NIDA04043U Erfaring, identitet og involvering i idræt (T-Erfiden)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Experience, identity and sport involvement (T-Erfiden)
Kursusindhold
Teorier om erfaring,
oplevelse, emotioner og meningsskabende processer i udvalgte
idrætsscenarier og disse teoriers betydning for idrætspraksis og
identitetsudvikling. Teori og praksis om kvalitative metoder
og fænomenologiske og psykologiske teorier om krop,
psyke, verden med særlig fokus på kroppens og bevægelsens
betydning for udvikling af idrætskulturer og
for udvikling af vedvarende idræts- og
bevægelsesglæde.
Målbeskrivelser
VIDEN:
Skal have viden om fagområdets praksis og central anvendt teori og metode
Skal have viden om fagområdets praksis og central anvendt teori og metode
FÆRDIGHEDER:
Skal kunne anvende centrale metoder og redskaber samt kunne
anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse med
praksisnære problemstillinger inden for fagfeltet idræt,
identitet og involvering.
Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer
og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en
professionel tilgang.
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og
løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.
KOMPETENCER:
Skal kunne analysere, fortolke og vurdere praksisnære
problemstillinger samt opstille, vælge og
begrunde løsningsmuligheder.
Undervisningsmateriale
R. Stelter (1995) Oplevelse
og iscenesættelse-identitetsudvikling i idrætten.
København/Herning. DHL´s forlag/systime
Engel, L., Rønholt, H., Svendler Nielsen, C., Winther, H (2006) bevægelsens poetik - om den æstetiske dimension i bevægelse. København: Museum Tusculanums Forlag
Engel, L., Rønholt, H., Svendler Nielsen, C., Winther, H (2006) bevægelsens poetik - om den æstetiske dimension i bevægelse. København: Museum Tusculanums Forlag
Faglige forudsætninger
Idræts- og
bevægelseskultur og Idræt, krop og læring eller
tilsvarende.
Undervisningsform
Forelæsning, gruppeøvelser,
parinterviews, casestudier.
Bemærkninger
Valgfrit modul på
Bacheloruddannelsen i Idræt.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 150
- Forelæsninger
- 24
- Kollokvier
- 15
- Praktiske øvelser
- 10
- Vejledning
- 6
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet Ved
færre end 12 tilmeldte kan kurset blive aflyst.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minIndividuel, mundtlig eksamen på basis af en synopsis, som bygger på en problemstilling med relation til et konkret idrætsmiljø.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives når eksaminanden har demonstreret evne
til:
- At kunne udforme en synopsis med en problemstilling med stor relevans til fagfeltet.
- At bearbejde problemstillingen på en yderst selvstændig og kreativ måde ved at kombinere kursets teorier og metoder i relation til en konkret case fra idrætspraksis.
- At kunne arbejde yderst selvstændigt med relevante metoder.
- Ved den mundtlige eksamination at demonstrere selvstændige analyser af konkrete problemstillinger og analysere og perspektivere integration af teori og praksis.
- At kunne evaluere og vurdere kvaliteter og eventuelle mangler ved egen og andres undersøgelser af problemstillingen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDA04043U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- A1
- Kursuskapacitet
- 35
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Kursusansvarlige
- Lis Engel (lengel@nexs.ku.dk)
Sektionen for "Krop, læring og
identitet", Nørre Allé 55, 2200 Kbh. N, E-mail:
lengel@ifi.ku.dk
Gemt den
30-04-2013