NGEA04049U Social geografi
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Social Geography
Kursusindhold
Kurset giver en indføring i moderne socialgeografiske begreber og teorier med henblik på analyse af empiriske eksempler fra forskellige nationale og kulturelle sammenhænge. Der lægges vægt på, at den studerende i et betydeligt omfang vil være i stand til klart og begrundet at identificere og udvælge de relevante teorier og begreber til at belyse et givet centralt socialgeografisk emne, sådan at alle relevante forhold er medtaget.
Kurset giver en indføring i moderne socialgeografiske begreber og teorier med henblik på analyse af empiriske eksempler fra forskellige nationale og kulturelle sammenhænge. Der lægges vægt på, at den studerende i et betydeligt omfang vil være i stand til klart og begrundet at identificere og udvælge de relevante teorier og begreber til at belyse et givet centralt socialgeografisk emne, sådan at alle relevante forhold er medtaget.
Målbeskrivelser
Viden:
Social ulighed, klasse, køn, race og etnicitet, analyse af rumlige enheder, nation, by, samfund, lokalsamfund, husstand og familie.
Færdigheder:
• redegøre for socialgeografiens genstandsfelter samt de vigtigste grundlæggende forskningstraditioner og videnskabsteoretiske retninger og deres anvendelighed i analysen af centrale socialgeografiske emner.
• redegøre for de centrale aspekter af hvordan sociale forskelle og uligheder påvirker og er påvirket af sted og rum, samt de væsentlige teorier og begreber der knytter sig til disse for derigennem at kunne analysere, diskutere og vurdere forskellige forklaringers validitet
• forklare forskellige tilgange til social ulighed og deres rumlige udtryk herunder kunne redegøre for og forklare sammenhænge mellem forskellige kategorier for sociale forskelle.
• redegøre for forskellige forståelser af og målinger af fattigdom samt deres anvendelse til en forklaring af lokale, regionale, national og globale forskelle.
• redegøre for sammenhængene mellem steder og menneskers tilknytning til steder samt have kendskab til forskellige tilgange til stedsidentitet.
• redegøre for gruppedannelser herunder problematikken omkring ’othering’ ('os og de andre').
• redegøre for teorier om lokalsamfund og beslægtede debatter om ’communities’ som hhv. stedbundne eller flydende og disses anvendelse i analysen og planlægningen af det offentlige rum.
Kompetence:
Vurdere og forskellige faglige forklaringer, teorier og metoder og deres anvendelighed i konkrete situationer.
Social ulighed, klasse, køn, race og etnicitet, analyse af rumlige enheder, nation, by, samfund, lokalsamfund, husstand og familie.
Færdigheder:
• redegøre for socialgeografiens genstandsfelter samt de vigtigste grundlæggende forskningstraditioner og videnskabsteoretiske retninger og deres anvendelighed i analysen af centrale socialgeografiske emner.
• redegøre for de centrale aspekter af hvordan sociale forskelle og uligheder påvirker og er påvirket af sted og rum, samt de væsentlige teorier og begreber der knytter sig til disse for derigennem at kunne analysere, diskutere og vurdere forskellige forklaringers validitet
• forklare forskellige tilgange til social ulighed og deres rumlige udtryk herunder kunne redegøre for og forklare sammenhænge mellem forskellige kategorier for sociale forskelle.
• redegøre for forskellige forståelser af og målinger af fattigdom samt deres anvendelse til en forklaring af lokale, regionale, national og globale forskelle.
• redegøre for sammenhængene mellem steder og menneskers tilknytning til steder samt have kendskab til forskellige tilgange til stedsidentitet.
• redegøre for gruppedannelser herunder problematikken omkring ’othering’ ('os og de andre').
• redegøre for teorier om lokalsamfund og beslægtede debatter om ’communities’ som hhv. stedbundne eller flydende og disses anvendelse i analysen og planlægningen af det offentlige rum.
Kompetence:
Vurdere og forskellige faglige forklaringer, teorier og metoder og deres anvendelighed i konkrete situationer.
Undervisningsmateriale
Se kursushjemmeside på Absalon
Faglige forudsætninger
Deltagelse i dette kursus
som enkeltfagsstuderende (meritstuderende eller under Åben
uddannelse) kræver ikke, at du opfylder de områdespecifikke
adgangskrav Dansk A, Engelsk B, Matematik A, der gælder for
optagelse som bachelorstuderende.
Undervisningsform
Øvelser
Bemærkninger
Kurset er et i en række af
valgfrie kurser, der giver de studerende mulighed for at tone deres
uddannelse i naturgeografi, samfundsgeografi, geoinformatik eller
miljøgeografi, i dette tilfælde samfundsgeografi.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 178
- Teoretiske øvelser
- 28
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 30 timer---
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Der henvises til målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NGEA04049U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- 44 studerende (2 hold)
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Parama Roy (pr@ign.ku.dk)
Gemt den
30-04-2013