NGEA06026U Læreanstalternes Fælles Byplankursus (LFB)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Joint Interdisciplinary Course in Urban Planning
Uddannelse
MSc Programme in Geografy and
Geoinformatics
Kursusindhold
På
LFB er udgangspunktet at de studerende gennem projektarbejdet får
mulighed for at arbejde med en aktuel byplanfaglig problemstilling,
gerne i samarbejde med lokale aktører og myndigheder. Dette stiller
krav til såvel den konkrete faglige indgangsvinkel som den mere
kreative og idéudviklende tilgang til emnet som kan opnås i et
tværfagligt forum. For eksempel kan det tænkes at man ud fra det
valgte tema og lokalitet arbejder med spørgsmål som: Hvordan
fornyer man nedslidte byområder med fysiske, sociale og trafikale
problemer? Hvordan arbejder man teoretisk og kreativt med at
identificere et områdes udviklingspotentiale? I projektarbejdet er
udfordringen for de studerende at komme med nye forslag til de
identificerede problemstillinger. Forslag, som henter inspiration i
de studerendes forskellige fagligheder, og som evner at favne
centrale problemstillinger i området.
Målbeskrivelser
Viden:
Planlægningens redskaber, helhedsorienteret planlægning, strategiforslag, udarbejdelse af planforslag, tværfagligt samarbejde, sociale, kulturelle og økonomiske forandringsprocesser i byudviklingen, inddragelse af eksterne ressourcer, projektarbejde, udvikling af planfaglige kompetencer.
Færdigheder:
redegøre for byplanlægningens historie, dens rammer, virkemidler og i aktuelle debatter
lede og arbejde med fælles forståelse og fælles løsning af byplanfaglige
opgaver
opstille og strukture komplekse byplanopgaver
Kompetencer:
udarbejde og formidle helhedsorienterede plan- og løsningsforslag i forhold til konkrete byplanmæssige problemstillinger
Planlægningens redskaber, helhedsorienteret planlægning, strategiforslag, udarbejdelse af planforslag, tværfagligt samarbejde, sociale, kulturelle og økonomiske forandringsprocesser i byudviklingen, inddragelse af eksterne ressourcer, projektarbejde, udvikling af planfaglige kompetencer.
Færdigheder:
redegøre for byplanlægningens historie, dens rammer, virkemidler og i aktuelle debatter
lede og arbejde med fælles forståelse og fælles løsning af byplanfaglige
opgaver
opstille og strukture komplekse byplanopgaver
Kompetencer:
udarbejde og formidle helhedsorienterede plan- og løsningsforslag i forhold til konkrete byplanmæssige problemstillinger
Undervisningsmateriale
Se kursushjemmeside på Absalon
Faglige forudsætninger
BSc Geografi og
Geoinformatik eller tilsvarende
Undervisningsform
Klasseundervisning med aktiv
deltagelse af de studerende gennem præsentationer, gruppearbejde og
ekskursion.
Bemærkninger
Husk også at tilmelde dig
direkte hos kursusleder på lfb@geo.ku.dk. Der gives besked om
optagelse på LFB primo august.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 272
- Projektarbejde
- 70
- Teoretiske øvelser
- 70
- I alt
- 412
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtlig prøve, 30 minutterOpgaven udarbejdes løbende og afleveres i eksamensugerne. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i opgaven og inddrager pensum. Prøven er uden forberedelse og uden hjælpemidler.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Der henvises til målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NGEA06026U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 1 og Blok 2
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- 40 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Esben Holm Nielsen (en@ign.ku.dk)
Gemt den
30-04-2013