NGEA04089U Videnskabsteori og etik for geografer (VtGeog)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Theory of Science and Ethics for Geography (VtGeog)
Uddannelse
Bachelorudannelsen i geografi
og geoinformatik
Kursusindhold
Kurset
giver en indføring i videnskabsteoretiske og normativt etiske
positioner og antagelser med henblik på at identificere
videnskabsteoretiske problemstillinger i forbindelse med
geografiske emner. Der lægges vægt på at den studerende kan anvende
det relevante begrebsapparat og argumentere formelt og fagligt
korrekt.
Målbeskrivelser
Viden:
Karakterisering af videnskab/ikke-videnskab, empiri, model-teori, hypoteser, formel logik, formel semantik, deduktion, induktion, uformel logik, argumentationsteori, formelle og uformelle fejlslutninger, rationalitet, rationalisme, realisme, kritisk rationalisme, kritisk realisme, antirealisme, empirisme, positivisme, logisk positivisme, falsifikationisme, verifikationsprincippet, paradigmer og paradigmeskift, videnskabelige revolutioner, forskningsprogrammer, ideografisk versus nomotetisk videnskab, induktionisme, covering law, hypotetisk-deduktiv metode, reduktionisme versus niveau-opfattelser og emergens, kausalitet, korrelation, kausale forklaringer, funktionelle og intentionelle forklaringer, socialkonstruktivisme, opfattelser af geografisk rum, modeller i geografi, normativ etik, konsekventialisme, utilitarisme, non-konsekventialisme, deontologi, intuitionisme, moralsk autonomi.
Færdigheder:
Analysere og vurdere komplekse geografiske problemstillinger ved anvendelse af videnskabsteoretiske og normativt etiske teorier.
Karakterisering af videnskab/ikke-videnskab, empiri, model-teori, hypoteser, formel logik, formel semantik, deduktion, induktion, uformel logik, argumentationsteori, formelle og uformelle fejlslutninger, rationalitet, rationalisme, realisme, kritisk rationalisme, kritisk realisme, antirealisme, empirisme, positivisme, logisk positivisme, falsifikationisme, verifikationsprincippet, paradigmer og paradigmeskift, videnskabelige revolutioner, forskningsprogrammer, ideografisk versus nomotetisk videnskab, induktionisme, covering law, hypotetisk-deduktiv metode, reduktionisme versus niveau-opfattelser og emergens, kausalitet, korrelation, kausale forklaringer, funktionelle og intentionelle forklaringer, socialkonstruktivisme, opfattelser af geografisk rum, modeller i geografi, normativ etik, konsekventialisme, utilitarisme, non-konsekventialisme, deontologi, intuitionisme, moralsk autonomi.
Færdigheder:
- anvende det basale videnskabsteoretiske og -metodiske begrebsapparat.
- redegøre for generelle videnskabsteoretiske problemstillinger i faglige tekster.
- redegøre for skelnen mellem normative udsagn og videnskabelig argumentation.
- redegøre for normativt etiske aspekter af geovidenskabelige problemstillinger.
Analysere og vurdere komplekse geografiske problemstillinger ved anvendelse af videnskabsteoretiske og normativt etiske teorier.
Faglige forudsætninger
Svarende til kurserne på
1. år af BSc uddannelsen
Undervisningsform
Forelæsninger og
øvelser
Bemærkninger
Deltagelse i dette kursus
som enkeltfagsstuderende (meritstuderende eller under Åben
uddannelse) kræver ikke, at du har de gymnasiale niveauer
(Matematik, Fysik og Kemi på B-niveau) som gælder for optagelse som
bachelorstuderende.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 171
- Forelæsninger
- 21
- Teoretiske øvelser
- 14
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtlig prøve, 20 minutterOpgaven udarbejdes løbende og afleveres i eksamensugerne. Prøven er uden forberedelse. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i opgaven og inddrager pensum. Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere bedømmere.
- Reeksamen
- Ny mundtlig eksamen samt ny eller revideret opgave afleveres til reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Der henvises til målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NGEA04089U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- 110 studerende (5 hold)
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Anders Tversted Silber (asilber@hum.ku.dk)
Gemt den
30-04-2013