NGEA09033U Arealanvendelse i globalt perspektiv: Land-ressourcer, miljøperspektiver og forandringsprocesser
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Land Use in a Global Perspective
Kursusindhold
Kurset giver en indføring i humane og naturvidenskabelige dimensioner af globale forandringsprocesser med særligt fokus på forandringer i arealanvendelsen relateret til land- og skovbrug.
Målbeskrivelser
Viden:
Global arealanvendelse, ’global change’ og arealanvendelse, globale kortlægninger, biofysiske, socioøkonomiske og kulturelle drivkræfter, case-studier versus global skala, ’pathways of change’, system analyse, kobling mellem arealanvendelse og produktion og miljøeffekter, næringsstof-cirkulation, livelihood-land-use interaktion.
Færdigheder:
redegøre for generelle tendenser for klodens land use ændringer og for hvordan de hænger sammen med befolkningsvækst, teknologiudvikling og globaliseringsprocesser såvel som med lokale ressourceforvaltningsstrategier.
• redegøre for hovedtrækkene i de globale ændringer i arealanvendelse i de seneste 200 år.
• redegøre for de væsentligste årsager til arealanvendelsesændringerne.
• redegøre for sammenhængen mellem arealanvendelse og kulstofkredsløb;
• redegøre for lokale og globale samfundsmæssige, kulturelle og naturmæssige faktorer som spiller en rolle for arealanvendelsesændringerne.
• redegøre for sammenhængene mellem de globale land use transformation og klodens kapacitet til at levere ’ecosystem services’.
• redegøre for hvordan systemanalyse i sine forskellige betydninger – rækkende fra ’mental mapping’ til egentlige modeller, kan anvendes i landbrugssystem sammenhænge.
• redegøre for de samfundsmæssige og miljømæssige implikationer af arealanvendelsesændringer i forskellige lokale og regionale sammenhænge.
Kompetencer:
Analysere, vurdere og anvende resultater, metoder, teori og data i forbindelse med arealanvendelses problemstillinger
Global arealanvendelse, ’global change’ og arealanvendelse, globale kortlægninger, biofysiske, socioøkonomiske og kulturelle drivkræfter, case-studier versus global skala, ’pathways of change’, system analyse, kobling mellem arealanvendelse og produktion og miljøeffekter, næringsstof-cirkulation, livelihood-land-use interaktion.
Færdigheder:
redegøre for generelle tendenser for klodens land use ændringer og for hvordan de hænger sammen med befolkningsvækst, teknologiudvikling og globaliseringsprocesser såvel som med lokale ressourceforvaltningsstrategier.
• redegøre for hovedtrækkene i de globale ændringer i arealanvendelse i de seneste 200 år.
• redegøre for de væsentligste årsager til arealanvendelsesændringerne.
• redegøre for sammenhængen mellem arealanvendelse og kulstofkredsløb;
• redegøre for lokale og globale samfundsmæssige, kulturelle og naturmæssige faktorer som spiller en rolle for arealanvendelsesændringerne.
• redegøre for sammenhængene mellem de globale land use transformation og klodens kapacitet til at levere ’ecosystem services’.
• redegøre for hvordan systemanalyse i sine forskellige betydninger – rækkende fra ’mental mapping’ til egentlige modeller, kan anvendes i landbrugssystem sammenhænge.
• redegøre for de samfundsmæssige og miljømæssige implikationer af arealanvendelsesændringer i forskellige lokale og regionale sammenhænge.
Kompetencer:
Analysere, vurdere og anvende resultater, metoder, teori og data i forbindelse med arealanvendelses problemstillinger
Undervisningsmateriale
Se kursushjemmeside på Absalon
Faglige forudsætninger
Deltagelse i dette kursus
som enkeltfagsstuderende (meritstuderende eller under Åben
uddannelse) kræver ikke, at du opfylder de områdespecifikke
adgangskrav Dansk A, Engelsk B, Matematik A, der gælder for
optagelse som bachelorstuderende.
Undervisningsform
Øvelser
Bemærkninger
Kurset er et i en række af
valgfrie kurser, der giver de studerende mulighed for at tone deres
uddannelse i naturgeografi, samfundsgeografi, geoinformatik eller
miljøgeografi, i dette tilfælde miljøgeografi.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 178
- Teoretiske øvelser
- 28
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtlig prøve, 20 minutterOpgaven udarbejdes løbende og afleveres i eksamensugerne. Ved den mundtlige prøve trækker den studerende et spørgsmål, hvorefter der er 20 minutters forberedelse. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i opgaven og inddrager pensum. Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af den skriflige og den mundtlige præstation.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Der henvises til målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NGEA09033U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- 44 studerende (2 hold)
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Sarah Ann Lise D'haen (sdh@ign.ku.dk)
Gemt den
27-03-2014