NIDA04043U Erfaring, identitet og involvering i idræt (T-Erfiden)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Experience, identity and sport involvement (T-Erfiden)

Kursusindhold
Teorier om erfaring, oplevelse, emotioner og meningsskabende processer i udvalgte idrætsscenarier og disse teoriers betydning for idrætspraksis og identitetsudvikling. Teori og praksis om kvalitative metoder og fænomenologiske og psykologiske teorier om krop, psyke, verden med særlig fokus på kroppens og bevægelsens betydning for udvikling af idrætskulturer og for udvikling af vedvarende idræts- og bevægelsesglæde.
Målbeskrivelser
VIDEN:

Skal have viden om fagområdets praksis og central anvendt teori og metode

FÆRDIGHEDER:


Skal kunne anvende centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse med praksisnære problemstillinger inden for fagfeltet idræt, identitet og involvering.

Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer og deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang.

Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.

KOMPETENCER:

Skal kunne analysere, fortolke og vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille, vælge og begrunde løsningsmuligheder. 

R. Stelter (1995) Oplevelse og iscenesættelse-identitetsudvikling i idrætten. København/Herning. DHL´s forlag/systime

Engel, L., Rønholt, H., Svendler Nielsen, C., Winther, H (2006) bevægelsens poetik - om den æstetiske dimension i bevægelse. København: Museum Tusculanums Forlag
Idræts- og bevægelseskultur og Idræt, krop og læring eller tilsvarende.
Forelæsning, gruppeøvelser, parinterviews, casestudier.
Valgfrit modul på Bacheloruddannelsen i Idræt.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Forberedelse
  • 150
  • Forelæsninger
  • 24
  • Kollokvier
  • 15
  • Praktiske øvelser
  • 10
  • Vejledning
  • 6
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min
Individuel, mundtlig eksamen på basis af en synopsis, som bygger på en problemstilling med relation til et konkret idrætsmiljø.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives når eksaminanden har demonstreret evne til:
  • At kunne udforme en synopsis med en problemstilling med stor relevans til fagfeltet.
  • At bearbejde problemstillingen på en yderst selvstændig og kreativ måde ved at kombinere kursets teorier og metoder i relation til en konkret case fra idrætspraksis.
  • At kunne arbejde yderst selvstændigt med relevante metoder.
  • Ved den mundtlige eksamination at demonstrere selvstændige analyser af konkrete problemstillinger og analysere og perspektivere integration af teori og praksis.
  • At kunne evaluere og vurdere kvaliteter og eventuelle mangler ved egen og andres undersøgelser af problemstillingen.