NFYA09025U Eksperimental fysik (EF)
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Experimental Physics (EF)
Uddannelse
Bacheloruddannelsen i de
fysiske fag
Kursusindhold
- Sammenhæng mellem eksperiment og teori, konklusioner fra måledata og sikker viden
- Teori for og programmel til ikke-lineær videnskabelig databehandling, herunder opstilling af modeller
- Mundtlig og skriftlig videnskabelig præsentation
- Computerøvelser til træning af databehandling og datapræsentation´
- Små eksperimentelle øvelser i grupper til træning af databehandling og datapræsentation
- Typiske laboratorieopstillinger til forskningsformål (gæsteforedrag)
- Typiske eksperimentelle opstillinger i industrien (gæsteforedrag)
- Typiske "store faciliteter", f.eks. CERN, plasmaforskning, satelitter, røntgen/neutron stråling (gæsteforedrag)
- Et større eksperimentelt projekt i grupper, foretaget i en af forskningsgrupperne på NBI
Målbeskrivelser
Færdigheder
Den studerende vil efter kurset kunne:
- Opbygge og udføre forskellige typer eksperimenter.
- Vurdere og begrænse systematiske og statistiske støjkilder
- Planlægge og foretage længerevarende eksperimenter som del af
en gruppe, herunder optimering
af eksperimenttid og opretholdelse af logbog. - Opstille model og udføre ikke-lineær statistisk databehandling ved brug af MATLAB
- Visualisere data ved hjælp af MATLAB og designe figurer af videnskabelig kvalitet
- Uddrage konklusioner fra måledata
- Rapportere over et udført eksperiment skriftligt ved brug af LaTeX på en form, der er passende for videnskabeligt arbejde, som f.eks. BSc-projekt, speciale eller artikel til internationalt tidsskrift.
- Fremlægge et projekt ved en mundtlig præsentation
Viden
Den studerende vil
- kunne redegøre for de forskellige dele af et eksperiment: opstilling inkl. detektor, prøve inkl. evt. kontrol af prøvens omgivelser
- kunne redegøre for forskellige metoder til dataopsamling (detektor vs. elektrisk signal)
- kende til typiske laboratorieopstillinger og "store faciliteter"
- kende til NBIs enkelte eksperimentelle grupper og typiske eksperimentelle opstillinger
- kunne redegøre for sammenhængen mellem teori og eksperiment i fysik
Kompetencer
Den
studerende vil få kompetencer i at kunne udføre selvstændige
eksperimenter, foretage numerisk analyse af data og usikkerheder,
samt rapportere resultaterne på videnskabelig form som foredrag,
rapporter og artikler.
Undervisningsmateriale
Statistics - A Guide to the
Use of Statistical Methods in the Physical Sciences, Roger Barlow.
Dertil noter og hjemmesider.
Dertil noter og hjemmesider.
Faglige forudsætninger
KM2 og EM2
Undervisningsform
Forelæsninger, øvelser og
projektarbejde
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Forberedelse
- 78
- Forelæsninger
- 24
- Kollokvier
- 12
- Praktiske øvelser
- 24
- Projektarbejde
- 48
- Teoretiske øvelser
- 16
- I alt
- 206
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Løbende bedømmelseMundtlig prøveLøbende evaluering med karakter baserede på logbog (10%), 3 korte rapporter (10% hver), 1 længere projekt rapport (30%), mundligt forsvar af rapporten (30%)
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NFYA09025U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A
- Kursuskapacitet
- Deltagerbegrænsning på 80.
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fysik, Kemi og Nanoscience
Udbydende institut
- Niels Bohr Institutet
Kursusansvarlige
- Heloisa Nunes Bordallo (bordallo@nbi.ku.dk)
- Kim Lefmann (lefmann@nbi.ku.dk)
- Morten Bo Madsen (mbmadsen@nbi.ku.dk)
Gemt den
30-04-2013