NGEB10011U Problemorienteret projektarbejde (ProjGeog)
Problem-oriented project work (ProjGeog)
Kurset har til hensigt at lære de studerende at udarbejde en
videnskabelig akademisk opgave med en geografisk problemstilling på
elementært niveau, hvor der både lægges vægt på det
metodiske/opgave tekniske og det faglige indhold.
Kurset
giver gennem en række forlelæsninger en intoduktion til det
’problemorienterede’ projektarbejde, herunder pentagonmodellen, og
fomalia vedrørende opbygning og strukturering af videnskabelige
opgaver. Dernæst og sideløbende danner de studerende grupper og
finder emne, hvilket delvist er lærerstyret. Når grupperne er
etablerede, allokeres der en vejleder til hver gruppe og
undervisningen fortsætter via vejledning. Ved slutningen af blok 3
afleverer gruppen en projektbeskrivelse, der skal godkendes
internt. I blok 4 fortsætter undervisningen gennem vejledning, evt.
med enkelte plenumsamlinger for at adressere fælles
problemer.
Selvstændigt problemorienteret projektarbejde, gruppearbejde, udvælgelse af geografiemne, opstilling af videnskabelig problemstilling, problemformulering, indsamling af empiri, metodevalg, litteratursøgning, databehandling, analyse, opgavestrukturering, skrivning af videnskabelig akademisk opgave.
Færdigheder:
- erkende, indsamle, opstille, formulere, analysere og løse geografiske problemstillinger
- strukturere en mindre opgave
- samarbejde med medstuderende
- forståelse af hvad videnskab og videnskabelige praksis er
Kompetencer:
Uarbejdelse af videnskabelig akademisk opgave på elementært niveau.
Se kursushjemmeside på Absalon
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 14
- Projektarbejde
- 378
- Vejledning
- 20
- I alt
- 412
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minutterSkriftlig afleveringOpgaven udarbejdes løbende og afleveres i eksamensugerne. Prøven er uden forberedelse. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i opgaven og inddrager pensum. Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
- Ny mundtlig eksamen på baggrund af ny eller revideret opgave.
Kriterier for bedømmelse
Der henvises til målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NGEB10011U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- 110 studerende (1 hold)
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Lars Krogh (lk@ign.ku.dk)