøvelser, studiebesøg.
Der indlægges 1-2 ekskursioner til udvalgte relevnte begivenheder (f.eks. en sportsbegivenhed, en performance, et galleri el. andet)som udgangspunkt for en narrativ analyse.
Valgfrit modul på den Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i Idrætsvidenskab.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Ekskursioner
  • 6
  • Forberedelse
  • 136
  • Forelæsninger
  • 24
  • Kollokvier
  • 24
  • Praktiske øvelser
  • 6
  • Vejledning
  • 9
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 40 min
Skriftlig aflevering
Den studerende kan vælge mellem enten individuel synopsis med mundtlig eksamen (40 min. inkl.. votering) eller individuel skriftlig hjemmeopgave, begge med selvvalgt problemformulering inden for pensum og godkendelse af vejleder. Form og indhold af synopsis eller skriftlig opgave indgår i vurderingen. Opgaven må max fylde 15 normalsider á 2400 enheder.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:
  • Den studerende skal have forskningsbaseret viden om fagområdets praksis og centralt anvendt teori og metode inden for det givne fagområde.
  • Den studerende skal på overbevisende måde arbejde med sammenhænge mellem teori og praksis, og formidling af form-indhold-relation-betydning.
  • Den studerende skal kunne analysere og tage kritisk stilling til den videnskabelige litteratur inden for området.
  • Den studerende skal have oerbevisende færdighed og kompetancer i at præsentere en udvalgt problemastilling gennem eksemplarisk udvalgte narrative eller performative forskningsmåder.
  • Opgaven skal fremstå som en helhed, der er baseret på kursets pensum samt udvalgt videnskabelig litteratur inden for det valgte tema.