NGEB10009U Grundlæggende magmatisk petrologi (PetIntro)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Basic magmatic petrology (PetIntro)
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i
geologi-geoscience
Kursusindhold
Grundlæggende fysiske og kemiske processer for dannelsen af bjergarter; magmatiske bjergarters petrografi og petrologi; introduktion til analysemetoder og laboratorier.
Målbeskrivelser
Viden:
Ved afslutning af kurset forventes den studerende at:
- kende den mineralogiske og teksturelle opbygning af de almindeligste magmatiske bjergarter og disses geokemiske og mineralogiske sammensætningsvariation;
- kende den principielle opbygning af skorpen mht. magmatiske bjergarter, definitionen af lithosfære og asthenosfære og variationen af tryk og temperatur gennem disse;
- kende principperne for dannelse og krystallisation af magma ved opsmeltning af kappen og fraktioneret krystallisation i skorpen;
- kende viskositet og massefylde af et udvalg af magmaer, mineraler og bjergarter samt principperne for magmas bevægelse og intrusion i skorpen;
- kendskab til de vulkanske processer, de vulkanske former, de vulkanske bjergarter samt magmas opførsel op til og under ekstrusion;
- kendskab til en række sporgrundstoffers geokemi ved mineral-smelteligevægte samt, for en række radioaktive grundstoffer, til deres halveringstid og anvendelse til datering.
Færdigheder:
Ved afslutning af kurset forventes den studerende at kunne:
- beskrive Jordens opbygning og dynamik med særlig vægt på den øvre kappe og lithosfæren;
- beskrive og klassificere de magmatiske bjergarter efter mineralogi, tekstur og kemisk sammensætning;
- gøre rede for de grundlæggende forhold ved dannelse, transport og krystallisation af magma, herunder den tilknyttede bjergartsdannelse ud fra silikatsmelters egenskaber og krystal-smelteligevægte (magmaers fysik, fasediagrammer, fordeling af grundstoffer);
- gøre rede for de grundlæggende vulkanske og plutoniske processer, disses relation til de overordnede pladetektoniske processer, samt de dannede plutoniske og vulkanske kompleksers principielle opbygning;
- anvende udvalgte isotoper til datering og termometri i studiet af geologiske højtemperaturprocesser.
Kompetencer:
Ved afslutning af kurset forventes den studerende at kunne:
- relatere følger af magmatiske bjergarter til pladetektoniske miljøer;
- relatere magmatiske bjergarter til et formodet magmatisk udviklingsorløb;
- tolke vulkanske bjergarter i relation til udbrudstype og magmatisk sammensætning;
- gøre rede for forekomsten af magmatiske bjergarter i skorpen og dermed skorpens magmatiske opbygning;
- gøre rede for principperne for varmetransport i Jorden;
kunne diskutere den overordnede udvikling af kappe-skorpesystemets geokemi og Sr-Nd-isotopsammensætning
Faglige forudsætninger
Områdespecifikke
adgangskrav til bacheloruddannelsen i geologi-geoscience, matematik
A, fysik B og kemi B.
Undervisningsform
Undervisningen foregår ved
forelæsninger, øvelser og eksaminatorier. Omfanget af
undervisningen svarer til 8 kontaktimer pr. uge. Undervisningsplan
fremgår af kursushjemmesiden på Absalon.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 12
- Forberedelse
- 138
- Forelæsninger
- 28
- Teoretiske øvelser
- 28
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minutterTil eksamen trækker de studerende et spørgsmål.
Eksamen er uden forberedelse. - Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Der henvises til målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NGEB10009U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- 64 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Paul Martin Holm (paulmh@ign.ku.dk)
Gemt den
30-04-2013